Gå til innhold

Medisin som hjelper?

Anbefalte innlegg

Gjest ..ei fortvila mamma..
Skrevet

Er det ein stad i landet der ein er *ekspert* på å finne riktig medisin mot psykiske problemer? Har ein son som prøver ut medisiner og ingenting hjelper,han vart rusmisbrukar pga den rusen han får på ulovlig vis, er den einaste som hjelper han. Derfor er kampen hans stor, og han *sprekker* med jevne mellomrom, fordi ingen skolemedisin hjelper han til eit verdig liv. Han har egen leil men har ingen livsgnist lenger og klarer ikkje bu åleine. Dette er ein svært vond situasjon for oss foreldre og søskena hans. Tusentakk for eit godt råd. Han har vore innlagt fleire ganger men han blir ikkje frisk. Han er eit tilfelle der eg er sikker på at han må ha litt medisinhjelp for å takle livet sitt, men kva??

Videoannonse
Annonse
Gjest sådet
Skrevet

alle psykiatrikere er ekspert på det

Skrevet

Hei.

Jeg har hatt samme problemer med min sønn, og det er ikke lett å vite hva som er rett og galt. Min sønn fikk diagnose ad/hd som 13 åring, men når han kom i 15 års alderen så valgte han å ruse seg i stedenfor. Nå er han 23 år og endelig fått hjelp, men veien har vært lang og gå. Han har vært rusfri i 1,5 år nå, men har hatt en ubehandlet pykose som dukket opp til fulle i etterkant. Mye av problemene er at vi som foreldre ikke blir trodd av helsevesenet. Tror de aller fleste foreldre med ungdom som har ruset seg eller som fremdeles ruser seg har problemer med å få helsevesenet til å forstå at de trenger hjelp. I de aller fleste tilfeller så er det en grunn til at disse ungdommene i utgangspunktet begynner å ruse seg. Slike ungdommer blir som regel en kasteball mellom rus etaten og helse etaten. Det er veldig vanskelig for foreldre, som faktisk kjenner barna sine best, og få de forskjellige etatene til å reagere. Jeg syntes utrolig synd på din sønn og dere som er rundt fordi det er ikke lett å få hjelp, og det er heller ikke lett å finne den informasonen man trenger heller. Jeg tror at det beste dere kan gjøre er å ringe både RUPO og VOP. De fleste kommuner har også informasjon i forhold til Rus og helse så det er hjelp å få, man må bare ikke gi opp. Nå vet ikke jeg hvor gammel din sønn er, men husk at uansett hvor svart alt ser ut så er det hjelp å få, man må bare fortsette å mase helt til noen vil høre på. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har ringt de forskjellige etatene for å få hjelp og ringte de 2-3 ganger daglig i perioder. Det er utrolig synd det skal være sånn. jeg skulle gjerne hatt e-post adr. din, så kunne du fått råd og veiledning direkte. I hvertfall så du kan prøve å unngå de feilene som jeg selv har gjort. Ønsker dere uansett lykke til videre..

Gjest trist jente
Skrevet

Kan han ha ad/hd? Dersom man har ad/hd har man for lite av et signalstoff i hjernen som kalles dopamin. Virkestoffet i ad/hd-medisinene er amfetaminlignende. En person uten ad/hd vil bli hyper, få masse energi, ikke bli trett dersom man tar amfetamin. En som har ad/hd vil få motsatt effekt - bli roligere av amfetamin. Dette er fordi amfetamin påvirker dopaminnivået. Mange udiagnostiserte personer med ad/hd begynner selvmedisinering med amfetamin, og da er veien inn i rusmisbruket skremmende kort.

''Både barn og voksne med ADHD har lavere mengder med dopamin i hjernen. Dopamin er et signalstoff i hjernen som har mange viktige funksjoner. Blant annet sender dopamin beskjeder til deler av hjernen som kontrollerer bevegelser, regulerer oppmerksomhet og påvirker motivasjon. Noen voksne med ADHD har svært lave verdier av det enzymet som lager dopamin (dopa decarboxylase). Andre mennesker med ADHD synes å ha for mange stoffer som fjerner dopamin straks det er laget.''

''Legemidler som benyttes ved ad/hd er metylfenidat (Ritalin, Concerta, Equasym) og dextro-amfetamin (Dexamin). Disse medikamentene øker tilgjengeligheten av dopamin i hjernen.''

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...