Gå til innhold

Skremmende nettsted

Anbefalte innlegg

Gjest skremmende
Skrevet

Har kommet over et nettsted som virkelig skremmer meg. "Redd våre barn fra et destruktivt barnevern"

http://forum.r-b-v.net/

Her er henges personer som jobber i hjelpeapparatet ut med fullt navn, det gjelder ikke bare de som jobber i barnevernet. Det står feks et sted en oversikt over leger man skal unngå for disse har henvendt seg til barnevernet. Dette er i hovedsak skrevet av foreldre som mot sin vilje har mistet omsorgen for barnet sitt.

Jeg mener ikke at barnevernet er feilfritt, men på denne siden er barnevernet bare slemt. Det er faktisk slik at det skal MYE til før omsorgsovertagelse er aktuelt. Man prøver alt av hjelpetiltak i hjemmet først. Jeg mener at barnevernet i mange tilfeller gir foreldrene altfor mange sjanser. Det blir foreldrevern og ikke barnevern. Og intervjuer med barnevernsbarn er det veldig gjennomgående at de sier at barnevernet lot det gå altfor langt før de grep inn og overtok omsorgen. Alle visste, men ingen gjorde noe.

Det som jeg synes er spesielt skremmende er at dette kan hindre foreldre i å ta kontakt med barnevernet fordi de får inntrykk av at barnevernet er til for å stjele barna.

''Både kommunene og staten har oppgaver og ansvar på barnevernområdet.

Alle kommuner skal ha en barneverntjeneste som utfører det daglige løpende arbeidet etter loven. Barneverntjenesten skal blant annet gi råd og veiledning, foreta undersøkelser, treffe vedtak etter loven eller forberede saker for behandling i fylkesnemnda, iverksette og følge opp tiltak.

Staten har ansvar for å rekruttere fosterhjem og for barneverninstitusjonene. Se mer om dette på Bufetat.no.

Hva kan barneverntjenesten hjelpe til med?

•Gi råd om barneoppdragelse, økonomi, fritid med mer.

•Henvise til annen hjelp: Barne- og ungdomspsykiatrien, familierådgivingskontoret m.m.

•Anbefale plass i barnehage eller skolefritidsordning

•Fritidsaktiviteter og ferietiltak

•Veilede om foreldrerollen

•Gi kortere eller lengre opphold på institusjon, i fosterhjem eller familiehjem

Når bør du ta kontakt med barnevernet?

•Når du ser at et barn ikke får dekket grunnleggende behov for omsorg, trygghet, mat og stell

•Når du ser at et barn er uten tilsyn av voksne og virker skremt og engstelig

•Når du har mistanke om at et barn blir utsatt for fysisk/psykisk mishandling eller seksuelle overgrep

•Når du er bekymret for at foreldre har store rusproblemer

•Når du er bekymret for at foreldre har store psykiske problemer

•Når foreldre har mistet styringen over barnet sitt

•Når du som foreldre er sterkt bekymret for barnet/ungdommen din

Hvordan tar du kontakt med barnevernet?

• Du kan skrive til oss - og oppgi navn eller være anonym

•Du kan ringe til oss - og oppgi navn eller være anonym

•Du kan ta kontakt for å avtale et møte hos oss

Hva skjer når du tar kontakt med barnevernet?

•Du får anledning til å snakke med en barnevernsarbeider om det du har på hjertet

•Du får en generell informasjon om hvordan barneveret behandler henvendelsene de får

•Barneverntjenesten undersøker i løpet av 3 måneder om familien har behov for hjelp

•Det er barnevernet som følger opp saken - du vil normalt ikke bli trukket videre inn

Hva legger barneverntjenesten vekt på?

•Hensynet til barnets beste skal veie tyngst

•Samarbeidet med foreldre er viktig for å bedre mestre sin rolle som foreldre

•Hjelp til selvhjelp - å støtte foreldre slik at de klarer seg selv

•Rett hjelp til rett tid

•Åpenhet overfor foreldrene i barnevernsaker

•Taushetsplikt i barnevernsaker

Greit å vite:

•Du kan alltid drøfte saker med barnevernet anonymt.

•Barnevernet er avhengig av bekymringsmeldinger utenfra for å kunne hjelpe barn som har det vanskelig.

•Barneverntjenesten i Drammen får rundt 400 slike meldinger hvert år.

•Over 85 prosent av barnevernets hjelpetiltak er frivillige tiltak i hjemmet.

•Barnevernet mener at det nesten alltid er best for barn å bo sammen med foreldrene sine. ''

Videoannonse
Annonse
Gjest snakker av erfaring
Skrevet

Jeg har hørt så mange hårreisende historier fra bekjente, familie og venner, og støtter denne siden fullt ut.

Gjest skremmende
Skrevet

Jeg har hørt så mange hårreisende historier fra bekjente, familie og venner, og støtter denne siden fullt ut.

Jeg snakker også av erfaring.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alle fornuftige som kommer inn på dette nettstedet vil jo umiddelbart se at dette er drevet av personer med alvorlig psykisk sykdom/personlighetsforstyrrelser.

Gjest vanlige folk opplever ikke sånt
Skrevet

Jeg gjetter at du er psyk selv, og stort sett omgås likesinnede.

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Alle fornuftige som kommer inn på dette nettstedet vil jo umiddelbart se at dette er drevet av personer med alvorlig psykisk sykdom/personlighetsforstyrrelser.

hvorfor må det alltid være personlighetsforstyrrelser??

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

hvorfor må det alltid være personlighetsforstyrrelser??

Det må ikke alltid det :-)

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Det må ikke alltid det :-)

det er inntrykket når noe er negativt.....

Gjest skremmende
Skrevet

''Alle fornuftige som kommer inn på dette nettstedet vil jo umiddelbart se at dette er drevet av personer med alvorlig psykisk sykdom/personlighetsforstyrrelser.''

Enig i det. Men fornuften forsvinner raskt hvis du er redd for å miste barnet ditt. Og man får støtte på at barnevernet bare vil deg vondt.

Gjest lurer jeg på
Skrevet

''Alle fornuftige som kommer inn på dette nettstedet vil jo umiddelbart se at dette er drevet av personer med alvorlig psykisk sykdom/personlighetsforstyrrelser.''

Enig i det. Men fornuften forsvinner raskt hvis du er redd for å miste barnet ditt. Og man får støtte på at barnevernet bare vil deg vondt.

barnevernet griper ikke inn uten grunn så her bør en gå i seg selv!

Gjest nemlig hemlig
Skrevet

Jeg var sammen med en dame som hadde problem med barnevernet. Og jeg støttet henne så godt jeg kunne, men mer og mer gikk det opp for meg att barnevernet hadde rett. Men forelskelse gjør dum.

Det forummet der er hinsides fornuft. Men det er ganske vanlig att de som blir fratatt omsorgen blir utrolig bittre, og det kan man jo som medmenneske forstå. Å bli fratatt barn, det er jo som å feile som menneske, så heller enn å innse det havner de i paranoians klør, og ser på barnevernet som ytterst konspiratorisk. Hun jeg var sammen med, var med i div. organisasjoner o.l, og der skortet det på vett, men ikke på initiativ, for å redde sin tapte ære, og sin "menneskerett" å være forelder med full omsorg.

Gjest skummelt
Skrevet

Jeg var sammen med en dame som hadde problem med barnevernet. Og jeg støttet henne så godt jeg kunne, men mer og mer gikk det opp for meg att barnevernet hadde rett. Men forelskelse gjør dum.

Det forummet der er hinsides fornuft. Men det er ganske vanlig att de som blir fratatt omsorgen blir utrolig bittre, og det kan man jo som medmenneske forstå. Å bli fratatt barn, det er jo som å feile som menneske, så heller enn å innse det havner de i paranoians klør, og ser på barnevernet som ytterst konspiratorisk. Hun jeg var sammen med, var med i div. organisasjoner o.l, og der skortet det på vett, men ikke på initiativ, for å redde sin tapte ære, og sin "menneskerett" å være forelder med full omsorg.

Hinsides fornuft er ordet! Jeg forstår at de som mister omsorgen og ikke har nok selvinnsikt til å forstå at de ikke har nødvendig omsorgskompetanse blir bitre, frustrerte, desperate. Og et slikt forum vil jo da støtte opp under at barnet er uriktig fratatt.

Jeg kjenner flere på den listen så jeg da jeg leste litt grundigere, og de er ordentlige mennesker som tar jobben sin på alvor og setter barnets beste foran. Enten det er sykepleiere, barnvernsansatte, leger, tannleger... Jeg bør vel egentlig følge litt med om jeg blir satt på listen....

Til og med Eli rygg var på den listen! Den damen har jeg virkelig respekt for. Hun setter barnets beste foran alt. Er med i ulike utvalg og bred erfaring med barn. Hun har alltid kjempet barnas sak. Har vært på flere foredrag og kurs med henne og hun er en virkelig stor ressurs for barn som ikke har det bra. Hun engasjerer seg oppriktig.

Et udrag fra siden om Eli Rygg:

''Kandidater til Månedens Idiot i januar 07

Eli Rygg møter seg selv i døren, men ser det neppe.

– Jeg glemmer aldri blikkene, 15. januar 2007

Her snakker hun om sin egen fedme og om at man ikke skal stille perfekthetskrav til barn eller foreldre.

Jeg tenker på dette i forbindelse med at vi har en annen artikkel lenket til nylig om overvektige barn som barnevernet skal ta: Foreldre kan bli fratatt omsorgen for overvektig 12-åring, mens kostholdet på barnevernets egne institusjoner er usunt og forårsaker fedme, som et par kommentarer her viser til erfaring med.

Men Eli Rygg er en ram barneverner selv, hun! Driver som ansatt i systemet på med incest-anklager og frastøtende oppførsel overfor foreldre som hun "bedømmer". ''

Jeg har sett henne i samhandling både med barn og foreldre, og hennes holdning til foreldrene er definitivt ikke frastøtende.

Gjest oppmerksomhet til tusen
Skrevet

Hinsides fornuft er ordet! Jeg forstår at de som mister omsorgen og ikke har nok selvinnsikt til å forstå at de ikke har nødvendig omsorgskompetanse blir bitre, frustrerte, desperate. Og et slikt forum vil jo da støtte opp under at barnet er uriktig fratatt.

Jeg kjenner flere på den listen så jeg da jeg leste litt grundigere, og de er ordentlige mennesker som tar jobben sin på alvor og setter barnets beste foran. Enten det er sykepleiere, barnvernsansatte, leger, tannleger... Jeg bør vel egentlig følge litt med om jeg blir satt på listen....

Til og med Eli rygg var på den listen! Den damen har jeg virkelig respekt for. Hun setter barnets beste foran alt. Er med i ulike utvalg og bred erfaring med barn. Hun har alltid kjempet barnas sak. Har vært på flere foredrag og kurs med henne og hun er en virkelig stor ressurs for barn som ikke har det bra. Hun engasjerer seg oppriktig.

Et udrag fra siden om Eli Rygg:

''Kandidater til Månedens Idiot i januar 07

Eli Rygg møter seg selv i døren, men ser det neppe.

– Jeg glemmer aldri blikkene, 15. januar 2007

Her snakker hun om sin egen fedme og om at man ikke skal stille perfekthetskrav til barn eller foreldre.

Jeg tenker på dette i forbindelse med at vi har en annen artikkel lenket til nylig om overvektige barn som barnevernet skal ta: Foreldre kan bli fratatt omsorgen for overvektig 12-åring, mens kostholdet på barnevernets egne institusjoner er usunt og forårsaker fedme, som et par kommentarer her viser til erfaring med.

Men Eli Rygg er en ram barneverner selv, hun! Driver som ansatt i systemet på med incest-anklager og frastøtende oppførsel overfor foreldre som hun "bedømmer". ''

Jeg har sett henne i samhandling både med barn og foreldre, og hennes holdning til foreldrene er definitivt ikke frastøtende.

Men nå gir du jo dette nettstedet all den oppmerksomheten de gjelne vil ha. Det er et ubetydelig nettsted, og ingen oppegående mennesker bryr seg med hvem som står på listene, enten det er dem selv eller naboen. Er det skrevet av syke mennesker, så er det alt en trenger å vite..

Gjest skremmende
Skrevet

Men nå gir du jo dette nettstedet all den oppmerksomheten de gjelne vil ha. Det er et ubetydelig nettsted, og ingen oppegående mennesker bryr seg med hvem som står på listene, enten det er dem selv eller naboen. Er det skrevet av syke mennesker, så er det alt en trenger å vite..

''Men nå gir du jo dette nettstedet all den oppmerksomheten de gjelne vil ha. Det er et ubetydelig nettsted, og ingen oppegående mennesker bryr seg med hvem som står på listene, enten det er dem selv eller naboen. Er det skrevet av syke mennesker, så er det alt en trenger å vite..''

Ja, jeg gir det kanskje oppmerksomhet. Men det er ikke alltid slk at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet. Jeg synes det er viktig at man blir oppmerksomme på dette. Det er ikke gitt at alle nødvendigvis forstår at dette er skrevet av syke mennesker.

Barnevernet kan aldri "forsvare" seg i media. Selv om foreldrene fritar dem fra taushetsplikten så har de taushetsplikt i forhold til barnet og kan ikke si noe. Jeg har hatt tilgang til en del av sakene som har vært i media og det er skremmende lite samsvar mellopm saksdokumentene og medias fremstilling.

Dersom du tenker at jeg ved å skrive om nettstedet her fører til at noen tar kontakt med dem, så tror jeg de uansett ville funnet det. Siden dukker opp på veldig mange søkekombinasjoner.

Skrevet

''Men nå gir du jo dette nettstedet all den oppmerksomheten de gjelne vil ha. Det er et ubetydelig nettsted, og ingen oppegående mennesker bryr seg med hvem som står på listene, enten det er dem selv eller naboen. Er det skrevet av syke mennesker, så er det alt en trenger å vite..''

Ja, jeg gir det kanskje oppmerksomhet. Men det er ikke alltid slk at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet. Jeg synes det er viktig at man blir oppmerksomme på dette. Det er ikke gitt at alle nødvendigvis forstår at dette er skrevet av syke mennesker.

Barnevernet kan aldri "forsvare" seg i media. Selv om foreldrene fritar dem fra taushetsplikten så har de taushetsplikt i forhold til barnet og kan ikke si noe. Jeg har hatt tilgang til en del av sakene som har vært i media og det er skremmende lite samsvar mellopm saksdokumentene og medias fremstilling.

Dersom du tenker at jeg ved å skrive om nettstedet her fører til at noen tar kontakt med dem, så tror jeg de uansett ville funnet det. Siden dukker opp på veldig mange søkekombinasjoner.

Er enig i at en del av det virker usakelig og preget av hevntanker. Men jammen det trengs det en kraftig kvalitetesheving i barnevernet. Autorisjonsordning er under diskusjon, og jeg synes det burde kommer på plass så fort som mulig, på lik linje med sykepleiere og annet helsepersonell.

Tror mange i barnevernet aldri skulle ha valgt den utdannelsen de gjorde. Et stort problem er kommunikasjonen.... Mange av dem har generellt en fiendlig, overlegen holdning ute i felten. Kan nevne ørten eksempler på ustabile kuratorer, hårreisende uttalleser o.s.v...

Jeg jobbet et par år som avlaster og ble sett på som en likeverdig diskusjonspartner når det gjaldt barnet. Så mistet søsteren min omsorgen for sitt barn (Et annnet distrikt), og da jeg prøvde å diskutere med hennes kuratorer diverse ting var de ikke annet enn falske og spydige tvers igjennom, for da var jeg på "andre siden".

De har tre år på høgskole, ikke noe hardt pensum og lave krav for å bestått. Det er ikke uvanlig at skoleflinke piker på knapt 20 år uten livserfaring sitter å tar valg de egentlig ikke skjønner konsekvensene av.

Jeg mener at utdannelsen burdet være mer rettet, mot de problemstillingene de faktisk jobber med i hverdagen. Kvaliteten burde heves og det skulle ha vært krav om autorisjonsordning for alle i slike stillinger!

Skrevet

Ingen foreldre er perfekte. Hadde barneværnet vært mer lyttende og tålomdig med foreldre, møtt dem med et vennlig og ikke dømmende sinn, kunne de komt langt lengre. Ungått omsorgsovertgalese og samtidig sørge for at barna fikk det bedre.

Støtte opp, i stedet for å psyke ned.

Gjest vil ikke si hvem jeg er
Skrevet

Personen som administrerer dette nettstedet bor i samme småby som meg. Familien er godt kjent i lokalmiljøet både på grunn av talløse angrep på enkeltpersoner i BV og på BV generelt. Det ble politisak pga. dette med BV, uten at jeg husker hva som kom ut av det.

Barna i den familien har det ikke så veldig greit, for å si det sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...