Gå til innhold

NHD- Vil jobbe innen psykiatrien

Anbefalte innlegg

Gjest Har selv vært pasient
Skrevet

Hei!

Jeg har siden mine tidlige ungdomsår slitt med angst og depresjoner, har en ADD diagnose og har vært innlagt i psykiatrien 3 ganger. Alle ganger høyst frivillig, og jeg ser og har alltid hatt innsikt i mine plager.

Etter at jeg startet på medisiner for noen år tilbake, fikk jeg et helt nytt liv. Jeg ble sosial og angstfri, men kan til tider være litt ustabil i stemningsleie.

Jeg har i noen år nå hatt et sterkt ønske om å arbeide i psykiatrien, men jeg har ingen utdanning. Måtte avbryte helse og sosialfag pga sykdom, jeg sliter med konsentrasjonen, dette gjelder spesielt ved teori.

Jeg har aldri hatt noen full eller fast jobb, men har arbeidet litt med pleietrengende, hvorpå jeg fant ut at det var noe for meg.

Dette måtte jeg imidlertid slå fra meg da jeg fikk for store fysiske plager med kroppen, og jeg vil aldri kunne jobbe med det.

Derfor har igjen tanken om en jobb i psykiatrien kommet opp igjen, grunnen til at den bare har blitt med tanken, skyldes dels sykdom som kommer på, at jeg ikke har utdanning og tanker om at jeg sikkert ikke har noen mulighet til å få jobb der med min historie.

Men på den annen side tenker jeg: Jeg har gått livets skole, jeg har egen erfaring, jeg vet at det er mulig å bli frisk og få et bedre liv. Jeg mener ikke at jeg skal bli noen psykiater, det holder for meg å jobbe i psykiatrien. Å møte mennesker som trenger hjelp, å være tilstede for dem og bruke min egen erfaring.

Hva tror du NHD, har jeg noen sjanse?

Hvordan er mulighetene?

Jeg vil ikke ha noen mulighet til å gå på skole i flere år, til det er konsentrasjonen min for dårlig. Vet du om det finnes en mer kortvarig utdanning som tar mer for seg de helsefaglige fagene?

Videoannonse
Annonse
serenity777
Skrevet

Alle de steder jeg har vært innlagt (4), hadde ufaglærte pleieasistenter. Så det er nok muligheter for deg :)

Jeg kjenner meg igjenn i mye av det du skriver, att skulle jeg hatt en jobb, så ville jeg jobbet med mennesker + att jeg føler det er feil å begynne langvarig utdannelse.

Gjest Istapp
Skrevet

Du har masse erfaring selv innen psykisk helse,så stå på!

Du hadde sikkert blitt en god hjelper for pasienter,når du viekelig får jobbe med det du ønsker. Der jeg var innlagt, kom det inn unge jenter i 19 - 20 års alderen. Flere av dem hadde sittet i kassa på rema,ble sjokka over disse ferieavløserene. De anet intet om psykiatri eller psykiske sykdommer,det kan jeg love deg. Stod der som noen spørsmålstegn for det meste.

Ville heller ha blitt møtt av noen med peiling,og det tror jeg du har :-)

Skrevet

håper det er ok med et svar selv om jeg ikke er NHD. hvis man har kontroll på sine egne ting og/eller er frisk, mener jeg det er bra hvis noen av disse vil jobbe i psykiatrien. Jeg mener de vil tilføre noe til psykiatrien og pasientene som man ikke kan med aldri så mange års pugging på skolebenken eller som ansatt i psykiatrien i årevis. Vi trenger disse! Go for it!

Skrevet

Du har masse erfaring selv innen psykisk helse,så stå på!

Du hadde sikkert blitt en god hjelper for pasienter,når du viekelig får jobbe med det du ønsker. Der jeg var innlagt, kom det inn unge jenter i 19 - 20 års alderen. Flere av dem hadde sittet i kassa på rema,ble sjokka over disse ferieavløserene. De anet intet om psykiatri eller psykiske sykdommer,det kan jeg love deg. Stod der som noen spørsmålstegn for det meste.

Ville heller ha blitt møtt av noen med peiling,og det tror jeg du har :-)

Ja jeg husker selv jeg var innlagt og ble møtt av en ung gutt som kom fra en jobb på bensinstasjonen. Han var ung uten hverken livserfaring eller utdanning, det merket man på han. Han var helt forkommen stakkar.

Tusen takk for oppmuntring, det hjelper mot "jeg kan jo ikke det" tankene :-)

Skrevet

håper det er ok med et svar selv om jeg ikke er NHD. hvis man har kontroll på sine egne ting og/eller er frisk, mener jeg det er bra hvis noen av disse vil jobbe i psykiatrien. Jeg mener de vil tilføre noe til psykiatrien og pasientene som man ikke kan med aldri så mange års pugging på skolebenken eller som ansatt i psykiatrien i årevis. Vi trenger disse! Go for it!

Tusen takk for dine ord! De gir meg håp og gir positive tanker.

Jeg har absolutt fått orden på den psykiske delen av livet mitt, det merket jeg godt med den jobben jeg hadde med pleietrengende. Jeg så på det som en jobb, samtidig som jeg var til hjelp for noen som hadde et stort behov for meg. Jeg gjennomførte jobben på en ordentlig måte og tok den ikke med hjem. I tillegg døde denne ene personen jeg jobbet med, men det tok jeg også naturlig.

Denne erfaring har gjort at jeg tror jeg vil takle en slik jobb.

Skrevet

Alle de steder jeg har vært innlagt (4), hadde ufaglærte pleieasistenter. Så det er nok muligheter for deg :)

Jeg kjenner meg igjenn i mye av det du skriver, att skulle jeg hatt en jobb, så ville jeg jobbet med mennesker + att jeg føler det er feil å begynne langvarig utdannelse.

Jeg mener det er plass for de fleste og at om man ikke har mulighet til å gå mange mange år på skole så bær man få en sjanse.

Jeg føler jeg i aller høyeste grad har livets skole. Jeg har knapt rundet 30, men føler meg mentalt som en som har levd et langt langt liv.

Skrevet

Det å gi andre omsorg, blir i slike tilfeller ofte een selvterapi. At du gir andre den omsorgen du selv har trengt. Men når du har slitt seelv er det lett for å bli for engasjert og dermed nedbrutt. Deet blir vanskelig å legge fra seg problemene på jobb. Det sliter selv de sterkestee med.

Men hva med frivillighetssentralen feks. Da kan du selv gjøre en innsats etter form og farge, og likevel oppleve at du virkelig betyr noe for andre. Bare det å hjelpe noen med å luke et blomsterbed, kan gi både deg og den hjelpetrengende mye mer enn du tror :-)

Skrevet

Det å gi andre omsorg, blir i slike tilfeller ofte een selvterapi. At du gir andre den omsorgen du selv har trengt. Men når du har slitt seelv er det lett for å bli for engasjert og dermed nedbrutt. Deet blir vanskelig å legge fra seg problemene på jobb. Det sliter selv de sterkestee med.

Men hva med frivillighetssentralen feks. Da kan du selv gjøre en innsats etter form og farge, og likevel oppleve at du virkelig betyr noe for andre. Bare det å hjelpe noen med å luke et blomsterbed, kan gi både deg og den hjelpetrengende mye mer enn du tror :-)

Jeg har prøvd meg i en jobb hvor jeg arbeidet for noen som var 100% pleietrengende, det var kun en positiv erfaring.

Denne personen hadde store vansker i hverdagen, men selv det klarte jeg å takle. Jeg ville aldri klart det for noen år tilbake, så derfor vet jeg at jeg ville taklet det.

Nei, det holder ikke for meg. Det er i psykiatrien jeg vil jobbe, dessuten har jeg ikke kropp til å jobbe med noe fysisk.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Innen spesialisthelsetjenesten, sykehusavdelinger og DPS, håper jeg at tiden med ufaglærte er forbi.

Innen den kommunale psykiatritjenesten er det mulig at du kan få jobb. Det koster ingenting å spørre.

Skrevet

Innen spesialisthelsetjenesten, sykehusavdelinger og DPS, håper jeg at tiden med ufaglærte er forbi.

Innen den kommunale psykiatritjenesten er det mulig at du kan få jobb. Det koster ingenting å spørre.

Men vet du noe om det finnes en vei å gå i forhold til utdanning, som ikke innebærer årevis med teori på skolebenken?

Jeg vet om en jeg kjenner som fikk fast jobb, han er opprinnelig baker!

Gjest ufaglært
Skrevet

''Innen spesialisthelsetjenesten, sykehusavdelinger og DPS, håper jeg at tiden med ufaglærte er forbi.

''

Det er det definitivt ikke her. Nær sagt alle ekstravakter her er ufaglærte. Noen studerer noe relevant, andre ikke. Særlig om sommeren så drives nesten sykeshuset av ufaglærte ekstravakter.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Sjekk ut MB-utdanning (medarbeider med brukererfaring).

En ettårig utdanning med tanke på å bruke egen kompetanse som psyk i arbeidslivet, fortrinnsvis innen psykiatrien.

Gjør et søk på mb utdanning.

Utdanningen støttes av NAV.

Lykke til!

Skrevet

Sjekk ut MB-utdanning (medarbeider med brukererfaring).

En ettårig utdanning med tanke på å bruke egen kompetanse som psyk i arbeidslivet, fortrinnsvis innen psykiatrien.

Gjør et søk på mb utdanning.

Utdanningen støttes av NAV.

Lykke til!

Det skal jeg undersøke, takk.

Gjest tidl pasient
Skrevet

Min søster har fått jobb på psykiatrisk sykehus uten å ha noe særlig helsefaglig erfaring og hun har heller ikke utdanning. Hun skal kanskje utdanne seg som helsefagarbeider, da.

Hun kan en del om psykiatri siden hun har venner og nær familie med ulike psykiske problemer.

Gjest spørjeg
Skrevet

hva slags jobb??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...