Gå til innhold

ADHD - medisinering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne i slutten av 20 årene, for ett par dager siden fikk jeg diagnosen ADHD.Jeg skal om ett par uker starte på medisiner og utrederen min har sendt en henvsning til DPS ang start av terapi. Har forøvrig og en depresjon som jeg behandles av fastlegen, gikk 4 mnd på fontex uten effekt. Har nå gått på cipralex i 7 uker, 20 mg litt over 1 uke

Så til deg jeg lurer på

1. så vidt jeg har fortått er det ritalin og strattera som er mest brukt, hvordan velger man mellom de to. Er det litt "elle melle"?

2. Er det en psykiater eller fastlegen som avgjør medisinering?

3. Har depresjonen min noe innvirkning på valg av medisiner?

4. Da jeg først startet på cipralex startet jeg med den orginale, for noen dager siden kjøpte jeg nye piller og fikk da Escitalopram. Etter jeg startet med disse er jeg blitt veldig trøtt og mye mer tiltaksløs. Er det mulig cipralex fungerer bedre for meg enn Escitalopram? Skal de ikke være lik, eller det bare på gruppenivå?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. så vidt jeg har fortått er det ritalin og strattera som er mest brukt, hvordan velger man mellom de to. Er det litt "elle melle"?

S: Om du ikke har rusproblem, er det mye etter hva du ønsker selv. For de med rusproblem prøver en å få det til med Strattera.

2. Er det en psykiater eller fastlegen som avgjør medisinering?

S: Det er psykiateren som stiller deg inn på medisin og følge rdeg første året.

3. Har depresjonen min noe innvirkning på valg av medisiner?

S: Ja. Du burde bruke Efexor i stedet for Cipralex. NA-påvirkningen er gunstig også for ADHD.

Strattera har klart mer antidepressiv effekt enn Ritalin.

4. Da jeg først startet på cipralex startet jeg med den orginale, for noen dager siden kjøpte jeg nye piller og fikk da Escitalopram. Etter jeg startet med disse er jeg blitt veldig trøtt og mye mer tiltaksløs. Er det mulig cipralex fungerer bedre for meg enn Escitalopram? Skal de ikke være lik, eller det bare på gruppenivå?

S: Jeg er sikker på at orginalpreparatene er bedre, men staten som betaler regningen, vil ikke at dte skal være slik. Se forøvrig svar under 3.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...