Gå til innhold

Paranoid psykose

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret sønn
Skrevet

Mamma fikk diagnosen paranoid psykose for et år siden, etter flere vanskelige år både for henne og oss. Medisinene hun begynte med har virkelig hjulpet henne mye og det er imponerende å se hvor stor forskjell det har vært i personligheten og oppførselen hennes det siste året. Problemet er at hun føler seg frisk og mener selv at hun ikke trenger å ta medisinene, men vi i familien merker med en gang når hun slutter å ta de for hun begynner å oppføre seg og snakke som hun har gjort de siste årene. Hun har alltid følt at folk har vært ute etter å ta henne og når hun slutter med medisinene så begynner hun igjen å uttrykke disse tankene og vi kan merke på henne at hun er veldig urolig og oppfarende. Når vi så har fått henne til å begynne med medisinene så går det bedre med henne med en gang nesten, men hun er aldri villig til å innrømme at medisinene hjelper henne. Hun har generelt sett aldri sagt seg enig i at hun har vært syk og trenger hjelp, selv ikke når hun tar medisinene. Det som bekymrer meg litt er at selv når hun tar medisinene og alt går bra med henne så innser hun fremdeles ikke at hun har vært/er syk. Er det vanlig at folk med psykoser ikke selv innser at det har vært noe gale med de? Ville det hjelpe om vi i familien snakket mer med henne om dette eller burde vi la være? Hva kan vi gjøre for å forhindre at hun slutter med medisinene igjen? -Takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt paranoid psykose. men har en del ganger prøvd å slutte bare for å sjekke om jeg virkelig er/blir syk. Nå er jeg overbevist. Tror det kunne ha hjulpet å smelle fakta i bordet når hun har en god periode. At et stort antall får tilbakefall ved seponering og at det også gjelder henne.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det du beskriver er dessverre meget vanlig. Til tider er mer enn halvparten av plassene på akuttavdelingene fylt med pasienter som mot legens råd har sluttet med medisiner.

Dere i familien bør snakke med henne om betydningen av å ta medisiner. Mange har nytte av å tegne en tidslinje hvor en både båd fører opp medisinering og symptomer/funksjon. Det kan være lettere å se sammenhengen slik.

Det beste er om din mor kan tenke seg å ta depotmedisin i form av en sprøyte hver 14-21. dag. Langt flere burde bruke en slik medisinform.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...