Gå til innhold

Kan man si at folk er dumme som....

Anbefalte innlegg

Skrevet

er tykke, men ikke greier å slanke seg, mennesker som er i destruktive forhold og ikke går fra vedkommende, folk som ruser seg og fortsetter med det. I det hele tatt mennesker som gjør dumme ting som gjør livet deres verre og ikke bedre? Eller er dette hovenhet og arroganse?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tjohei

12

• Mandolaika

7

• Angustia

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Nei.

Ikke alltid så lett å selv se løsninger- og dermed forblir man i feks dårlig forhold. Kanksje er man psyket ned av partner- og ikke føler seg sterk nok i seg selv?

Uansett- dum vil jeg ikke påstå dem er.

Gjest ingen nick
Skrevet

''Eller er dette hovenhet og arroganse?''

Ja, bare tenk på alle de som gjerne vil slutte å røyke, men ikke greier det!

Mandolaika
Skrevet

Nei, mange slike handlinger er styrt av følelser (savn, lengsler, håp, vonde opplevelser), og man kan derfor ikke kalle folk dumme for at de handler slik de gjør. Man kan sikkert finne ord for det, men dumhet er vel ikke helt riktig slik jeg ser det.

Skrevet

Nei, mange slike handlinger er styrt av følelser (savn, lengsler, håp, vonde opplevelser), og man kan derfor ikke kalle folk dumme for at de handler slik de gjør. Man kan sikkert finne ord for det, men dumhet er vel ikke helt riktig slik jeg ser det.

Hvorfor føles det da så skamfullt for den det gjelder?

Gjest ingen nick
Skrevet

Føler du det er skamfullt å ikke greie å slutte å røyke?

Mandolaika
Skrevet

Fordi det er styrt av følelser det også. Det er mange grunner til at folk ikke klarer å slutte, psykiske og fysiske, det siste de trenger er å bli kalt dumme i tillegg.

Skrevet

Fordi det er styrt av følelser det også. Det er mange grunner til at folk ikke klarer å slutte, psykiske og fysiske, det siste de trenger er å bli kalt dumme i tillegg.

Men det er mange som får dårlig selvbilde og selvtillitt nettopp fordi de ikke greier å forandre seg. Så dette er ikke berettiget?

Skrevet

Jeg overhørte en kommentar på kiwin en gang hvor det var en som spurte etter røyk i kassen hvor det var en mann i køen som sa "er det fortsatt noen som røyker?". Hva er det med folk som åpenlyst viser sin forrakt for mennesker som ikke lever sunt?

Mandolaika
Skrevet

Men det er mange som får dårlig selvbilde og selvtillitt nettopp fordi de ikke greier å forandre seg. Så dette er ikke berettiget?

Vanskelig spørsmål. Jeg vil ikke kalle det dumhet, men folk er så forskjellige. Noen fortsetter å røyke fordi de ikke bryr seg. En annen ting er at det er sterkt vanedannende. Noen blir feitere og feitere fordi de ikke har viljestyrke nok til å ta grep om situasjonen. De synes de er null verdt fra før.

Tror det handler mer om å være håpløs, unnavikende, usikker, liten vilje til å ta ansvar for eget liv og mener alle andre må ta ansvar. Tror alt sånt har med det psykiske å gjøre og desto mer innviklet å ta tak i enn alt som er fysisk og konkret.

Gjest Istapp
Skrevet

Jeg liker ikke å kalle folk dumme,men de fleste har gjort noe dumt. Og forhåpentligvis lærer man av dumhetene,og forandrer på det,det er gjennom å feile vi lærer.

Men man må ta et valg! En kan se hva som er rett å gjøre,men mange gjør det ikke likevel. Da blir det destruktivt,ligge på sofaen hele dagen og stappe i seg mat/godteri. Får heller medlidenhet med dem,for da må det være årsaker til livsstilen.

Skrevet

''Føler du det er skamfullt å ikke greie å slutte å røyke?''

Spørsmålet er ikke til meg, men jeg tillater meg å svare likevel... Som mangeårig røyker føler jeg det er skamfullt, ja.

Har hatt opphold i svangerskapene og ammeperiodene, røyker aldri inne eller i bilen, men skammer meg for å starte igjen etter opphold, liten viljestyrke, være et dårlig forbilde for barna mine, bruke masse tid og penger på en smertefull død osv, osv.

Det går på sjølfølelse, mestring, dårlig samvittighet samt fordømmelse fra "samfunnet".

Dette er min subjektive opplevelse, men jeg mener likevel ikke at røykere, rusavhengige, overvektige eller mennesker som blir i overgrepsforhold er dumme. Det er ulike og sammensatte årsaker til slike problemer.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Jeg overhørte en kommentar på kiwin en gang hvor det var en som spurte etter røyk i kassen hvor det var en mann i køen som sa "er det fortsatt noen som røyker?". Hva er det med folk som åpenlyst viser sin forrakt for mennesker som ikke lever sunt?

Det er sånt som vi overvektige får hint om hele tiden. og hvis det er "dumt" å være overvektig, så er det "dumt" å røyke.

Det verste jeg vet er folk som kan få seg til å si: skal si du har lagt på deg! (som om en ikke vet om det selv, som om det er en viktig opplysning, som en selv aldri ville visst...latterlig) Det ville være det samme som at jeg sa til en som røyker: skal si du røyker, du er ikke redd for å få lungekreft, altså?

Skrevet

''Føler du det er skamfullt å ikke greie å slutte å røyke?''

Spørsmålet er ikke til meg, men jeg tillater meg å svare likevel... Som mangeårig røyker føler jeg det er skamfullt, ja.

Har hatt opphold i svangerskapene og ammeperiodene, røyker aldri inne eller i bilen, men skammer meg for å starte igjen etter opphold, liten viljestyrke, være et dårlig forbilde for barna mine, bruke masse tid og penger på en smertefull død osv, osv.

Det går på sjølfølelse, mestring, dårlig samvittighet samt fordømmelse fra "samfunnet".

Dette er min subjektive opplevelse, men jeg mener likevel ikke at røykere, rusavhengige, overvektige eller mennesker som blir i overgrepsforhold er dumme. Det er ulike og sammensatte årsaker til slike problemer.

Jeg kan føle dårlig samvittighet for alt jeg ikke får til og burde.

Skrevet

Det er sånt som vi overvektige får hint om hele tiden. og hvis det er "dumt" å være overvektig, så er det "dumt" å røyke.

Det verste jeg vet er folk som kan få seg til å si: skal si du har lagt på deg! (som om en ikke vet om det selv, som om det er en viktig opplysning, som en selv aldri ville visst...latterlig) Det ville være det samme som at jeg sa til en som røyker: skal si du røyker, du er ikke redd for å få lungekreft, altså?

''Det ville være det samme som at jeg sa til en som røyker: skal si du røyker, du er ikke redd for å få lungekreft, altså?''

Som røyker synes jeg denne kommentaren er helt på sin plass fra de som står meg nær, men ikke fra fremmede.

Når det kommer til vekt (over- eller undervektig), synes jeg det er mer sensitivt og krenkende.

Men det kommer an på så mangt; hensikten med kommentaren, måten den blir sagt på, forholdet mellom personene osv, osv....

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Snu på det.

Tenk over hva du faktisk gjør- og får til. :-)

Skrevet

Vanskelig spørsmål. Jeg vil ikke kalle det dumhet, men folk er så forskjellige. Noen fortsetter å røyke fordi de ikke bryr seg. En annen ting er at det er sterkt vanedannende. Noen blir feitere og feitere fordi de ikke har viljestyrke nok til å ta grep om situasjonen. De synes de er null verdt fra før.

Tror det handler mer om å være håpløs, unnavikende, usikker, liten vilje til å ta ansvar for eget liv og mener alle andre må ta ansvar. Tror alt sånt har med det psykiske å gjøre og desto mer innviklet å ta tak i enn alt som er fysisk og konkret.

''Tror det handler mer om å være håpløs, unnavikende, usikker, liten vilje til å ta ansvar for eget liv og mener alle andre må ta ansvar. Tror alt sånt har med det psykiske å gjøre og desto mer innviklet å ta tak i enn alt som er fysisk og konkret.''

Kan bare snakke for meg sjøl, og det meste av dette stemmer mtp røykinga. Men ikke at alle andre skal ta ansvar, veit smertelig godt at dette er det kun jeg som kan endre!

På de fleste andre områder føler jeg at jeg har sjøltillit, viljestyrke, mestring og kontroll.

Avhengighet er veldig vanskelig, uansett type! Men er litt stolt over å ha halvert antall sigaretter på få uker. Denne gangen skal jeg klare det fordi om det tar litt tid :-)

Skrevet

Føler meg litt "truffet" av innlegget ditt... Og ja jeg synes at jeg er dum!

Skrevet

Føler meg litt "truffet" av innlegget ditt... Og ja jeg synes at jeg er dum!

Skrevet

''Jeg kan føle dårlig samvittighet for alt jeg ikke får til og burde.''

Kjenner meg definitivt igjen! F.eks i dag er jeg innendørs med magesjau og feber. Barna er på besøk hos andre, og jeg har dårlig samvittighet for å sitte med PC'n istedenfor å nyte sola og jobbe i hagen...

Men skal prøve å følge "sjøstjerna" sitt råd i denne linken :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...