Gå til innhold

Kan man si at folk er dumme som....

Anbefalte innlegg

Gjest feit jeg altså
Skrevet

Ja du kan kalle folk dumme, men du fremstår som ganske fordomsfull og dum selv. En som setter mennesker i bås, grunnet noen enkeltstående faktorer. Mener også at det er stor forskjell på å bli et forhold med en alkoholiker, sammenlignet med å spise seg feit.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tjohei

12

• Mandolaika

7

• Angustia

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja du kan kalle folk dumme, men du fremstår som ganske fordomsfull og dum selv. En som setter mennesker i bås, grunnet noen enkeltstående faktorer. Mener også at det er stor forskjell på å bli et forhold med en alkoholiker, sammenlignet med å spise seg feit.

Det var et åpent spørsmål. Jeg synes ikke det er noe særlig forskjell. Det går ut på det samme, at man gjør noe som ikke er bra for en selv.

Skrevet

Føler meg litt "truffet" av innlegget ditt... Og ja jeg synes at jeg er dum!

Jeg føler meg også truffet hvis det kan være en trøst.

Skrevet

''Jeg kan føle dårlig samvittighet for alt jeg ikke får til og burde.''

Kjenner meg definitivt igjen! F.eks i dag er jeg innendørs med magesjau og feber. Barna er på besøk hos andre, og jeg har dårlig samvittighet for å sitte med PC'n istedenfor å nyte sola og jobbe i hagen...

Men skal prøve å følge "sjøstjerna" sitt råd i denne linken :-)

Jeg burde ha gått en tur i det fine være istdenfor å sitte foran pcen. Det ville vært bra for både kroppen og helsen. Men jeg har gått mye tur i det siste da.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg burde ha gått en tur i det fine være istdenfor å sitte foran pcen. Det ville vært bra for både kroppen og helsen. Men jeg har gått mye tur i det siste da.

''Men jeg har gått mye tur i det siste da.'' Så bra! :-) Nyt følelsen over å ha gjort dette!

Skrevet

''Men jeg har gått mye tur i det siste da.'' Så bra! :-) Nyt følelsen over å ha gjort dette!

Ja, det hender jeg fører treningsdagbok.

Gjest feit jeg altså
Skrevet

Jeg overhørte en kommentar på kiwin en gang hvor det var en som spurte etter røyk i kassen hvor det var en mann i køen som sa "er det fortsatt noen som røyker?". Hva er det med folk som åpenlyst viser sin forrakt for mennesker som ikke lever sunt?

De er foraktsfulle mennesker. Ingen ting å strebe etter det heller. Jeg vil faktisk heller være feit. Selv om vi også godt kan se at andre er i for godt hold.

Skrevet

Det har kanskje ikke den rett motivasjonen for å komme ut av sitt uføre, eller å ta kloke valg

Mandolaika
Skrevet

''Tror det handler mer om å være håpløs, unnavikende, usikker, liten vilje til å ta ansvar for eget liv og mener alle andre må ta ansvar. Tror alt sånt har med det psykiske å gjøre og desto mer innviklet å ta tak i enn alt som er fysisk og konkret.''

Kan bare snakke for meg sjøl, og det meste av dette stemmer mtp røykinga. Men ikke at alle andre skal ta ansvar, veit smertelig godt at dette er det kun jeg som kan endre!

På de fleste andre områder føler jeg at jeg har sjøltillit, viljestyrke, mestring og kontroll.

Avhengighet er veldig vanskelig, uansett type! Men er litt stolt over å ha halvert antall sigaretter på få uker. Denne gangen skal jeg klare det fordi om det tar litt tid :-)

Hvis du har halvert antall sigaretter på få uker, synes jeg du skal være stolt av det. Da har du nådd et delmål. Man skal heller ikke slutte hvis man ikke er nok motivert, da skuffer man vel bare seg selv gang på gang og får mindre og mindre pågangsmot.

Hvis man røyker så er den fysiske avhengigheten det minste problemet å bli kvitt, den går over etter noen uker/få måneder. Vanen og det psykiske rundt det med å røyke er det som er vanskeligst å komme over.

Skrevet

Jeg mener at ingen er dumme - men noen mennesker gjør dumme, destruktive ting, enten mot andre eller seg selv.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg mener at ingen er dumme - men noen mennesker gjør dumme, destruktive ting, enten mot andre eller seg selv.

Enig;)

Skrevet

Jeg synes ikke de gruppene du nevner verken er dumme, hovne eller arrogante. Vektproblemer har jeg selv slitt med lenge, og det er ikke fordi jeg ikke har skjønt bedre. Jeg vet faktisk at det kan være helseskadelig å være overvektig. Men det er vanskelig å gjøre noe med det.

Avhengighet og usunne forhold har jeg (heldigvis) ikke personlig erfaring med, men der er det kanskje lettere å "lure seg selv". Vi mennesker kan være veldig flinke til å bortforklare sannheter vi helst ikke vil se i øynene.

Skrevet

Hvis du har halvert antall sigaretter på få uker, synes jeg du skal være stolt av det. Da har du nådd et delmål. Man skal heller ikke slutte hvis man ikke er nok motivert, da skuffer man vel bare seg selv gang på gang og får mindre og mindre pågangsmot.

Hvis man røyker så er den fysiske avhengigheten det minste problemet å bli kvitt, den går over etter noen uker/få måneder. Vanen og det psykiske rundt det med å røyke er det som er vanskeligst å komme over.

''Hvis du har halvert antall sigaretter på få uker, synes jeg du skal være stolt av det. Da har du nådd et delmål. Man skal heller ikke slutte hvis man ikke er nok motivert, da skuffer man vel bare seg selv gang på gang og får mindre og mindre pågangsmot.

Hvis man røyker så er den fysiske avhengigheten det minste problemet å bli kvitt, den går over etter noen uker/få måneder. Vanen og det psykiske rundt det med å røyke er det som er vanskeligst å komme over.''

Takk for gode og kloke ord :-)

Ja, det psykiske er det verste! Tok en test for en tid tilbake der jeg scora relativt lavt på fysisk avhengighet, men skyhøyt på psyksik avhengighet :-(

Skrevet

Jeg synes ikke de gruppene du nevner verken er dumme, hovne eller arrogante. Vektproblemer har jeg selv slitt med lenge, og det er ikke fordi jeg ikke har skjønt bedre. Jeg vet faktisk at det kan være helseskadelig å være overvektig. Men det er vanskelig å gjøre noe med det.

Avhengighet og usunne forhold har jeg (heldigvis) ikke personlig erfaring med, men der er det kanskje lettere å "lure seg selv". Vi mennesker kan være veldig flinke til å bortforklare sannheter vi helst ikke vil se i øynene.

Jeg mente om det var hovenhet og arroganse å mene noe slikt at folk som gjør usunne handlinger er dumme.

Skrevet

Jeg mente om det var hovenhet og arroganse å mene noe slikt at folk som gjør usunne handlinger er dumme.

Å ja, da så. Ja, jeg synes det er arrogant å mene at folk som gjør usunne handlinger er dumme.

Mandolaika
Skrevet

''Hvis du har halvert antall sigaretter på få uker, synes jeg du skal være stolt av det. Da har du nådd et delmål. Man skal heller ikke slutte hvis man ikke er nok motivert, da skuffer man vel bare seg selv gang på gang og får mindre og mindre pågangsmot.

Hvis man røyker så er den fysiske avhengigheten det minste problemet å bli kvitt, den går over etter noen uker/få måneder. Vanen og det psykiske rundt det med å røyke er det som er vanskeligst å komme over.''

Takk for gode og kloke ord :-)

Ja, det psykiske er det verste! Tok en test for en tid tilbake der jeg scora relativt lavt på fysisk avhengighet, men skyhøyt på psyksik avhengighet :-(

Bare hyggelig og lykke til!

Jeg har aldri selv røyket, men har en kjæreste som har røyket i over 20 år, han sluttet for snart 2 år siden!

For han var det vanskeligst med alle "situasjonene" han måtte utsette seg selv for, hvor han pleide å stå med røyken i hånda, og ikke lenger kunne det. Altså den psykiske avhengigheten satt mye sterkere enn den fysiske.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Alle har sine svake sider. Behoever ikke aa ha noe med inteligens aa gjoere.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Helt fra jeg begynte i psykiatrien har jeg hatt en forkjærlighet for ordet hensiktsmessig. Er det vi velger hensiktsmessig i forhold til det vi ønsker oss? Vi setter dermed ikke verdi på andres valg/adferd, men spør dem om adferden er hensiktsmessig i forhold til hvordan de ønsker å leve.

http://www.psykologibloggen.no/?p=27 les spesielt avsnittet som begynner med "Der imidlertid ACT..."

Skrevet

Helt fra jeg begynte i psykiatrien har jeg hatt en forkjærlighet for ordet hensiktsmessig. Er det vi velger hensiktsmessig i forhold til det vi ønsker oss? Vi setter dermed ikke verdi på andres valg/adferd, men spør dem om adferden er hensiktsmessig i forhold til hvordan de ønsker å leve.

http://www.psykologibloggen.no/?p=27 les spesielt avsnittet som begynner med "Der imidlertid ACT..."

Jeg synes ofte jeg blir kritisert når jeg ikke gjør det jeg ønsker, f.eks. ønsker å bli slank, men spiser usunn mat. Har andre (i dette tilfellet foreldre) rett til å kritisere meg når jeg ikke gjør det jeg burde gjøre? Jeg får ofte høre at det er fordi jeg klager. Altså jeg får ikke lov til å klage hvis jeg ikke gjør det jeg burde gjøre? Tenker folk slik generelt, at det er ikke lov å klage hvis man ikke greier å gjøre de rette handlingene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...