Gå til innhold

Kan man si at folk er dumme som....

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes ofte jeg blir kritisert når jeg ikke gjør det jeg ønsker, f.eks. ønsker å bli slank, men spiser usunn mat. Har andre (i dette tilfellet foreldre) rett til å kritisere meg når jeg ikke gjør det jeg burde gjøre? Jeg får ofte høre at det er fordi jeg klager. Altså jeg får ikke lov til å klage hvis jeg ikke gjør det jeg burde gjøre? Tenker folk slik generelt, at det er ikke lov å klage hvis man ikke greier å gjøre de rette handlingene?

Det er da ingen lover for dette.

Spør deg heller om det du gjør er hensiktsmessig. Hvis du spiser usunn mat og blir overvektig og samtidig klager til andre over dette, blir det ved at du klager:

1. Bedre for deg?

2. Bedre for de andre?

3. Påvirker det relasjonen mellom dere på en postitiv eller negativ måte?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tjohei

12

• Mandolaika

7

• Angustia

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest en søndag morning???
Skrevet

Spør deg heller om det du gjør er hensiktsmessig. Hvis du spiser usunn mat og blir overvektig og samtidig klager til andre over dette, blir det ved at du klager:

1. Bedre for deg?

2. Bedre for de andre?

''Det er da ingen lover for dette.''

Spydig......

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Spydig......

Det er tydeligvis intellektuelt krevende å lese et innlegg som en helhet :-)

Mandolaika
Skrevet

Jeg synes ofte jeg blir kritisert når jeg ikke gjør det jeg ønsker, f.eks. ønsker å bli slank, men spiser usunn mat. Har andre (i dette tilfellet foreldre) rett til å kritisere meg når jeg ikke gjør det jeg burde gjøre? Jeg får ofte høre at det er fordi jeg klager. Altså jeg får ikke lov til å klage hvis jeg ikke gjør det jeg burde gjøre? Tenker folk slik generelt, at det er ikke lov å klage hvis man ikke greier å gjøre de rette handlingene?

Det er fort sånne ting som andre synes det er slitsomt å gå og høre på, for de greier ikke å sette seg inn i de problemene rundt det, det kan virke så enkelt for andre.

Hvis alt hadde vært så enkelt, så hadde vi vel ikke hatt overvektige folk eller folk som røyker i det hele tatt, tenker jeg.

Mandolaika
Skrevet

Spydig......

Hva i alle dager var spydig ved det svaret? Er du litt på hugget i dag eller?

Skrevet

1. Bedre for deg?

2. Bedre for de andre?

Nettopp! :-)

Skrevet

Jeg (vi) prøver å unngå ordet "dum" generelt sett når vi omtaler eller snakker til andre mennesker :).

Mary Poppins
Skrevet

Spydig......

Hvordan i all verden fikk du det svaret til å bli spydig?!?

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg mener at ingen er dumme - men noen mennesker gjør dumme, destruktive ting, enten mot andre eller seg selv.

Alle mennesker gjør dumme, destruktive ting - mot seg selv eller andre.

Graden og hyppigheten varierer, naturligvis.

tzatziki1365380058
Skrevet

'' Eller er dette hovenhet og arroganse?''

Ja, det er det.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg hadde ikke orket å høre på at noen klaget over situasjonen sin uten å gjøre noe med det, dersom jeg ikke fikk vite noe mer om HVORFOR personen ikke klarte å gjøre noe med det.

Det er helt fair å ikke klare å slutte å røyke, men jeg orker ikke høre på noen klage over det, hvis det virker som om personen ikke gjør noe for å klare det, og heller ikke forteller mer om situasjonen og tankene sine bak det.

Det betyr ikke at personen er dum, og jeg ville aldri tenkt på personen som dum, heller.

Det finnes forresten ganske få mennesker som oppfører seg dumt på ALLE områder, og det finnes enda færre mennesker som ALDRI oppfører seg dumt.

For øvrig, synes jeg hensiktsmessighet, som NHD benytter, er et mye riktigere og mer beskrivende uttrykk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...