Gå til innhold

Er det meg? Terapeuter som sovner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det skjedd igjen. Psykiateren min var i ferd med å sovne inn flere ganger sist gang. En psykolog sovnet en gang, enda jeg satt like overfor han. Er dette vanlig eller er det meg som er spesielt søvndyssende å høre på? Begynner å lure på om det har med meg å gjøre?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tjohei

12

• Angustia

7

• Orio

3

• Helmi

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Dolores77
Skrevet

Kanskje kombinasjonen av en overarbeidet psykiater og at du har en monoton stemme - det kan være ganske trøttende :) men ganske uprofesjonelt av en behandler å holde på å sovne, pasienten skal være i fokus.

Du får bare si fra til ham.

Skrevet

Kanskje kombinasjonen av en overarbeidet psykiater og at du har en monoton stemme - det kan være ganske trøttende :) men ganske uprofesjonelt av en behandler å holde på å sovne, pasienten skal være i fokus.

Du får bare si fra til ham.

Jeg føler meg kjedelig fra før av så det er ikke bra for selvbilde eller selvtillitt at terapeuter sovner. Føler at det har med meg å gjøre. Bekrefter at jeg er en kjedelig person. Jeg synes de kan ta seg en kaffe hvis de føler seg trøtte.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg føler meg kjedelig fra før av så det er ikke bra for selvbilde eller selvtillitt at terapeuter sovner. Føler at det har med meg å gjøre. Bekrefter at jeg er en kjedelig person. Jeg synes de kan ta seg en kaffe hvis de føler seg trøtte.

Ja, det er uproft å sovne slik. Det har lite med deg å gjøre. Det er som Dolores77 sier, sikkert en overtrøtt terapeut.

Også enig i at du bør si i fra. Det vil sikkert virke skjerpende.

Annen mulighet er å plutselig heve stemmeleie, eller si noen ord ekstra høyt fra tid til annen (bruker det selv når jeg underviser en trøtt gjeng)

Skrevet

Dette har da ingenting med deg å gjøre, og du bør absolutt ta det opp med terapeuten! Da vil du også få en årsak til disse episodene.

Uansett yrke bør man ikke opptre slik. Tenk deg en butikkansatt som sovner eller nesten sovner i kassa, en sykepleier, lærer, sjåfør, telefonselger - you name it...

Skrevet

Dette har da ingenting med deg å gjøre, og du bør absolutt ta det opp med terapeuten! Da vil du også få en årsak til disse episodene.

Uansett yrke bør man ikke opptre slik. Tenk deg en butikkansatt som sovner eller nesten sovner i kassa, en sykepleier, lærer, sjåfør, telefonselger - you name it...

Jeg kan skjønne at de kan bli trøtte for det er jo en ganske ensformig jobb å høre på andres problemer, men jeg synes de burde gjøre alt for at det ikke skal skje. Jeg betaler jo penger inntil frikort.

Skrevet

Ja, det er uproft å sovne slik. Det har lite med deg å gjøre. Det er som Dolores77 sier, sikkert en overtrøtt terapeut.

Annen mulighet er å plutselig heve stemmeleie, eller si noen ord ekstra høyt fra tid til annen (bruker det selv når jeg underviser en trøtt gjeng)

Hvis jeg gjør det vil det kanskje bli sett på med bekymring:-) Pasienten snakket ubalansert:-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hvis jeg gjør det vil det kanskje bli sett på med bekymring:-) Pasienten snakket ubalansert:-)

He-he. :-)

Gjest aftersun
Skrevet

Har ofte inntrykk av at psykologer ønsker å bli underholdt med følelsesmessige engasjerte historier, eller så bli de rastløse eller lei. Med en lang dag på jobb blir det vel lett slik. Dette kan virke mot sin terapeutiske hensikt i og med at det kan gi pasienten enda dårligere selvtillit og at h*n dermed ikke tør å være utadvendt og engasjere terapeuten. Det kan føre til at pasienten tilpasser seg terapeuten på en uhensiktsmessig måte, med å komme med historier for å "underholde" terapeuten og dermed ikke får snakket så mye om det som er kjernen i problemet og som det kanskje ikke finnes så mange ord for eller mulig å snakke så engasjerende om. Men det kan også være at terapeuten gjør det med hensikt for å få pasienten til å ha mer fokus utover istedenfor mest innover på seg selv, for å engasjere og involvere en annen. Hvis du ønsker å ta det opp med terapeuten din syns jeg du skal gjøre det.

Skrevet

Har ofte inntrykk av at psykologer ønsker å bli underholdt med følelsesmessige engasjerte historier, eller så bli de rastløse eller lei. Med en lang dag på jobb blir det vel lett slik. Dette kan virke mot sin terapeutiske hensikt i og med at det kan gi pasienten enda dårligere selvtillit og at h*n dermed ikke tør å være utadvendt og engasjere terapeuten. Det kan føre til at pasienten tilpasser seg terapeuten på en uhensiktsmessig måte, med å komme med historier for å "underholde" terapeuten og dermed ikke får snakket så mye om det som er kjernen i problemet og som det kanskje ikke finnes så mange ord for eller mulig å snakke så engasjerende om. Men det kan også være at terapeuten gjør det med hensikt for å få pasienten til å ha mer fokus utover istedenfor mest innover på seg selv, for å engasjere og involvere en annen. Hvis du ønsker å ta det opp med terapeuten din syns jeg du skal gjøre det.

Det er nettopp når jeg snakker om det mest sensitive og private at det har skjedd.

Skrevet

Det er nettopp når jeg snakker om det mest sensitive og private at det har skjedd.

Og det er først nå at jeg tør å snakke om det.

Gjest Dolores77
Skrevet

Bare si det rett ut :)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Helt utrolig uproft av terapeuten.

Skrevet

Og det er først nå at jeg tør å snakke om det.

Tror jeg hadde listet ut ;) Og hvis han våknet hadde jeg sagt, åh jeg ville ikke vekke deg du virket så trett. Det burde være pinlig for psykologen det.

Skrevet

''Det er nettopp når jeg snakker om det mest sensitive og private at det har skjedd.''

Jeg mener fortsatt at dette er uprofesjonelt og respektløst!

Alle yrker kan bli monotone og lite inspirerende, men det er den ansattes ansvar å utføre jobben, evt å si: "Beklager gjespingen, men jeg har sovet dårlig i natt" e.l.

Mener terapeuten at dine problemstillinger er uvesentlige eller at du trenger perspektiv, må h*n si dette og ikke demonstrere. En viss tydelighet ville i hvert fall jeg forventa fra en terapeut!

Gjest CaptAhab
Skrevet

Da tror jeg bare at jeg hadde gått.

Forhåpentligvis hadde h*n blitt flau når h*n senere våknet

opp på et tomt kontor.

Gjest julakula
Skrevet

He he. Ikke bare deg nei. For et par uker siden hadde psykologen min problemer med å holde øynene åpne. Da sa jeg "Skal vi heller gå en tur? Det ser ut som du trenger det".

Da våknet han. Men han har tidligere også sagt at han lider av kronisk søvnmangel og at han bruker å bli trøtt etter måltid, og jeg bruker å ha time etter han har spist brødskivene sine.

Gjest mener jeg
Skrevet

Hvis de sovner(mer eller mindre som en vane), så mener jeg det er noe galt med måten de driver terapi på. Det er ikke oppmuntrende verken for terapeut eller pasient.

Skrevet

"Sovne inn" høres veldig dramatisk ut, da.

Men det er ikke deg det er noe i veien med. Uansett hvor "kjedelig og uinteressant" terapeuten måtte mene du er, skal hn klare å holde seg våken.

Skrevet

Ta med termos til neste time, og by på en kopp kaffe.

;- )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...