Gå til innhold

Har jeg schizofreni?

Anbefalte innlegg

Gjest Schizojente
Skrevet

Jeg er en jente på 15 år som i et par år har fått tankevrang og hallusinasjoner. Dette har utviklet seg sakte, men sikkert og har etterhvert blitt verre. Jeg merker at i en spesiell måned, f. eks, får jeg en spennende og merkelig følelse. Denne følelsen kjennes positiv, men plutselig får jeg et slags utbrudd og ikke føles bra i det hele tatt. Det inneholder at jeg tenker på helt ulogiske ting, samt får rykninger og pulsen stiger som regel. En venninne av meg fortalte at jeg bare snakket vas i det hun spurte meg om et relevant spm, og det jeg svarte hadde ingenting med situasjonen å gjøre. Jeg føler jeg mister kontakt med folk og føler at jeg trekker meg tilbake. Jeg føler også at jeg blir kontrollert. Etter noen minutter er det verste, eller selve utbruddet, over, men etterfulgt av hodepine, lathet, treghet og mangel på interesse. I mens jeg har dette utbruddet skjønner jeg plutselig ikke vitsen med å leve og ser ikke poeng i det heller. Nå i det siste har jeg ikke hatt slike opplevelser og håper på at jeg ikke får det igjen... Hva kan dette være? Er det schizofreni?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva det er. Schizofreni er kanskje en mulighet. Har du snakket med foreldrene dine? Har de merket noe?

Snakk med foreldrene dine, få time hos fastlegen så snart som mulig. Du bør nok henvises til bup for utredning og kanskje behandling. Uansett hva dette er, finnes det mange medisiner som kan hjelpe.

Et tips til slutt. Forbered deg godt, både før du snakker med foreldrene dine og særlig før du snakker med fastlegen. Noen ganger "vil" ikke foreldre se at noe kan være galt, og leger kan ha lett for å avfeie ting som "tenåringsproblemer". Derfor er det viktig at du er forberedt og vet hva du skal si/hva det er viktig å få formidlet. Fastlegene setter ikke opp så lang tid til hver pasient, si hva det gjelder når du/foreldrene dine bestiller time, og be om å få en dobbelttime.

Skrevet

Det kan tyde på schizofreni. Er det noen i familien/slekten din som har psykiske lidelser eller schizofreni? Har du hørt om tips-prosjektet som er tidlig intervensjon ved psykose, altså et prosjekt som går ut på at man prøver å fange opp de som er i ferd med å utvikle schizofreni. Du finner informasjon her på nettet hvis du søker på det. Der står det også litt om faresymptomer.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes du skal snakke med fastlegen din om dette. Jeg får ikke noen klar følese av hva dette er ved å lese innlegget ditt.

Schizofreni kan det være, men jeg får også tanker om at både epilepsi og migrene bør utredes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...