telyset Skrevet 6. september 2001 Del Skrevet 6. september 2001 En 20 år gammel jente jeg kjenner har i lang tid har vært en utfordring for familie og nær slekt. Hun manipulerer og prater seg til kontroll, særlig over foreldrene for å få det som hun vil. Eksempler er: -hver juleaften er forferdelig da hun aldri er fornøyd med gavene hun får, og det blir krangling og skrik. Hun takker sjelden. - en nyttårsaften skulle hun absolutt sove på sofaen i stuen der familien hadde gjester, ingen turte be henne gå til rommet sitt! - Etter en krangel med kjæresten en gang kastet hun bursdagsmiddagen av asjetten og skrek det ikke var menneskeføde, - En annen gang ulte hun i fem timer og kastet ting rundt seg da hennes mor ikke ga henne penger, og denne til slutt måtte ringe lege. Foreldrene bor ikke sammen, hun bor hos faren der jeg tror det er lettere å tøye grenser. Jenta har vært hos psykolog for en depresjon, men manipulerer og kontrollerer sine omgivelser like fullt. Hun innrømmer aldri feil, sier aldri unnskyld og liker ikke fysisk kontakt med andre enn kjæresten. Det er som hun noen ganger er to forskjellige personer. Kan det være en slags personlighetssplittelse? Hva skal en gjøre? Jeg kan aldri tenke meg hun frivillig ville gått til en psykiater. Et problem er også at foreldrene setter forskjellige grenser eller ikke klarer det i det hele tatt. De burde kanskje gått til en familierådgiver? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34686-peronlighetssplittelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. september 2001 Del Skrevet 6. september 2001 For meg høres det ut som en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Hun burde gått lenge hos psykolog. Foreldrene vil kunne ha nytte av råd og veiledning fra et Familievernkontor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34686-peronlighetssplittelse/#findComment-133710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.