Gå til innhold

NHD - vurdering av person

Anbefalte innlegg

Gjest RedakTor
Skrevet

Takk for dine tidligere oppklarende og gode svar.

Jeg er far til en jente som er 6 år. Jeg bor ikke sammen med hennes mor lenger, da forholdet opphørte for 4,5 år siden på grunn av hennes utroskap og voldsomme krangler oss i mellom. Jeg måtte blant annet på sykehus og ble sykemeldt i 2 uker fordi hun trampet så hardt hun kunne på fotbladet mitt med høyhælte sko på seg. Vi bor et stykke fra hverandre, og jeg har vanlig samværsrett.

Jenta skal begynne på skolen til høsten, og i den forbindelse er jeg en smule bekymret. Hennes mor mangler karakter i mange teoretiske fag fra skolen, og har tidligere fått "konstatert" lese- og skrivevansker. Hun klarer ikke å fylle ut et enkelt skjema alene, har vansker med å få til å skrive en litt lang tekstmelding og klarer ikke å lese skikkelig. Hun kan 3 ord engelsk muntlig, men vet ikke hvordan disse skrives. Hun kan ingen matematikk, og hvis man spør henne hvor mye f.eks. 25% av 100 er, eller 1/4 av 20, så klarer hun ikke å regne det ut. Hun mangler med andre ord en del evner. I tillegg er hun vanskelig å samarbeide med, og blir med en gang usaklig når det kommer til diskusjoner. Hun er sykelig sjalu og oppmerksomhetssyk, og har en ekstrem trang til å fremheve seg selv og sitt, noe som gir seg utslag i skryt. Hun har dårlig hukommelse, og ting vi diskuterer kan være glemt i løpet av et par-tre dager. Ting vi prater om blir tatt ut av sammenheng fordi hun ikke husker hva som har blitt sagt.

Hun har vært til vurdering hos DPS, og de rådet henne til å søke om uføretrygd hos Nav. Dette ble avverget ved at en nær slektning av henne ringte behandleren. Jeg har imidlertid aldri fått vite hva diagnosen hennes var. Jeg har derfor noen spørsmål:

1. Hva feiler denne kvinnen? Altså rent diagnostisk.

2. Kan DPS fritas for taushetsplikt i forbindelse med en barnefordelingssak hvis dette brukes som argument?

På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Svar på grunnlag av dine opplysninger:

1. Sannsynligvis har hun det vi kaller "marginal intellektuell fungering" dvs lav IQ i det området en før kalte "sinke" I tillegg kan hun ha en personlighetsforstyrrelse i gruppe B, mest sannsynlig eupf.

2. Ja, retten kan be om en sakkyndiguttalelse fra DPS. Du kan ikke gjøre det direkte.

Skrevet

Svar på grunnlag av dine opplysninger:

1. Sannsynligvis har hun det vi kaller "marginal intellektuell fungering" dvs lav IQ i det området en før kalte "sinke" I tillegg kan hun ha en personlighetsforstyrrelse i gruppe B, mest sannsynlig eupf.

2. Ja, retten kan be om en sakkyndiguttalelse fra DPS. Du kan ikke gjøre det direkte.

Takktakk :) Hva er eupf?

Kan legge til at hun fungerer greit på jobb til tross for "lidelsen", men at hun er avhengig av å ha faste rutiner. Hun lærer seint men klarer seg fint så lenge rammene er gitte og det ikke dukker opp nye utfordringer på rekke og rad. Hun er også en god omsorgsperson, men mangler mye teoretisk for å kunne være til hjelp under jentas skolegang.

Gjest dadadadadada
Skrevet

Kan legge til at hun fungerer greit på jobb til tross for "lidelsen", men at hun er avhengig av å ha faste rutiner. Hun lærer seint men klarer seg fint så lenge rammene er gitte og det ikke dukker opp nye utfordringer på rekke og rad. Hun er også en god omsorgsperson, men mangler mye teoretisk for å kunne være til hjelp under jentas skolegang.

emosjonell ustabil personlighetforstyrrelse

Gjest fra bergen
Skrevet

http://no.wikipedia.org/wiki/Emosjonelt_ustabil_personlighetsforstyrrelse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...