Gå til innhold

Hvordan teste ut dette?

Anbefalte innlegg

Gjest nickfritt
Skrevet

Jeg får det veldig for meg at alle er sinte på meg og ikke liker meg. Tørr nesten ikke se på andre mennesker, jeg ser i øynene deres at når de ser meg er det veldig ubehagelig.

Nå har jeg gått å lært kognitiv terapi ganske lenge, men hvordan skal jeg tenke, hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dette? Jeg kan jo ikke liksom gå bort til folk å spørre om de er sinna på meg, hva jeg har gjort galt, hvorfor de misliker meg? Ikke det at jeg hadde tord gjøre dette heller, er sikker på at svaret vil være negativt.

Gode råd mottas med stor takk!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest nickfritt
Skrevet

det tar du med terapeuten din

:-). Har gjort dette også, men jeg står fast og alt holder på å bli verre. Tenkte det var noen kloke hoder som kunne hjelpe meg litt.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

For de fleste så er du sikkert et helt vanlig menneske, som de hverken elsker eller hater.

De aller fleste er så selvopptatte selv, at de ikke går rundt og har tid til å konsentrere seg om å mislike deg (eller andre).

Smil til dem (bekjente), og si hei. Stopper de opp, så nevn det fine været. Og snakk om vulkanskyen eller annet du plukker opp i media.

Og så fokuserer du selv på å være din egen beste venn. Behandle deg selv, slik som du ville behandlet en nær venn. dvs ikke vær så kritisk til egen person. Hva ville du sagt til en venn som sa noe tilsvarende som du skrev i ditt innlegg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er det noen forskjell på oppførselen/adferden til personer om liker deg, er nøytrale til deg og de som ikke liker deg? Oppfører du deg annerledes overfor folk du liker, folk du verken liker eller ikke liker og folk du ikke liker?

Kan du dele et ark i to og deretter på ve side skrive typisk adferd når en liker noen og på høyre side skriver du typisk adferd når en ikke liker noen?

Gjest nickfritt
Skrevet

For de fleste så er du sikkert et helt vanlig menneske, som de hverken elsker eller hater.

De aller fleste er så selvopptatte selv, at de ikke går rundt og har tid til å konsentrere seg om å mislike deg (eller andre).

Smil til dem (bekjente), og si hei. Stopper de opp, så nevn det fine været. Og snakk om vulkanskyen eller annet du plukker opp i media.

Og så fokuserer du selv på å være din egen beste venn. Behandle deg selv, slik som du ville behandlet en nær venn. dvs ikke vær så kritisk til egen person. Hva ville du sagt til en venn som sa noe tilsvarende som du skrev i ditt innlegg?

Takk for svar. Jeg prøver så godt jeg kan, men det går ikke så bra. Jeg prøver å tenke at folk sikkert ikke ser meg, men da føler jeg det oser ubehag imot meg. Møter jeg noen som prater kan jeg godt ta på meg en maske, smile og prate om vær og vind. Etterpå får jeg forfølger øynene til personen meg og ser hatefullt etter meg.

Om en person hadde sagt dette til meg, vet jeg faktisk ikke hva jeg ville ha svart :-)

Gjest feil sted
Skrevet

Er det noen forskjell på oppførselen/adferden til personer om liker deg, er nøytrale til deg og de som ikke liker deg? Oppfører du deg annerledes overfor folk du liker, folk du verken liker eller ikke liker og folk du ikke liker?

Kan du dele et ark i to og deretter på ve side skrive typisk adferd når en liker noen og på høyre side skriver du typisk adferd når en ikke liker noen?

tror du har skrevet en feil nå...

Skrevet

:-). Har gjort dette også, men jeg står fast og alt holder på å bli verre. Tenkte det var noen kloke hoder som kunne hjelpe meg litt.

"kloke hoder" men aj så sinte :)

Er du mye sint selv da eller er det slik at du aldri

tør å være sint?

Jeg har vært sint i dag men det er over nå. :)

Gjest nickfritt
Skrevet

Kan ikke du se i øynene til folk at de ikke liker deg? Når alle øyne blir sorte og hatefulle er det vanskelig å tolke denne adferden som positiv, om du forstår?

Gjest solfryd
Skrevet

Du må nok over på medisiner som andre må når annet ikke hjelper.

Gjest nickfritt
Skrevet

"kloke hoder" men aj så sinte :)

Er du mye sint selv da eller er det slik at du aldri

tør å være sint?

Jeg har vært sint i dag men det er over nå. :)

Jeg er sint så det -kanskje- merkes to ganger i året :-). Ellers har jeg mye angst, hodet arbeider veldig mye, men resten er det ingenting å skryte av.

Gjest nickfritt
Skrevet

Du fikk meg faktisk til å tenke ihvertfall. Skal sove på denne :-)

Gjest nickfritt
Skrevet

Du må nok over på medisiner som andre må når annet ikke hjelper.

Jeg vet, jeg vet, men jeg tror også det noen ganger er nyttig å jobbe med seg selv og sine tanker, i tillegg til medisiner. Bare det at noen ganger står jeg helt fast ;)

Skrevet

Kan ikke du se i øynene til folk at de ikke liker deg? Når alle øyne blir sorte og hatefulle er det vanskelig å tolke denne adferden som positiv, om du forstår?

Nei, på tross av lang erfaring som psykiater kan jeg ikke se folks tanker og følelser i øynene deres. Derimot kan jeg bedømme deres adferd.

Gjest feil sted
Skrevet

Nei, på tross av lang erfaring som psykiater kan jeg ikke se folks tanker og følelser i øynene deres. Derimot kan jeg bedømme deres adferd.

hvordan kan du bedømme en atferd når du ikke ser den i hverdagen

Skrevet

hvordan kan du bedømme en atferd når du ikke ser den i hverdagen

??

Det hender jeg treffer folk utenfor kontoret og som ikke er mine pasienter :-)

Skrevet

Takk for svar. Jeg prøver så godt jeg kan, men det går ikke så bra. Jeg prøver å tenke at folk sikkert ikke ser meg, men da føler jeg det oser ubehag imot meg. Møter jeg noen som prater kan jeg godt ta på meg en maske, smile og prate om vær og vind. Etterpå får jeg forfølger øynene til personen meg og ser hatefullt etter meg.

Om en person hadde sagt dette til meg, vet jeg faktisk ikke hva jeg ville ha svart :-)

Synes dette høres som paranoid personlighetsforstyrrelse.

Gjest nickfritt
Skrevet

Er ikke et hatefullt blikk en adferd og har du virkelig aldri mottatt dette? Kan du tenke deg at alle sammen hadde sånne blikk?

Gjest feil sted
Skrevet

Er ikke et hatefullt blikk en adferd og har du virkelig aldri mottatt dette? Kan du tenke deg at alle sammen hadde sånne blikk?

tror tjohei har et poeng

Skrevet

Jeg tror ikke dette er synlig i deres blikk. Jeg tror dette er en fortolkning inne i ditt hode.

Jeg er sikker på at du ville hatt nytte av en liten til moderat dose antipsykotisk medisin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...