Gå til innhold

Hvordan teste ut dette?

Anbefalte innlegg

Gjest nickfritt
Skrevet

Jeg tror ikke dette er synlig i deres blikk. Jeg tror dette er en fortolkning inne i ditt hode.

Jeg er sikker på at du ville hatt nytte av en liten til moderat dose antipsykotisk medisin.

Det er jo noe jeg ser, det er jeg sikker på. Det er jo også noe som heter for et hatefullt blikk? Det er foresten reelle opplevelser jeg har hatt.

Ja, jeg merket jo at dette kom bort, ble fjernere da jeg brukte AP.

Videoannonse
Annonse
Gjest nickfritt
Skrevet

Synes dette høres som paranoid personlighetsforstyrrelse.

Er det dette som kjennetegner denne diagnosen? Da er det vel litt mere?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er jo noe jeg ser, det er jeg sikker på. Det er jo også noe som heter for et hatefullt blikk? Det er foresten reelle opplevelser jeg har hatt.

Ja, jeg merket jo at dette kom bort, ble fjernere da jeg brukte AP.

Når du tar mediisner endrer dette seg.

Tror du mest på at det er de andre som da endrer seg, eller at det er din fortolkning av de andre som endrer seg?

Gjest nickfritt
Skrevet

Tror du mest på at det er de andre som da endrer seg, eller at det er din fortolkning av de andre som endrer seg?

Jeg tror at medisinene gjør at jeg gir mere f...., at jeg ikke bryr meg så mye om alle blikkene. Bedre å være til var det ihvertfall, men slet med bivirkninger.

Gjest nickfritt
Skrevet

Jeg har lurt "i det vide og brede" på hva som egentlig er galt, eller feil med meg? Det er noe andre ser som jeg egentlig ikke skjønner selv? Har trodd at andre mennesker også tenker som meg og vært veldig varsom med blikk jeg sender til andre. Komplisert? Bruker jo mye tid og energi på slike tanker.

Jeg var på butikken idag og jeg er sikker på jeg er selvlysende og at alle ser hvor ille jeg er. Det har ingenting med utseende å gjøre, jeg vet rett og slett ikke hva det er som er galt?

Ifølge kognitiv terapi skal man jo teste ut slike ting. Men jeg greier jo ikke sette fingeren på hva det er, kan jo ikke teste ut noe da...Kanskje gå bort til noen å spørre: "Hei du, det er noe galt med meg, kan du fortelle meg hva det er?"

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har lurt "i det vide og brede" på hva som egentlig er galt, eller feil med meg? Det er noe andre ser som jeg egentlig ikke skjønner selv? Har trodd at andre mennesker også tenker som meg og vært veldig varsom med blikk jeg sender til andre. Komplisert? Bruker jo mye tid og energi på slike tanker.

Jeg var på butikken idag og jeg er sikker på jeg er selvlysende og at alle ser hvor ille jeg er. Det har ingenting med utseende å gjøre, jeg vet rett og slett ikke hva det er som er galt?

Ifølge kognitiv terapi skal man jo teste ut slike ting. Men jeg greier jo ikke sette fingeren på hva det er, kan jo ikke teste ut noe da...Kanskje gå bort til noen å spørre: "Hei du, det er noe galt med meg, kan du fortelle meg hva det er?"

Om du ikke har allerede, kan du kjøpe deg et videokamera til under 1000 kroner. Sett det på et stativ og film deg selv i hverdagen. Prøv så å finne konkrete ting ved deg selv som du mener folk vil reagere på.

Det enklere alternativet er selvsagt å ta medisiner.

Gjest nickfritt
Skrevet

Om du ikke har allerede, kan du kjøpe deg et videokamera til under 1000 kroner. Sett det på et stativ og film deg selv i hverdagen. Prøv så å finne konkrete ting ved deg selv som du mener folk vil reagere på.

Det enklere alternativet er selvsagt å ta medisiner.

Kunne jo prøve det :-). Tror ikke jeg ser noe, fordi dette er noe jeg leser i andres blikk. Ser ingenting om jeg ser meg selv i speilet.

Kan heller ikke se folk i øynene for lenge, da tror jeg at de leser meg og hva jeg har gjort. Det kan kanskje skyldes noen vonde opplevelser som har forandret meg litt? Liksom gjort at jeg tror jeg er skadet og blitt annerledes enn andre mennesker. Slet med dette da jeg var yngre (12 års alderen) og oppover også. Så gikk det liksom over i mange år. Nå tror jeg ikke jeg blir frisk mere og må vel "krype til korset" og ta litt medisiner. Å "spille inn" film av meg selv tror jeg ikke på :-)

Skrevet

Er det dette som kjennetegner denne diagnosen? Da er det vel litt mere?

Høres ut som du er veldig plaget med paranoide tanker da. Så lenge du vet at det bare er tanker og ikke virkelighet, så er det ikke en psykose, men kanskje en personlighetsforstyrrelse hvis du har hatt tendens til å tenke slik hele livet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...