Gå til innhold

Legen vil ikke gi meg smertestillende

Anbefalte innlegg

Gjest det gjør så vondt i ryggen
Skrevet

Jeg har vondt i ryggen og har fått diagnostisert det til en langvarig ryggklidelse. Altså over flere måneder og kanskje år. Noen ganger gjør det ille vondt og alle aktiviteter må skrinlegges. Min fastlege vil ikke skrive ut smertestillende av typen paralgin forte eller lignende, da han mener jeg lett blir avhengig. Jeg får voltaren men dette er liten eller ingen hjelp i. Jeg har flere ganger måttet "låne" sterkere tabletter av noen i familien for å døyve smertene. Noen ganger må man ivei og få utført saker og ting, til tross for vond rygg. Jeg er 38 og har både barn og familie. Noen andre som har opplevd å ikke få medisin som de mener å ha behov for? Til opplysning er jeg ellers frisk og har ingen problemer med rus eller avhengighet. Hva kan jeg gjøre? Å bytte fastlege er uaktuelt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Elextra
Skrevet

Hvorfor ikke bytte fastlege? Høres ut til at det er løsningen, om du mener din fastelge gjør feil i ikke å utskrive smertestillende til deg.

Skrevet

Mange leger vil mene at man ikke skal skrive ut paralgin forte ved kroniske ryggplager.

Mary Poppins
Skrevet

Hvorfor kan du ikke bytte fastlege? Det er vel den eneste løsningen? Jeg tror neppe du klarer å overtale han, og ingen av oss kan vel gi råd til hvordan du skal forsøke overtale han heller.

hidi, the scorpion
Skrevet

Mange leger vil mene at man ikke skal skrive ut paralgin forte ved kroniske ryggplager.

Og mange leger tar feil!

Leger bør lytte til pasienten...

Gjest Elextra
Skrevet

Og mange leger tar feil!

''Leger bør lytte til pasienten...''

Nå aner jeg ikke hva som er riktig her, men du mener vel ikke at alle leger skal skrive ut de medikamenter pasienten ber om?

Ser for meg mye feilmedisinering og pillemisbruk, i så fall!

Skrevet

Og mange leger tar feil!

Legen skal selvfølgelig høre på hva pasienten har å si, men bør så avgjort ikke skrive ut medikamenter han mener potensielt kan være til større skade enn gavn for pasienten.

Skrevet

Å bruke paralgin forte ved kroniske plager vil nok generere et toleranseproblem - du blir med andre ord avhengig.

Å bruke smertelindring som inneholder opiater er ikke "gratis". Det gir fordøyelsestrøbbel (forstoppelse), sløvhet (du kan ikke kjøre bil, f.eks) og kan utløse hodepine.

I all legemiddelbehandling av smerter er grunndosering av paracetamol vesentlig. Du bør spise 1 gram x 4 pr dag. Dette til faste tidspunkt. Gjør du det pr i dag? Dersom du kun spiser Voltaren, vil du antakelig oppleve bedre lindring dersom du supplerer med paracetamol.

Jeg etterlyser en behandlingsplan fra fastlegen, dersom denne ikke vil skrive ut Paralgin Forte, bør hun/han tilby alternativ behandling dersom du ikke er tilstrekkelig smertelindret. Får du fysikalsk behandling av noe slag? Og hjelper dette?

Skrevet

Jeg ville spurt om en henvisning til en smertespesialist, de kan kanskje hjelpe deg vha andre metoder.

Gjest avhengighetskap
Skrevet

Og mange leger tar feil!

det blir for enkelt

hidi, the scorpion
Skrevet

''Leger bør lytte til pasienten...''

Nå aner jeg ikke hva som er riktig her, men du mener vel ikke at alle leger skal skrive ut de medikamenter pasienten ber om?

Ser for meg mye feilmedisinering og pillemisbruk, i så fall!

Sorry, trodde det var forstått.

Skrevet

Hvis du bor i Trondheim vil jeg anbefale deg å få legen din til å henvise deg til ryggskolen. De utretter mirakler! Dvs. de finner ut hva smertene dine kommer av og hjelper deg med treningsprogram for å bli bedre, men det forutsetter jo at du fortsetter med øvelsene etterpå.

Ser det finnes ryggskoler flere steder også:

http://www.rygginfo.no/index90cc.html?pageID=519&ItemID=338

hidi, the scorpion
Skrevet

det blir for enkelt

Mulig! Jeg vet jo ikke.....

Skrevet

Hvorfor kan du ikke bytte fastlege? Det er vel den eneste løsningen? Jeg tror neppe du klarer å overtale han, og ingen av oss kan vel gi råd til hvordan du skal forsøke overtale han heller.

Det er kanskje ikke fastlegen det er noe galt med...?

Med vennlig hilsen

Mary Poppins
Skrevet

Det er kanskje ikke fastlegen det er noe galt med...?

Med vennlig hilsen

Nei men det vet vi ingenting om.

Gjest sånnerdet
Skrevet

Å bruke PF til slikt er trolig lite hensiktsmessig, med mindre ryggsmertene bare er veldig kortvarige.

Be legen din gi deg en henvisning hit (eller en lokal variant):

http://www.smertemedisinskinstitutt.no/Forside.html

Med vennlig hilsen

''Å bruke PF til slikt er trolig lite hensiktsmessig, med mindre ryggsmertene bare er veldig kortvarige.''

Hva med langvarige smerter? Jeg gikk på Pinex Forte, men alkohol er mye mer smertestillende...

Skrevet

''Å bruke PF til slikt er trolig lite hensiktsmessig, med mindre ryggsmertene bare er veldig kortvarige.''

Hva med langvarige smerter? Jeg gikk på Pinex Forte, men alkohol er mye mer smertestillende...

Hvis man har langvarige smerter bør man finne noe bedre enn PF eller alkohol, av åpenbare årsaker - for eksempel ved en henvisning til en smerteklinikk.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nei men det vet vi ingenting om.

Vel, man vet at langvarig bruk av PF ikke er hensiktsmessig.

Med vennlig hilsen

Mary Poppins
Skrevet

Vel, man vet at langvarig bruk av PF ikke er hensiktsmessig.

Med vennlig hilsen

Og det vet sikkert trådstarter selv. Men her spør altså vedkommende om hvordan h*n kan få tak i paralgin forte, og jeg svarer på spørsmålet hennes.

Det er ikke så veldig vanskelig å forstå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...