Gå til innhold

Legen vil ikke gi meg smertestillende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det vet sikkert trådstarter selv. Men her spør altså vedkommende om hvordan h*n kan få tak i paralgin forte, og jeg svarer på spørsmålet hennes.

Det er ikke så veldig vanskelig å forstå.

Nåja, siden du tilsynelatende absolutt vil kverulere så skriver trådstarter: "Å bytte fastlege er uaktuelt."

Poenget er at det finnes meget gode grunner til ikke å behandle ryggsmerter med PF, som de fleste her har påpekt. Det blir ikke bedre hvis man bare finner nye leger.

Videoannonse
Annonse
Mary Poppins
Skrevet

Hvorfor kan du ikke bytte fastlege? Det er vel den eneste løsningen? Jeg tror neppe du klarer å overtale han, og ingen av oss kan vel gi råd til hvordan du skal forsøke overtale han heller.

''Nåja, siden du tilsynelatende absolutt vil kverulere så skriver trådstarter: "Å bytte fastlege er uaktuelt."''

LOL!! Kverulere sier du? Det var vel du som kverulerte på mitt innlegg først var det ikke?

Jeg sier ikke at det ikke er mer hensiktsmessig å velge andre alternativer for ryggsmerte, men jeg svarte på det hun spurte om. Og jeg så jo at hun skrev at å bytte fastlege var uaktuelt derav spørsmålet "hvorfor kan du ikke bytte fastlege?"

Men jeg gidder ikke diskutere dette med deg. Jeg synes du er slitsom.

Mary Poppins
Skrevet

''Nåja, siden du tilsynelatende absolutt vil kverulere så skriver trådstarter: "Å bytte fastlege er uaktuelt."''

LOL!! Kverulere sier du? Det var vel du som kverulerte på mitt innlegg først var det ikke?

Jeg sier ikke at det ikke er mer hensiktsmessig å velge andre alternativer for ryggsmerte, men jeg svarte på det hun spurte om. Og jeg så jo at hun skrev at å bytte fastlege var uaktuelt derav spørsmålet "hvorfor kan du ikke bytte fastlege?"

Denne havnet feil

Mary Poppins
Skrevet

Nåja, siden du tilsynelatende absolutt vil kverulere så skriver trådstarter: "Å bytte fastlege er uaktuelt."

Poenget er at det finnes meget gode grunner til ikke å behandle ryggsmerter med PF, som de fleste her har påpekt. Det blir ikke bedre hvis man bare finner nye leger.

Skrevet

Denne havnet feil

Du kverulerer jo til og med med deg selv i tre innlegg! *LOL*

Med vennlig hilsen

Mary Poppins
Skrevet

Du kverulerer jo til og med med deg selv i tre innlegg! *LOL*

Med vennlig hilsen

Vanskelig å forstå at det går ann å taste feil.. kjempe morsomt.

Skrevet

Å bruke PF til slikt er trolig lite hensiktsmessig, med mindre ryggsmertene bare er veldig kortvarige.

Be legen din gi deg en henvisning hit (eller en lokal variant):

http://www.smertemedisinskinstitutt.no/Forside.html

Med vennlig hilsen

Gamle fastlegen min, hun er fantastisk. Jeg og anbefaler henne og hun er privat og har avtale så det er ikke lang ventetid engang.

Skrevet

Og det vet sikkert trådstarter selv. Men her spør altså vedkommende om hvordan h*n kan få tak i paralgin forte, og jeg svarer på spørsmålet hennes.

Det er ikke så veldig vanskelig å forstå.

Men PF hjelper ikke noe særlig for vondt i ryggen heller, det er mye bedre med Voltaren og pinex hvis man først skal spise smertestillende.

Gjest bekkenløsningsplaget
Skrevet

Jeg har kroniske smerter relatert til rygg og bekken. Jeg får foreskrevet Paralgin forte, og dette preparatet har jeg brukt i mer enn 25 år, uten å bli avhengig og jeg får flere reseptbelagte medikamenter i tillegg. Jeg er tidvis sengeliggende pga mine plager.

Jeg liker ikke å bruke Paralgin forte, på dager hvor jeg ikke er sengeliggende, og har derfor funnet ut at en mix av 2 tabl. paracetamol a 500 mg og 1 tabl. imbumetin a 400 mg gir god smertelindring.

Mary Poppins
Skrevet

Men PF hjelper ikke noe særlig for vondt i ryggen heller, det er mye bedre med Voltaren og pinex hvis man først skal spise smertestillende.

Det er uinteressant for meg. Si det heller til trådstarter.

Skrevet

Det er uinteressant for meg. Si det heller til trådstarter.

Ups, havnet det feil? Beklager ;o)

Mary Poppins
Skrevet

Ups, havnet det feil? Beklager ;o)

Det går så fint så ;)

Skrevet

Du kan som andre har nevnt be om henvisning til spesialist i rygglidelser og/eller smertebehandling.

Du kan gå til en annen allmenlege for å få en ny vurdering.

Du kan skrive et brev til legen der du beskriver smertene, innkludert på hvilken måte de varierer, i hvilke situasjoner og hvor ofte du vil trenge palargin eller lignende. Eventuelt kan du spørre om hvilke alternativer du har når de medisinene du bruker ikke fungerer. Vær konkret i forhold til hvordan smertene virker invalidiserende. (Hindrer deg i å fungere.)

Sannsynligvis er det mest taktisk lurt å være saklig, nøktern, ikke-sutrete og ikke-bebreidende i et slikt brev. Vis også at du er refelktert og har en strategi i forhold til potensiell avhengighet. Si f.eks. at du ikke ønsker å bruke sterke medisiner hyppig fordi du vet de da kan minste effekten. F.eks. trenger du de sterkeste medisinene til å ta toppene og til å komme deg gjennom spesielt viktige gjøremål.

Naturligvis er det riktig av legen å være tilbakeholden med å gi vanedannende medisiner, samtidig bør sporadisk bruk kunne vurderes. Kan ikke din fastlege tilby en tilstrekkelig behandling, bør h*n hvenvise videre.

mvh

Skrevet

Jeg har oppnår effekt av Voltaren på min smertetilstand.

Skrevet

Men hvis du er den jeg tror så har vel alltid du synes at Voltaren er smertestillende. Jeg må ta dem som en kur for at de skal hjelpe :o)

Skrevet

Beklager, jeg fikk ikke med meg det viktigste ordet i setningen.

Det skulle ha stått: "Jeg oppnår INGEN effekt av Voltaren på min smertetilstand."

Skrevet

Men hvis du er den jeg tror så har vel alltid du synes at Voltaren er smertestillende. Jeg må ta dem som en kur for at de skal hjelpe :o)

Beklager, jeg fikk ikke med meg det viktigste ordet i setningen i forrige innlegg.

Det skulle ha stått: "Jeg oppnår INGEN effekt av Voltaren på min smertetilstand."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...