Gå til innhold

Hvordan greier dere å leve sunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har inntrykk av at de fleste mennesker har noen laster enten det er rus, røyk, alkohold, usunn mat, mens andre mennesker greier å leve sunt uten å lide, fordi de ikke kan spise hva de vil. Jeg har også inntrykk av at det er lett å få en usunn livsstil når man sliter; ensomhet, isolasjon, passivitet, trøstespising, overvekt, tilleggssykdommer. Hvordan greier dere å leve sunt når man ikke har det bra? Er det lett eller vanskelig for dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at de du nevner har det bra ? Og hvorfor bry deg om det ? Gi F.....

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg har slitt med overspising og alkohol, i tillegg til (på grunn av) angst og depresjon... Nå har jeg kuttet ut både overspising og alkohol, og det var veldig vanskelig i begynnelsen, jeg hadde en del tilbakefall... Men har fått roen på en grei livsstil de siste månedene... Tror på en måte det gjelder å avvenne seg med å velge "dårlige" måter å håndtere livet på... Jo lenger man klarer å være uten, jo mindre er det "suget" som var der før...

På ekstra dårlige dager melder gjerne tankene seg igjen, om at jeg ikke orker å forholde meg til ting, og jeg får lyst til å kjøpe inn masse mat og alkohol, la det stå til...

Da koker det ned til to ting for meg...

1) Å ta en dag om gangen...

2) Serenity prayer:

"God grant me the serenity to accept the things I cannot change..

The courage to change the things I can...

and the wisdom to know the difference"

Ellers har jeg sansen for naturopplevelser, spesielt nå om våren/sommeren. :)

Gjest liker å være anonym
Skrevet

Sunn livsstil er et valg man må ta. Med riktig mat og trening får man mye bedre livskvalitet. For min del bedret det depresjon og ga mye mer overskudd. Nå føler jeg meg glad og opplagt.

Ramler nok litt uti igjen på dårlige dager men da må man hente seg inn igjen.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ingen er perfekt.

De fleste har en last eller to- men mange jobber med saken. :-)

Jeg er opptatt av sunn mat og helse. Men jeg blir fort lei av salat-grønnsaker. Så dette blir spist i perioder- og ikke hver dag.

Jeg er for glad i søtsaker- gjerne de klissete som er sure og syntetisk (og full av kjemikalier). Begrenser meg til å spise det en gang i uka.

Ellers så lurer jeg på om jeg burde slutte med å drikke et glass rødvin hver kveld, og også begrense dette til et par ganger uka.

Folk sier de er glad i å trene. Jeg er innerst inne ikke det. Men jeg forsøker leve etter "fake it until you make it". Dvs late som...og dermed blir det mer trim.

Skrevet

Ingen er perfekt.

De fleste har en last eller to- men mange jobber med saken. :-)

Jeg er opptatt av sunn mat og helse. Men jeg blir fort lei av salat-grønnsaker. Så dette blir spist i perioder- og ikke hver dag.

Jeg er for glad i søtsaker- gjerne de klissete som er sure og syntetisk (og full av kjemikalier). Begrenser meg til å spise det en gang i uka.

Ellers så lurer jeg på om jeg burde slutte med å drikke et glass rødvin hver kveld, og også begrense dette til et par ganger uka.

Folk sier de er glad i å trene. Jeg er innerst inne ikke det. Men jeg forsøker leve etter "fake it until you make it". Dvs late som...og dermed blir det mer trim.

Jeg liker å trene da. Blir glad av det:-) Jeg liker å være aktiv så lenge jeg ikke alltid må gjøre det alene. Men jeg kan godt dra på treningssenteret alene.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg liker å trene da. Blir glad av det:-) Jeg liker å være aktiv så lenge jeg ikke alltid må gjøre det alene. Men jeg kan godt dra på treningssenteret alene.

Bra! Har skjønt det på dine innlegg at du er flink til å trekke deg selv i gang! :-)

Skrevet

Det er ikke vanskelig, når en vet at dette virker bra på en. Men har du en levestil som er mye usunn, usunn, så krever det besluttsomhet, motivasjon, til å forandre og justere dette til det bedre.

Gjest EUPF58
Skrevet

Hvorfor skal du tvinge deg til å leve sundt? Jeg gjør det ikke og har da blitt 51 år uten å gjøre annet en å ta blodtrykksdempende.Man blir ikke 140 kg ved å trimme eller spise sundt.Det har blitt mye trøstespising de siste 30 åra.Jeg var tynn som en strek i ungdommen,men har tatt det kraftig igjen.

Forsøk å spise noe grønnsaker og fisk en dag i uka.Forsøk å gå 30 minutter hver dag.Orker du ikke dette ,ta det med ro,det finnes nemlig gamle mennesker med overvekt,de har faktisk blitt både 70 og 80 år,og jeg tror mer på gener og arv,enn på mat og mosjon.

Er du under 40 kan du ta det helt med ro,og forsøk først og fremt å røre litt på deg.Klarer jeg ikke dette selv forsøker jeg å spise mindre.Ta det med ro,det finnes nemlig folk som røyker,drikker og spiser sundt,de dør alikevel.Husk bare å gå til legen hver mnd hvis du er overvektig og over 30!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...