Gå til innhold

Innleggelse smart?

Anbefalte innlegg

Gjest vraket
Skrevet

Jeg drikker hver dag, skjelver og kaldsvetter av angst. Greier stort sett å være på jobb 3 dager i uken, men det begynner å bli en del fravær. Jeg har glemt hva det vil si å ha et normalt kosthold... Er forferdelig rastløs og pisser vel egentlig i buksen for å holde varmen.

Begynte på antabus, men sluttet etter en uke. Var edru i 3 dager. Vært mye psykisk stress i det siste. Det å skulle sitte på legekontoret i morgen er noe jeg gruer meg til, fordi jeg får alltid angst, blir urolig av å vente. Så tiltrekker jeg meg oppmerksomhet når jeg ikke greier å sitte stille på stolen.

Lenge siden jeg har vært innlagt, men i fjor høst ble jeg tvangsinnlagt med psykose. Det er veldig vanskelig å vær innlagt. Behandleren min snakket mer tysk enn norsk og hun ropte til meg på grunn av en språkmisforståelse. Det er ikke noe opplegg på avdelingen i form av turer, aktiviteter eller gruppeterapi. Så jeg har til nå tenkt at det ikke har noe for seg å be om innleggelse.

Men det er kommet en frivillig avdeling i distriktet tilknyttet en poliklinikk. Lurer på om jeg skal be om hjelp der. Det er visst nok venteliste der... Hva skal til for å bli prioritert? Siden jeg har to hester, er det mye som må klaffe og ordnes før et sliukt opphold.

Men det store spørsmålet i hodet mitt er... Er det vits?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På hvilken måte skulle det hjelpe deg å være innlagt, tenker du?

Gjest vraket
Skrevet

På hvilken måte skulle det hjelpe deg å være innlagt, tenker du?

Avvending av alkohol og benzo, og tilvenning av mat...

Men det er grusomt å være i elendig form på et sykehus uten an noen bryr seg...

Husker sist jeg var innlagt fikk jeg melding om at bestefaren min var død. Jeg gikk i ring og skalv av sjokk i en time mens personalet satt å strikket og spilte kort. De overså meg totalt. Ikke før jeg la meg ned på gulvet og gråt at bestefaren min er død, regaerte de.

Skrevet

Innleggelse smart sier du ? Ja, absolutt. En perifer venn av meg hadde et alvorlig alhoholproblem i mange år.

Han kjøpte 4 - 5 liter Vodka i slengen som kanskje holdt i 3 dager. Det koster å være avhengig av alkohol og etterhvert begynte han å drikke rødsprit pga. pengemangel.

Han fikk sukkersyke pga. av at bukspyttkjertelen sluttet å virke som følge av drikking. Etterhvert fikk han fettlever, pluss mye andre sykdommer av alkohol.

Men det gikk bra til slutt. Han skjønte alvoret og la seg frivillig inn på rehab. Var der i 8 mnd.

I dag, 1 år etter han sluttet å drikke - er han total frisk på alle måter. Fordi alkohol er et lovlig rusmiddel, er det et av de rusmiddlene som kan ha de dødligste utfallene...ps: glemte å si at hjernen blir også gradvis ødelagt.

Legg deg inn !

Gjest Istapp
Skrevet

Klart det er vits,og du bør jo prioriters! Hvis du føler du ikke takler alt dette du sliter med,må du få hjelp til å takle det.

Lykke til!

Gjest trist jente
Skrevet

Noen dps (distriktspsykiatrisk poliklinikk) har døgnavdeling, disse er åpne. Noen har både kortidsplasser og langtidsplasser, andre har bare korttidsplasser. Kjenner ikke så veldig godt til disse personlig, men kjenner flere som har vært innlagt på dps-døgnavdeling og de har vært veldig fornøyde. De har vært innlagt ulike steder.

Slik jeg har forstått det så må fastlegen skrive henvisning og søke. Hvis du har behandler på dps så kan kanskje din behandler skrive henvisningen men dette vet jeg ikke.

Ventetiden varierer, men jeg vil tro at dersom henvisende instans ber om rask innleggelse og begrunner dette så kan det gå ganske raskt.

Gjest Nerda
Skrevet

Husker sist jeg var innlagt fikk jeg melding om at bestefaren min var død. Jeg gikk i ring og skalv av sjokk i en time mens personalet satt å strikket og spilte kort. De overså meg totalt. Ikke før jeg la meg ned på gulvet og gråt at bestefaren min er død, regaerte de.

Vondt at du har så ekle opplevelser med tidligere innleggelser. Det jeg tenker er vel at du kanskje burde få hjelp med alkoholproblemet ditt igjennom et adekvat behandlingssted. Legen din hjelper deg med dette. Men hvis du virkelig er veldig dårlig, så går det an å få en vanlig akuttinnleggelse for å være et trygt sted i påvente av annen behandling. Det være seg rusbehandling eller dps.

Hvis du hopper på stolen inne hos legen, så skjønner hn sikkert at du virkelig sliter og tar deg på alvor.

Uansett hva dere kommer til håper jeg du ender med noe som hjelper deg.

Gjest kjære deg
Skrevet

kan du ikke ta mer ansvar for livet ditt

Skrevet

kan du ikke ta mer ansvar for livet ditt

"kan du ikke ta mer ansvar for livet ditt"

Det var det samme som jeg tenkte da jeg leste innlegget.

Gjest vraket
Skrevet

Vondt at du har så ekle opplevelser med tidligere innleggelser. Det jeg tenker er vel at du kanskje burde få hjelp med alkoholproblemet ditt igjennom et adekvat behandlingssted. Legen din hjelper deg med dette. Men hvis du virkelig er veldig dårlig, så går det an å få en vanlig akuttinnleggelse for å være et trygt sted i påvente av annen behandling. Det være seg rusbehandling eller dps.

Hvis du hopper på stolen inne hos legen, så skjønner hn sikkert at du virkelig sliter og tar deg på alvor.

Uansett hva dere kommer til håper jeg du ender med noe som hjelper deg.

Noen sier at alkoholisme og anorexia er en sykdom.... Jeg har vel begge dele, og hadde det bare vært så enkelt som å ta seg sammen hadde jeg nok greid det for lenge siden. Å det å be om en inleggelse, er vel å ta ansvar...

Tok det opp meg legen i dag, og planen nå er å finne ut om jeg kan ha nytte av nie opplegg der en har et mål. Å bli stengt inn på en overbooket akuttavdeling med de sykeste av de syke og få en behandler som ikke kan norsk var lite kjekt. Jeg var psykotisk da jeg ble innlagt i fjor høst. Ble slengt inn på et rom og forlatt. Turde ikke gå ut fordi jeg kunne dø av strålene til folk, og når en begynte å spille piano blacket jeg helt ut. Stakk en gaffel i låret. Fortsatt stygt arr, og litt bitter enda ja fordi ikke noen tok seg bryet med å følge med den første timen jeg var innlagt.

Skrevet

En rus- og psykiatriavdeling er vel mer egnet enn en akuttavdeling, vil jeg tro? Få fastlegen til å undersøke.

Skrevet

Jeg håper at du vil få en type hjelp som gradvis gjør deg mer i stand til å ta ansvar for din selvdestruktivitet. Hvis innleggelse skal være til nytte, ville det sikkert være en fordel om det var på en avdeling som har erfaring i behandling av kombinasjon rus+psykiatri.

Har ikke så stor tro på at akuttinnleggelse vil være til nytte. Derimot kan en planlagt innleggelse med tydelige krav til deg være en god ide.

Lykke til i prosessen med å finne en løsning:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...