Gå til innhold

Finne psykolog til min edderkoppfobi

Anbefalte innlegg

Gjest martine79
Skrevet

Hei. Jeg innser nå at min bille-/edderkoppfobi ødelegger for mye av hverdagen min, og har lyst til å få bukt med den. Ikke minst fordi jeg nettopp har blitt mor og ønsker ikke å føre denne fobien videre. Men jeg er usikker på hvordan jeg finner en god psykolog som kan hjelpe meg når jeg ikke har noe kjennskap til hvordan jeg går frem... Kan hvilken psykolog som helst hjelpe? Eller er noen flinkere enn andre? Hadde satt pris på hjelp, da jeg ikke nødvendigvis vet om Google er den som vet best...

Videoannonse
Annonse
Gjest lykke til
Skrevet

søk på gule sider og vips!,så finner du nok en psykolog,hos en privat behøvs ikke legeerklæring

Gjest peanøtt
Skrevet

søk på gule sider og vips!,så finner du nok en psykolog,hos en privat behøvs ikke legeerklæring

Det er dyrt da med en privatpraktiserende uten avtale. Tror du bør finne en psykolog som er ekspert på behandling av fobier da får du mest effektiv hjelp.

Gjest peanøtt
Skrevet

Du kan jo prøve deg fram selv ved å starte med å se på bilder av edderkopper (regner med at du ikke tør det). Du kan få med deg en venn/en i familien som kan finne små mindre ekle bilder først og så kan du stå langt unna. Så kan du gradvis eksponere deg for eklere/større bilder, kanskje holde en plastedderkopp osv før du nærmer deg en ordentlig en. Du må ikke holde en ordentlig en da. Når du har kommet så langt at du kan ta en edderkopp med papir eller sette et glass over den har du kommet langt :) Du må altså gradvis eksponere deg mer og mer for det du frykter.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alle psykologer bør beherske eksponeringsterapi. Dette skal behandles med eksponeringsterapi - ikke med prat om vansker i barndommen.

Enkel fobi, som dette kalles, er den eneste psykiske lidelsen hvor jeg kan gi "helbredelsesgaranti". Etter noen få sesjoner skal slike fobier være historie.

Gjest Nerda
Skrevet

Det er dyrt da med en privatpraktiserende uten avtale. Tror du bør finne en psykolog som er ekspert på behandling av fobier da får du mest effektiv hjelp.

Privat behøver ikke være dyrt om vedk. har offentlig driftsavtale. Du må ha henvisning fra fastlegen, men du betaler kun vanlig egenandel opp til frikort. Jeg tror jeg kan garantere at fastlegen din vil henvise deg; det er ikke mye jobb for hn når problemet er så konkret.

De sier at kognitiv terapi sammen med eksponering er beste behandling av fobier.

Jeg vil fraråde å gå på edderkopputstilling før du er klar for det. Går man for fort fram gjør man hele fobien verre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...