Gå til innhold

Sunn livsstil - etter katastrofen

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

"Katastrofe" er kanskje å ta litt hardt i, men det føltes i alle fall sånn. Dere som har vært innom i løpet av uka har kanskje fått med dere at jeg sprakk totalt, hadde to dager (og netter) med massiv overspising. Resultatet var at vekta økte med to kilo på to dager. (Egentlig skulle jeg ikke veid meg så ofte, en gang i uka er planen.) Kanskje ikke en katastrofe i seg selv, mer et alvorlig feilskjær. Katastrofen ligger vel mer i hovrdan jeg taklet det. Eller ikke taklet det. Jeg trodde løpet var kjørt, at jeg med ett var tilbake til gamle vaner og vekta vil stige i rekordfart. (Det har den heldigvis ikke gjort, etter den "egentlige" veiingen i dag var den ene av de to kiloene borte.)

I fortvilelse skrev jeg inn her, selv om det ikke var lørdag. Og fikk mange nyttige tilbakemeldinger. Tilbakemeldinger som minte meg på at dette kun var ett feilskjær, ikke total fiasko når det gjelder sunn livsstil. Nhd rådet meg til å ta en time out, uten at jeg helt vet hva han la i begrepet. I alle fall, jeg sørget for å komme ut av den vanlige rutinen, og hygget meg faktisk med noen venner. På den måten klarte jeg å legge det bak meg, tanken på hva jeg hadde gjort og alt jeg hadde spist sluttet å kverne i hodet natt og dag. Det ble en vei ut av den onde sirkelen overspising tidligere har ført meg inn i. (Det er faktisk første gang jeg har klart å "nøye meg med" to dagers overspising.)

Etter denne episoden syntes jeg det var tid for en oppfriskning av de rådene nhd kom med da jeg startet. (Lur som jeg er har jeg lagt dem inn i et word-dokument og har dem lett tilgjengelig på pcen.) Det ga meg faktisk nytt håp. Det jeg har gjort, det jeg har fått til er faktisk knalltøft, og jeg har klart det i vel tre måneder. To dager skal ikke få ødelegge alt arbeidet jeg har lagt ned. Det går jeg ikke med på.

Jeg skal legge dette feilskjæret bak meg, jeg skal ikke straffe meg selv ved å trene ekstra mye eller spise ekstra lite (noe jeg også har pleid å gjøre, og som gjerne har forsterket den onde sirkelen). Dette har hendt, og jeg skal fortsette som jeg har gjort hittil. Det innebærer også at jeg skal tillate meg selv å - kose meg - med god mat og drikke 17. mai. (Men min nye, sunne livsstil har åpnet øynene mine for at det er mye god mat som ikke inneholder mengder av fett og sukker.)

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Nhd rådet meg til å ta en time out, uten at jeg helt vet hva han la i begrepet. I alle fall, jeg sørget for å komme ut av den vanlige rutinen...''

S: Du skjønte det ! :-)

Gratulerer med mestringen! Dette er virkelig det jeg legger i ordet mestring :-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Flink er du som klarte å snu nå, før det bar galt av sted:-)

Fortsatt lykke til og ha en fin 17 mai:-)

Gjest peanøtt
Skrevet

Kjempebra! :o) *klem*

Superflink :o) Det er dette som er utfordringen, å komme over kneika når du har vært flink så lenge. Du burde virkelig være stolt av deg selv. Kos deg med 17 mai!

Gjest peanøtt
Skrevet

Superflink :o) Det er dette som er utfordringen, å komme over kneika når du har vært flink så lenge. Du burde virkelig være stolt av deg selv. Kos deg med 17 mai!

Det er foresten innleggene dine som tilfeldigvis gav meg kallenavnet peanøtt. Så jeg skal beholde navnet så lenge du klarer å holde den nye livsstilen. Jeg følger med og heier :)

Skrevet

Hvis du legger svaret ditt rett fra trådstarter så får hun rosen du har tiltenkt henne. :o) Det var veldig koselig med ros, men den var nok ikke helt tiltenkt meg. *hehe*

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Det er foresten innleggene dine som tilfeldigvis gav meg kallenavnet peanøtt. Så jeg skal beholde navnet så lenge du klarer å holde den nye livsstilen. Jeg følger med og heier :)

Da satser vi på at det vare livet ut. Avtale?

Gjest dolberta
Skrevet

Her bommer du igjen med å legge svaret under det selv, for de som bare sjekker "svar til meg" kan slike koselige meldinger bli oversett og det er jo dumt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...