Gå til innhold

Er Imovane "sunnere" enn Xanor

Anbefalte innlegg

Gjest profile
Skrevet

Hei,

Sliter med søvnproblemer og har fått Imovane 7,5 mg for søvn. De fungerer greit, men får så bitter smak i munnen dagen etter. Ihvertfall, sover også som regel godt når jeg tar Xanor 1 mg og da får jeg ikke smaken i munnen neste morgen. Problemet med Xanor for min del er at en er så tung å komme av. Blir kjempe engstelig etter rundt 12 timer. Men legen vil ikke skrive ut noen beroligende midler (har aldri misbrukt noe stoff eller slikt), til nød at jeg fikk Imovane, så da luerer på på om Imovane er "sunnere" enn Xanor?

Sliter mye med angst. Sliter med å få sove om kvelden. Når jeg endelig sovner vokner jeg lett og klarer ikke å få sove igjen. Legen har sagt at han rett og slett ikke kan hjelpe meg, uten å gi meg noe forslag på hvor jeg evt. kan finne noe hjelp så da vet jeg ikke riktig hva jeg skal gjøre:(

serenity777
Skrevet

Imovane kan erstattes av stilnoct, like "snill" medisin som imovane, og garantert ingen ekkel smak. Både imovane og Stilnoct er i slekt med benzoer, men mildere. Xanor er noe de fleste leger ikke vil skrive ut. Så ja, stilnoct og imovane er "snillere" enn xanor, iallefall enklere å slutte av.

Gjest dadadadadada
Skrevet

Imovane kan erstattes av stilnoct, like "snill" medisin som imovane, og garantert ingen ekkel smak. Både imovane og Stilnoct er i slekt med benzoer, men mildere. Xanor er noe de fleste leger ikke vil skrive ut. Så ja, stilnoct og imovane er "snillere" enn xanor, iallefall enklere å slutte av.

hva er så negativt med xanor egentlig???

serenity777
Skrevet

hva er så negativt med xanor egentlig???

avhengighet?`Spør legen din.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Hvor har du fått Xanor fra, og hvor mye/lenge har du brukt de?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg støtter legen din i hennes skepsis mot Xanor på dette grunnlag.

Om du ikke tåler den vonde smaken, kan du prøve Stilnoct/Zolpidem.

Evt kan du prøve Tolvon eller Truxal.

Gjest profile
Skrevet

Hvor har du fått Xanor fra, og hvor mye/lenge har du brukt de?

Fikk de av en psykiater jeg gikk til for noen år side. Var ingen suksess så de har blitt liggende. Bruker dem bare sporadisk når jeg ikke får sove. Har gått ut på dato, men funker visst enda...

Gjest Nerda
Skrevet

avhengighet?`Spør legen din.

Xanor har ord på seg for å være svært vanedannende - mye verre enn f.eks. Valium. Min psykiater kaller det et møkkamedikament om jeg siterer direkte. Hun sier at hun aldri skriver det ut og vil ha det av markedet. Fastlegen min ga meg en minstepakning på 0,5mg tab for en del år siden - jeg var i en litt ekstraordinær situasjon da som jeg ikke gidder å gå i detaljer på. Trengte litt sterkere saker en kort periode. Kan ikke si at jeg opplevde rus eller ble engstelig når stoffet var ute av kroppen. Ble bare rolig. MEN det betyr ikke at jeg forsvarer Xanor for enhver pris. Vi mennesker er så forskjellige også, noen har veldig lett for å bli avhengig av ting mens adre tåler mye mer før de her hekta.

Tror det er veldig delte meninger om dette i legestanden, men jeg ville nok personlig ikke bruket Xanor for å få sove. Da støtter jeg heller Stilnoct. Tolvon er heller ikke dum - har bra erfaring med den. Sarotex er riktignok det jeg har landet på. Mange muligheter der ute. De tre siste jeg nevnte er ikke egentlig sovemedisiner, og heller ikke vanedannende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...