Gå til innhold

Forelska i fixer

Anbefalte innlegg

Gjest Skjemst
Skrevet

Dr.Nils hvor fort tror du psykofixeren merker at jeg er litt betatt av han...?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Umiddelbart :-)

Skrevet

Og hva vil han/hun gjøre da? Er det naturlig at det blir tatt opp?

Jeg tror ikke jeg har vært betatt av/forelsket i en behandler, men nå ble jeg plutselig litt paranoid. Kanskje behandler har merket det, men ikke jeg?

Skrevet

Jeg tror ikke jeg har vært betatt av/forelsket i en behandler, men nå ble jeg plutselig litt paranoid. Kanskje behandler har merket det, men ikke jeg?

Dette kalles overføring. Positiv overføring som ikke utageres lar en bare ligge.

Gjest jeg lurer på det ja
Skrevet

Dette kalles overføring. Positiv overføring som ikke utageres lar en bare ligge.

hva er egentlig overføring? betyr det at forelskelsen ikke er ekte, men noe annet?

Gjest Skjemst
Skrevet

hmm....uff... det var det verre med....

Åssen sier man fra om sånnt..?

Skrevet

Kanskje jeg har opplevd noe sånn? Jeg har aldri vært "kjæreste-forelsket" i en behandler, aldri tenkt seksuelle tanker i forhold til noen behandler, men da jeg endelig (etter flere år med feilbehandling) fikk en behandler som forsto og ga meg behandling som hjalp kom det en del positive følelser overfor den personen, naturlig nok. Blandet med store porsjoner lettelse og håp (selv om diagnosen i seg selv kanskje ikke ga så mye håp, men det hjelper å få behandling for rett sykdom).

*tenker høyt*

Hvor vanlig er positiv overføring? Og finnes negativ overføring?

Skrevet

hva er egentlig overføring? betyr det at forelskelsen ikke er ekte, men noe annet?

Det betyr at en får følelser i forhold til behandleren som skyldes at denne fremkaller følelser som en egentlig har i forhold til noen annen. Overføring kan være både positiv og negativ.

Når behandleen får slike følelser i forhold til pasienten, kalles det motoverføring. Om jeg får meget positive følelser for en ung mann jeg strekker meg svært for å hjelpe, kan det være fordi at han ligner på eller vekker noen av de samme følelser i meg som sønnen min.

Skrevet

hmm....uff... det var det verre med....

Åssen sier man fra om sånnt..?

Kanskje du kan la det være opp til behandler å ta det opp?

Skrevet

Kanskje jeg har opplevd noe sånn? Jeg har aldri vært "kjæreste-forelsket" i en behandler, aldri tenkt seksuelle tanker i forhold til noen behandler, men da jeg endelig (etter flere år med feilbehandling) fikk en behandler som forsto og ga meg behandling som hjalp kom det en del positive følelser overfor den personen, naturlig nok. Blandet med store porsjoner lettelse og håp (selv om diagnosen i seg selv kanskje ikke ga så mye håp, men det hjelper å få behandling for rett sykdom).

*tenker høyt*

''Hvor vanlig er positiv overføring? Og finnes negativ overføring?''

Begge deler er dødsvanlig, Orio ;-) Syns ikke jeg driver med annet.

Skrevet

*tenker høyt*

Det er svært vanlig med positiv overføring, spesielt om en føler seg hjulpet, fordtått, sett osv. Mange opplever dette hos terapeuten, men burde fått det hos foreldrene.

Negativ overføring finnes også. Om terapeuten minner deg om en person du har et dårlig forhold til.

Skrevet

''Hvor vanlig er positiv overføring? Og finnes negativ overføring?''

Begge deler er dødsvanlig, Orio ;-) Syns ikke jeg driver med annet.

Men er du i det hele tatt så veldig vanlig?

Gjest Skjemst
Skrevet

Det betyr at en får følelser i forhold til behandleren som skyldes at denne fremkaller følelser som en egentlig har i forhold til noen annen. Overføring kan være både positiv og negativ.

Når behandleen får slike følelser i forhold til pasienten, kalles det motoverføring. Om jeg får meget positive følelser for en ung mann jeg strekker meg svært for å hjelpe, kan det være fordi at han ligner på eller vekker noen av de samme følelser i meg som sønnen min.

hmm..oki...så i lyset av det så kan man vel egentlig bare si det som det er...... hvis man bare greier å ta opp temaet...

Han har blitt så stille på en måte... det har skjedd en endring... så lurer på hvor påkoblet han er mht å forstå hva som skjer...

Gjest mener jeg
Skrevet

Du trenger ikke ta det opp i det hele tatt, hvis ikke det blir et stort problem for deg. Det bruker ofte å gå over fort. Det er ikke noe en har plikt til å ta opp.

Skrevet

Det er svært vanlig med positiv overføring, spesielt om en føler seg hjulpet, fordtått, sett osv. Mange opplever dette hos terapeuten, men burde fått det hos foreldrene.

Negativ overføring finnes også. Om terapeuten minner deg om en person du har et dårlig forhold til.

Da var det kanskje det jeg opplevde. Jeg fikk i alle fall en veldig positiv innstilling til den behandleren som endelig så meg og forsto meg. Men det betydde ikke at hn hadde "makt" over meg, for første gang fikk jeg også lov til å stille kritiske spørsmål til behandlingen, og jeg fikk lov å si nei til ting. Det ble nok ekstra tydelig fordi jeg kom direkte fra flere års feilbehandling. Jeg tenker fortsatt på ting denne behandleren sa til meg, og bruker det i hverdagen. Selv har jeg tilskrevet det at hn er en dyktig behandler, ikke noe annet. Det var første gang jeg møtte en person som jeg fikk inntrykk av at ønsket å se meg og forstå meg, og som faktisk gjorde det.

Oppfattes positiv overføring som negativt/ubehagelig for behandlere?

Negativ overføring har jeg nok større problemer med, hvis jeg har forstått dette riktige. Nye personer i helsevesenet som minner om min "feilbehandler" gjør at jeg lett får piggene ut. Det skal ikke mye til, men jeg prøver å gi dem en "ny sjanse", førsteinntrykket stemmer jo ikke bestandig. :- )

Skrevet

Men er du i det hele tatt så veldig vanlig?

Jeg er vanlig, ja.

Skrevet

Da var det kanskje det jeg opplevde. Jeg fikk i alle fall en veldig positiv innstilling til den behandleren som endelig så meg og forsto meg. Men det betydde ikke at hn hadde "makt" over meg, for første gang fikk jeg også lov til å stille kritiske spørsmål til behandlingen, og jeg fikk lov å si nei til ting. Det ble nok ekstra tydelig fordi jeg kom direkte fra flere års feilbehandling. Jeg tenker fortsatt på ting denne behandleren sa til meg, og bruker det i hverdagen. Selv har jeg tilskrevet det at hn er en dyktig behandler, ikke noe annet. Det var første gang jeg møtte en person som jeg fikk inntrykk av at ønsket å se meg og forstå meg, og som faktisk gjorde det.

Oppfattes positiv overføring som negativt/ubehagelig for behandlere?

Negativ overføring har jeg nok større problemer med, hvis jeg har forstått dette riktige. Nye personer i helsevesenet som minner om min "feilbehandler" gjør at jeg lett får piggene ut. Det skal ikke mye til, men jeg prøver å gi dem en "ny sjanse", førsteinntrykket stemmer jo ikke bestandig. :- )

Positivt overføring er vanligvis bra. Det blir som med en del andre ting at det positive er positivt bare det ikke "blir for meget av det gode" :-)

Skrevet

Jeg er vanlig, ja.

a4? Det er ikke akkurat det jeg forbinder med nicket ditt.

Skrevet

Positivt overføring er vanligvis bra. Det blir som med en del andre ting at det positive er positivt bare det ikke "blir for meget av det gode" :-)

Ok.

Takk for svar.

;- )

Skrevet

Hvordan kan h*n se det/oppdage det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...