Gjest havnet i uføre.. Skrevet 16. mai 2010 Skrevet 16. mai 2010 Jeg er blitt oppfordret av NAV til å søke uførepensjon. Jeg har diagnosen Biopolar lidelse og ADHD. Nå lurer jeg på hvordan jeg skal skrive i søknaden. Det står at man skal gjøre rede for hvilke arbeidsoppgaver man kan greie til tross for de helseplagene man har. Videre skal man skrive inn hva som skal til av hjelpemidler o.l for å kunne utføre en jobb, eventuelt jobbe mer. I utgangspunktet kan jeg jo gjøre hva som helst av arbeidsoppgaver, og ikke trenger jeg tilrettelegging eller hjelpemidler. Jeg er flink til å skjule sykdommen min, og ingen rundt meg vet vel egentlig hva jeg strever med. I dårlige perioder fungerer jeg dårligere på alle måter, men det er vanskelig å få det til å se "fornuftig" ut på papiret om noen skjønner.... Man kan vel si at hovedproblemet mitt er å fungere over tid i jobb, ikke minst det å skaffe seg en jobb og beholde den. 0 Siter
Gjest Nerda Skrevet 16. mai 2010 Skrevet 16. mai 2010 Da jeg søkte tok jeg for meg det jeg har av plager. Skal sies at jeg har mer enn "bare" bipolar. Men jeg valgte å skrive litt om hver enkelt skavank og hvordan det ville innvirke på arbeidsevnen før jeg summerte det opp, og sto sterkt på at summen av mine sykdommer gjør det umulig å fungere normalt i normalt arbeid selv om jeg ikke teoretisk ute av stand til å jobbe. Kan faktisk ikke huske at jeg skrev så mye om hjelpemidler utover at jeg pr. i dag ikke ville være i stand til å fungere i skole/jobb selv med hjelpemidler jeg tidligere hadde brukt. Hvis hjelpemidler ikke er aktuelt for deg, så ser jeg ikke noe poeng i å skrive om det egentlig. Det måtte da heller være tiltak for å fungere i en jobb. Men ser man først et tiltak og ikke ønsker det, så bør du argumentere best mulig imot et evt. tilretteleggende tiltak. Hvordan du gjør det er din greie. Sett deg ned noen stikkord først. Ikke heng deg totalt opp i hva NAV sier skal stå der i starten. Prøv å se det fra din egen side og skrive derifra. Det er bedre å se over etterpå om man kan få puttet inn noe av det NAV vil ha. Vel så viktig er det å ha en god spesialisterklæring eller to. Selv fikk jeg en nevrolog som kjenner meg godt til å skrive den medisinske delen, og psykologen og psykiateren min samarbeidet om en erklæring på den psykiske biten. 0 Siter
FGT Skrevet 17. mai 2010 Skrevet 17. mai 2010 Du har sikker en lege/Psykiater som kan råde deg. Hvis du har vanskligheter med å komme arbeid av forskjellige årsaker, så burde legen råde deg til å søke om trygd, og det kan dere gjøre i sammen. Slik fungerte det for noen år siden, men jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer i dag. 0 Siter
Gjest ingen nick Skrevet 17. mai 2010 Skrevet 17. mai 2010 Ring NAV og si at du vil ha hjelp av saksbehandler til å fylle ut søknaden. NAV er pliktig til å hjelpe deg. Er du psykisk syk, er det vel ingen vits i å fylle ut rubrikken med hjelpemidler fordi du ikke trenger fysiske hjelpemidler. Få saksbehandleren til å hjelpe deg. 0 Siter
Gjest reinkalv Skrevet 17. mai 2010 Skrevet 17. mai 2010 Du bør skrive i søknaden om uføretrygd at du pr. i dag ikke kan utføre noen slags form for arbeidsoppgaver og at du anser det som svært usansynlig at du noen ganger ken gjøre det. Når du skal beskrive sykdommen din så er det hvordan det påvirker din arbeidsevne og funksjonsnivå de er ute etter - og ikke lidelseshistorie (mange tror det). Ettersom du sannsynligvis ikke er i arbeid da du søker om uføretrygd så må du legge eksempler fra dagliglilivet inn for å illustrere svikt, og "svinger" i funksjonsnivå. Feks i perioder med tyngre depresjoner så klarer du det og det, og ikke det og det, og sånn og sånn er vanskelig. Feks. klarer ikke å ivareta egen hygiene på en god måte, klarer ikke å utføre husarbeid osv... Sengeliggende I perioder med lettere depresjoner har du de og de plagene og de gir seg slike og sånne utslag i funksjonsevnen. Feks. Sliter med å få gjort daglige gjøremål. Klarer ikke å følge opp tidsfrister. I perioder med oppsving blir du sånn og sånn, og det påvirker funksjonsevnen sånn sånn og slik. Og så kan du skrive at du i kortere og lengre perioder fungerer ganske normalt, men at det er veldig uforutsigbart og vanskelig og planlegge noe ut i fra dette da du ikke kan vite når du vil være bra og når du vil være dårlig. 0 Siter
Gjest havnet i uføre.... Skrevet 18. mai 2010 Skrevet 18. mai 2010 Du bør skrive i søknaden om uføretrygd at du pr. i dag ikke kan utføre noen slags form for arbeidsoppgaver og at du anser det som svært usansynlig at du noen ganger ken gjøre det. Når du skal beskrive sykdommen din så er det hvordan det påvirker din arbeidsevne og funksjonsnivå de er ute etter - og ikke lidelseshistorie (mange tror det). Ettersom du sannsynligvis ikke er i arbeid da du søker om uføretrygd så må du legge eksempler fra dagliglilivet inn for å illustrere svikt, og "svinger" i funksjonsnivå. Feks i perioder med tyngre depresjoner så klarer du det og det, og ikke det og det, og sånn og sånn er vanskelig. Feks. klarer ikke å ivareta egen hygiene på en god måte, klarer ikke å utføre husarbeid osv... Sengeliggende I perioder med lettere depresjoner har du de og de plagene og de gir seg slike og sånne utslag i funksjonsevnen. Feks. Sliter med å få gjort daglige gjøremål. Klarer ikke å følge opp tidsfrister. I perioder med oppsving blir du sånn og sånn, og det påvirker funksjonsevnen sånn sånn og slik. Og så kan du skrive at du i kortere og lengre perioder fungerer ganske normalt, men at det er veldig uforutsigbart og vanskelig og planlegge noe ut i fra dette da du ikke kan vite når du vil være bra og når du vil være dårlig. Takk for godt og utfyllende svar! Skal sette meg ned med søknaden i kveld. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.