Gå til innhold

Plages av andres sexliv - sexfobi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om jeg har sexfobi. Synes det er ekkelt å tenke på at andre har sexliv. Synes det er plagsomt å bo i blokk når jeg vet at "mange har seg om natten og dagen". Har vært litt plaget med at jeg hører naboer som har seg. Synes det er ekkelt. Føles innvaderende og noe som jeg ikke ønsker å ta del i, men det er vel en av ulempene ved å bo i blokk. Det hjelper vel ikke å flytte? Har vurdert om jeg skal flytte til en blokk hvor det bor gamle mennesker, men da møter jeg vel andre utfordringer som høy lyd på tv, musikk og radio. Synes også det er en belastning å slite psykisk og møte naboer som lever gode og normale familieliv. Føler meg virkelig annerledes her i blokka.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tjohei

16

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• rose23

1

• serenity777

1

Mest aktive i denne tråden

serenity777
Skrevet

Ved å flytte gjør du deg selv en bjørnetjeneste.

Gjest kickoff
Skrevet

Hei :-). Har du opplevd noe stygt i forhold til sex? Overfører du kanskje dette til ditt liv her og nå? Kanskje det hjelper å tenke på at dette handler om kjærlighet mellom mennesker, skille mellom dette om du skjønner?

Jeg skrev et innlegg som jeg tror havnet ganske feil :-)

Skrevet

Hei :-). Har du opplevd noe stygt i forhold til sex? Overfører du kanskje dette til ditt liv her og nå? Kanskje det hjelper å tenke på at dette handler om kjærlighet mellom mennesker, skille mellom dette om du skjønner?

Jeg skrev et innlegg som jeg tror havnet ganske feil :-)

Jeg synes det er vanskelig med sex. Synes ikke jeg har nok lyst eller så har jeg ikke møtt den rette. Har også lurt på legningen min. Dette sliter på meg. Har vært hos sexologpsykologistudent, men der fikk jeg høre at det var greit å ikke være interessert i det, men problemet er at det føles som en sorg å ikke kunne være i forhold, å se andre lykkelig i forhold med barn. Det gjør at jeg isolerer meg, slik som i dag. Orker ikke møte for mange i familien som er så lykkelig utad i hvertfall.

Gjest segunda
Skrevet

Det hjelper ikke å flytte. Mennesker har sex overalt, og gamle mennesker har sex også om noe sjeldnere.

Problemet ditt ligger i depresjon og depressive tanker. Får du behandling?

Skrevet

Det hjelper ikke å flytte. Mennesker har sex overalt, og gamle mennesker har sex også om noe sjeldnere.

Problemet ditt ligger i depresjon og depressive tanker. Får du behandling?

Ja, går til psykiater. Synes det er vanskelig å møte naboer. Jeg har ikke greid å sosialisere meg her jeg bor. Har bodd her i snart 11 år. Den eneste jeg er på hils og litt snakk med er vaktmesteren. Blir stresset når jeg går ut. Føler sosialt press. Synes det er ubehagelig å møte naboer på bussen/butikken. Orker ikke værer sosial, synes det er vanskelig til og med å hilse og hvis jeg hilser er det ikke alltid jeg får noe tilbake. Er usikker på de sosiale kodene. Føler meg teknisk sosial, gjør det bare av plikt og nå orker jeg ikke gjøre det av plikt lenger heller. To naboer har ledd av meg når jeg hilser. Jeg virker kanskje rar på dem. De merker sikkert at jeg er spesiell og psykisk ustabil. Når jeg har hatt dårligere perioder, har jeg følt at jeg har blottlagt at jeg sliter. Føler jeg oppfører meg unormalt. Går omveier om naboer hvis jeg kan. Grøss og gru!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette tror jeg hører til dine generelle problemer i forhold til andre, og det har sannsynligvis ingenting med sexfobi å gjøre.

Gjest garatausa
Skrevet

Akkurat det du beskriver er en av de store grunnene til at jeg bor i eget hus på landet med mye armslag.

Gjest solfryd
Skrevet

Dette tror jeg hører til dine generelle problemer i forhold til andre, og det har sannsynligvis ingenting med sexfobi å gjøre.

Men hadde ikke du synes det hadde vært rart/ekkelt å høre på at andre "har seg"?

Er det ikke normalt å synes at det er ekkelt å høre på?

Skrevet

Ja, går til psykiater. Synes det er vanskelig å møte naboer. Jeg har ikke greid å sosialisere meg her jeg bor. Har bodd her i snart 11 år. Den eneste jeg er på hils og litt snakk med er vaktmesteren. Blir stresset når jeg går ut. Føler sosialt press. Synes det er ubehagelig å møte naboer på bussen/butikken. Orker ikke værer sosial, synes det er vanskelig til og med å hilse og hvis jeg hilser er det ikke alltid jeg får noe tilbake. Er usikker på de sosiale kodene. Føler meg teknisk sosial, gjør det bare av plikt og nå orker jeg ikke gjøre det av plikt lenger heller. To naboer har ledd av meg når jeg hilser. Jeg virker kanskje rar på dem. De merker sikkert at jeg er spesiell og psykisk ustabil. Når jeg har hatt dårligere perioder, har jeg følt at jeg har blottlagt at jeg sliter. Føler jeg oppfører meg unormalt. Går omveier om naboer hvis jeg kan. Grøss og gru!

Jeg har et naboektepar som går meg på nervene. Hver bidige gang de ser at jeg er ute stopper de med bil eller på beina for small talk. Men andre naboer liker jeg... De som ikke oppsøker meg uten at det er noe spes.

Gjest segunda
Skrevet

Vanlige mennesker ler ikke når noen hilser. De kan smile og være hyggelige, eller le av noe som skjer samtidig. Om de så lo av deg hadde det da gjort noe? Da synes de du er morsom.

Gjest segunda
Skrevet

Men hadde ikke du synes det hadde vært rart/ekkelt å høre på at andre "har seg"?

Hvis lydene blir for høye og pågående så du ikke kan unngå å høre dem så er det ekkelt. Det å høre svake lyder og oppdage hva det er etter en stund er pinlig og får de fleste til å trekke litt på smilebåndet.

Det pleier ikke å være plagsomt å tenke over at naboene kan ha sex og hvor ofte de har det. Jeg håper det virkelig ikke at det ødelegger nattesøvnen for naboene når de ser en mann gå inn til meg. I mange tilfeller er det periferi venner eller håndverkere, men jeg forteller ikke naboene det.

Skrevet

''To naboer har ledd av meg når jeg hilser. ''

Er du helt sikker på at de har ledd _av_ deg? Det kan hende at de smilte for å være vennlige, eller kanskje de var litt nervøse og lo en engstelig latter for å dekke over sin egen usikkerhet?

Gjest solfryd
Skrevet

Hvis lydene blir for høye og pågående så du ikke kan unngå å høre dem så er det ekkelt. Det å høre svake lyder og oppdage hva det er etter en stund er pinlig og får de fleste til å trekke litt på smilebåndet.

Det pleier ikke å være plagsomt å tenke over at naboene kan ha sex og hvor ofte de har det. Jeg håper det virkelig ikke at det ødelegger nattesøvnen for naboene når de ser en mann gå inn til meg. I mange tilfeller er det periferi venner eller håndverkere, men jeg forteller ikke naboene det.

''I mange tilfeller er det periferi venner eller håndverkere, men jeg forteller ikke naboene det.''

Gosh... Får du noen rabatt på det håndverkerne utfører hjemme hos deg da, eller? F.eks. 30% på rørleggerjobber, 20% på reparasjon av kjøleskap?

Men selvsagt bryr jeg meg ikke om å tenke meg at naboene mine har sex. Sex er naturlig mellom to som er glad i hverandre. Men her var det snakk om høylydt sex som en ikke kan unngå å høre...

Jeg hørte mye av det da jeg bodde på studenthjem i sin tid..., og jeg husker jeg syntes det var pinlig. Spesielt på deres vegne.

Skrevet

Jeg kan ikke se noe ekkelt med at en mann og en kvinne er gode mot hverandre.

Jeg synes derimot det er ekkelt med aggressiv, høylydt krangling, elendig foreldrefunksjon, banning, trusler mot egne barn osv.

Gjest solfryd
Skrevet

Jeg synes derimot det er ekkelt med aggressiv, høylydt krangling, elendig foreldrefunksjon, banning, trusler mot egne barn osv.

''Jeg kan ikke se noe ekkelt med at en mann og en kvinne er gode mot hverandre.''

Ikke jeg heller. Men her var det snakk om å høre på lydene deres.

Ellers er jeg også enig i det siste du skriver. Sånt er skikkelig ekkelt.

Gjest solfryd
Skrevet

''Jeg synes derimot det er ekkelt med aggressiv, høylydt krangling, elendig foreldrefunksjon, banning, trusler mot egne barn osv.''

Og jeg kan ikke fri meg fra å tenke at denne var myntet på meg. Du tror jeg er slik utifra innlegge du leser om meg, ikke sant?

Ble faktisk litt såret. Men helt greit. Hva du tror og hva du vet (som egentlig ikke er så mye) er faktisk to forskjellige ting...

God jul!

Skrevet

''Jeg synes derimot det er ekkelt med aggressiv, høylydt krangling, elendig foreldrefunksjon, banning, trusler mot egne barn osv.''

Og jeg kan ikke fri meg fra å tenke at denne var myntet på meg. Du tror jeg er slik utifra innlegge du leser om meg, ikke sant?

Ble faktisk litt såret. Men helt greit. Hva du tror og hva du vet (som egentlig ikke er så mye) er faktisk to forskjellige ting...

God jul!

Jeg hadde faktisk ikke deg i tankene. Svaret mitt var kun en variasjon over det gamle "Make love - not war"

Derimot ga du meg noen tanker da jeg leste denne: ''Og jeg kan ikke fri meg fra å tenke at denne var myntet på meg.''

Gjest du motsier deg selv
Skrevet

Jeg hadde faktisk ikke deg i tankene. Svaret mitt var kun en variasjon over det gamle "Make love - not war"

Derimot ga du meg noen tanker da jeg leste denne: ''Og jeg kan ikke fri meg fra å tenke at denne var myntet på meg.''

?????

Skrevet

Jeg har bodd i både blokk og rekkehus, og man hører ikke noe mindre til naboene i sistnevnte. Det er ofte bedre isolert i en blokk, spesielt i de gamle blokkene fra 50- og 60-tallet.

Flytter du til et sted der det bor mange gamle, risikerer du et "generasjonsskifte" om få år. Da flytter det inn unge par som driver med sitt, for å si det sånn.

Folk flest bryr seg lite om naboen, de er stort sett opptatt av seg selv. Så jeg synes ikke du skal lage noen problemer rundt hva de tenker om deg - antakelig er det forsvinnende lite.

Sex er ikke alfa og omega for alle, det er media som vil ha det til at alle har masse heftig sex hele tiden, og at man må det for å være normal eller i hvert fall for å være vellykket. Lev ditt eget liv, skru opp radioen hvis du hører noen som krangler eller parer seg, og vær glad du har en bolig hvor du bestemmer selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...