Gå til innhold

Høyre og venstre hjernehalvdel

Anbefalte innlegg

Gjest forebygging
Skrevet

Jeg leste et sted at om en nesten bare bruker venstre hjernehalvdel og sjelden høyre så ville det øke faren sterkt for depresjon. Barn trenger en god del musikk også for å være i psyksik balanse og ikke få problemer senere. Hvor mye stemmer dette? Personlig har jeg erfart at musikk kan dempe frykt betraktelig hos meg selv. Har du noen formeninger om dette? Hvilken musikk vil du evt anbefale barna? Hvor høyt volum?

Videoannonse
Annonse
Gjest togli
Skrevet

Hmmm, interessant... Da lurer jeg på hvordan dette evt påvirker døve barn som aldri har hørt musikk? Jeg tror ikke døve generelt har større risiko for depresjoner enn befolkningen ellers...

Gjest forebygging
Skrevet

Hmmm, interessant... Da lurer jeg på hvordan dette evt påvirker døve barn som aldri har hørt musikk? Jeg tror ikke døve generelt har større risiko for depresjoner enn befolkningen ellers...

Nei men tror de kan klare seg bra om de kjenner rytmen.

Gjest togli
Skrevet

Nei men tror de kan klare seg bra om de kjenner rytmen.

Kan godt være at vi kompenserer for dette ved å kjenne på rytme, ja... Uansett interessant problemstilling :)

Skrevet

Dette tror jeg veldig på. Musikk kan både roe ned og kanskje også forebygge. Leste en artikkel for noen år siden, der det var gjort en undersøkelse. Den viste at barn som drev aktivt med musikk, korps, kulturskole o.l hadde gjennomgående bedre konsentrasjonsevne, og bedre faglig gjennomsnitt enn sine klassevenner.

Dette blir kanskje å trekke det litt langt, men jeg så også et program på tv for et par år siden. om en bonde i England. Han drev et lite Gårdshønseri, og var samtidig vledig glad i musikk, så han hadde ofte på spesielt klassisk musikk når han stelte for hønene. Etter en stund fant han på å la musikke stå på i lengre periode hver dag og oppdaget at eggproduksjonen økte. Da han videreutviklet konseptet med rock og pop, gikk produksjonen ned igjen, og hønene virker mer stresset.

Jeg har veldig tro på musikk i alle former. Jeg jobber endel hjemme og jeg konsentrerer meg bedre, og jobber mer effektivt til klassisk enn f.eks mer moderne musikk.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Da er det noe galt med meg :-)

Det var da en merkelig konklusjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Og hva mangler Bach?

*snurt*

Han mangler gull :-) Men en pallplass kan han kanskje få...

Gjest hambro
Skrevet

Han mangler gull :-) Men en pallplass kan han kanskje få...

Pøh, ingen over, ingen ved siden ;-)

*tusler inn på stua og setter på Goldbergvariasjonene*

Gjest prust
Skrevet

Dette tror jeg veldig på. Musikk kan både roe ned og kanskje også forebygge. Leste en artikkel for noen år siden, der det var gjort en undersøkelse. Den viste at barn som drev aktivt med musikk, korps, kulturskole o.l hadde gjennomgående bedre konsentrasjonsevne, og bedre faglig gjennomsnitt enn sine klassevenner.

Dette blir kanskje å trekke det litt langt, men jeg så også et program på tv for et par år siden. om en bonde i England. Han drev et lite Gårdshønseri, og var samtidig vledig glad i musikk, så han hadde ofte på spesielt klassisk musikk når han stelte for hønene. Etter en stund fant han på å la musikke stå på i lengre periode hver dag og oppdaget at eggproduksjonen økte. Da han videreutviklet konseptet med rock og pop, gikk produksjonen ned igjen, og hønene virker mer stresset.

Jeg har veldig tro på musikk i alle former. Jeg jobber endel hjemme og jeg konsentrerer meg bedre, og jobber mer effektivt til klassisk enn f.eks mer moderne musikk.

Interessant det om hønene og eggproduksjonen :-)

Gjest jeg liker all musikk
Skrevet

Det var da en merkelig konklusjon.

Det kommer av en feiltolkning i min venstre hjernehalvdel. I tillegg er jeg sliten og overtrett, og drar for raske slutninger. Sorry :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...