Gjest Erica Skrevet 6. september 2001 Del Skrevet 6. september 2001 Jeg fikk innvilget yrkesrettet attføring i April.Fikk da beskjed fra Tr.Kontoret at jeg slipper¨å sende inn flere sykmeldingsatt. pga dette. Ettersom jeg fikk denne beskjeden,regnet jeg med at Tr.Kontoret på en eller annen måte informerte arbeidsplassen min om dette... (Snakker minst mulig med de selv,da det har blitt et dårlig forhold mellom oss) Fikk i dag brev fra arbeidsplassen min at de har ikke hørt noe fra meg på de to siste mnd.så de anså arb.forholdet som avsluttet innen 1 uke,hvist de ikke hører noe fra meg.... Hva gjør jeg nå? Skal jeg sende inn en oppsigelse? Hva skjer da med lønna mi,ettersom jeg får det pga jeg ikke har gått sykmeldt 1 år enda. Er veldig i tvil her,og håper på gode råd. Med videre hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34737-om-attf%C3%B8ring-og-arbeidsplass/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 7. september 2001 Del Skrevet 7. september 2001 Når du får attføring er du pr definisjon arbeidsfør, men ikke til det yrket du hadde da du ble syk. Trygdekontoret skal derfor ikke ha sykmelding, og juridisk sett skal legen heller ikke sykmelde deg siden du ikke er syk i ethvert arbeid. Du skal nå kun sykmeldes dersom du blir sykere og ikke kan gjennomføre attføringen. Og det betyr at du på en eller annen måte må avklare ditt forhold til arbeidsgiver, du kan ikke regne med at de vil opprettholde arbeidsforholdet i det uendelige, og spesielt ikke hvis det ikke er meningen du skal tilbake dit. Du har en forpliktelse overfor arbeidsgiver så lenge du er ansatt der, og det betyr at du ikke kan nekte å informere dem (du risikerer faktisk avskjed!). Hvis du ikke vil snakke med dem selv må du derfor få noen til å gjøre det for deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34737-om-attf%C3%B8ring-og-arbeidsplass/#findComment-133820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Erica Skrevet 7. september 2001 Del Skrevet 7. september 2001 Når du får attføring er du pr definisjon arbeidsfør, men ikke til det yrket du hadde da du ble syk. Trygdekontoret skal derfor ikke ha sykmelding, og juridisk sett skal legen heller ikke sykmelde deg siden du ikke er syk i ethvert arbeid. Du skal nå kun sykmeldes dersom du blir sykere og ikke kan gjennomføre attføringen. Og det betyr at du på en eller annen måte må avklare ditt forhold til arbeidsgiver, du kan ikke regne med at de vil opprettholde arbeidsforholdet i det uendelige, og spesielt ikke hvis det ikke er meningen du skal tilbake dit. Du har en forpliktelse overfor arbeidsgiver så lenge du er ansatt der, og det betyr at du ikke kan nekte å informere dem (du risikerer faktisk avskjed!). Hvis du ikke vil snakke med dem selv må du derfor få noen til å gjøre det for deg. Hei,og takk for svar. Jeg vet ikke helt om spørsmålet mitt blir litt misforstått av deg? Jeg har ikke brukt opp sykmeldingsperioden min enda..gikk over til attføring i denne perioden. Jeg regna med at Tr.Kontoret på en eller annen måte oppdaterte arbeidsplassen min om hva som har skjedd.Bruker de ikke å gjøre det? Jeg har jo krav på å få være sykmeldt i 1 år til sammen,og det har jeg jo enda ikke vært.Jeg skjønner jo det,at arbeidsplassen min sitter som et spm. tegn,hvist de ikke har hørt noe om/fra meg. Jeg får sette meg ned å skrive et brev til dem,og snakke med legen min om de kan skrive ut sykmelding likevell,så jeg i allefall får gitt arb.plassen min det? Hva skjer hvist jeg sier opp jobben min nå,og får utbetalt vanlig lønn.Går jeg straks over til attf.penger,selv om det året med sykmelding ikke er omme? Her ble det mange spørsmål som kansje er litt uklare,men jeg prøver. Sitter her som et spm. tegn selv jeg... Mange takk :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34737-om-attf%C3%B8ring-og-arbeidsplass/#findComment-133866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 7. september 2001 Del Skrevet 7. september 2001 Hei,og takk for svar. Jeg vet ikke helt om spørsmålet mitt blir litt misforstått av deg? Jeg har ikke brukt opp sykmeldingsperioden min enda..gikk over til attføring i denne perioden. Jeg regna med at Tr.Kontoret på en eller annen måte oppdaterte arbeidsplassen min om hva som har skjedd.Bruker de ikke å gjøre det? Jeg har jo krav på å få være sykmeldt i 1 år til sammen,og det har jeg jo enda ikke vært.Jeg skjønner jo det,at arbeidsplassen min sitter som et spm. tegn,hvist de ikke har hørt noe om/fra meg. Jeg får sette meg ned å skrive et brev til dem,og snakke med legen min om de kan skrive ut sykmelding likevell,så jeg i allefall får gitt arb.plassen min det? Hva skjer hvist jeg sier opp jobben min nå,og får utbetalt vanlig lønn.Går jeg straks over til attf.penger,selv om det året med sykmelding ikke er omme? Her ble det mange spørsmål som kansje er litt uklare,men jeg prøver. Sitter her som et spm. tegn selv jeg... Mange takk :-) Trygdekontoret har taushetsplikt overfor arbeidsgiver. Når det gjelder sykepenger, regnes du ikke som syk når som du er på attføring. "Egentlig" skulle du derfor ikke hatt sykepenger, men på grunn av en spesialregel for dem som kommer tidlig under attføring så får du sykepenger likevel så lenge det ene året ikke er oppbrukt. Men det er altså IKKE fordi du er syk og sykmeldt, det er fordi du er under attføring. Og DET får ikke din arbeidsgiver vite noe om fra andre enn deg, nettopp pga taushetsplikten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34737-om-attf%C3%B8ring-og-arbeidsplass/#findComment-133874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.