Gå til innhold

Hvordan hjelpe slagpasient over "kneika."?

Anbefalte innlegg

Gjest BJO_ALS
Skrevet

Hei. "Over kneika" er vel kanskje feil valg av ord. Min mor ble rammet av slag i 2008. Hun er oppegående og "tilbake" 80%. Hun klarer fint å gå, men klarer ikke alle hverdagsoppgaver. Mamma er bitter over det som har skjedd og har problemer med å komme over dette. Alt er negativt og hun ser tydeligvis ingen lyspunkter. På samme tid ble min far og søster kreftrammet (det ser bra ut for de) og dette kom oppå alt. Det jeg lurte på er om det finnes noen behandling/samtaleterapi el.l. som du kan anbefale? Mamma bor i en liten kommune og jeg er usikker på om det er noe der. Burde jeg kontakte fastlegen hennes? Bør jeg "få lov" av henne for å gjøre denne henvendelsen? Som du sikkert forstår, så er dette tungt for oss alle, på alle måter. Håper du kan hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest afasi---
Skrevet

Hva med å melde inn i slagrammedes forening, evnt afasi- foreningen, avhenging av hvilke handicap som oppstod.

Min far fikk slag i 2005, og tre måneder etterpå døde samboeren hans av kreft. Han var naturligvis deprimert lenge, men han virker ok nå. Mye sosialt er viktig. Og folk som forstår hva han mener selv om han har sterk afasi.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan absolutt kontakte fastlegen hennes for å be om hjelp. Jeg tror hun har en depresjon. Hun vil ha nytte av et aktivitetstilbud, samtaler og sannsynligvis også antidepressiva.

Gjest dottera
Skrevet

Min mor fikk hjerneslag da hun var bare 39 år og er over ti år etter kanskje 80 prosent innvalid. Husker hun var ganske deprimert første 1-3 årene og har siden gått på antidepressiva.

Når en blir innvalid går det noen år, så får en nye meninger i hverdagen. Tror moren min har det ganske bra i dag til tross for at hun er lenket til en rullestol og ikke kan uttrykke seg normalt verken muntlig eller skriftlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...