Gjest BJO_ALS Skrevet 19. mai 2010 Skrevet 19. mai 2010 Hei. "Over kneika" er vel kanskje feil valg av ord. Min mor ble rammet av slag i 2008. Hun er oppegående og "tilbake" 80%. Hun klarer fint å gå, men klarer ikke alle hverdagsoppgaver. Mamma er bitter over det som har skjedd og har problemer med å komme over dette. Alt er negativt og hun ser tydeligvis ingen lyspunkter. På samme tid ble min far og søster kreftrammet (det ser bra ut for de) og dette kom oppå alt. Det jeg lurte på er om det finnes noen behandling/samtaleterapi el.l. som du kan anbefale? Mamma bor i en liten kommune og jeg er usikker på om det er noe der. Burde jeg kontakte fastlegen hennes? Bør jeg "få lov" av henne for å gjøre denne henvendelsen? Som du sikkert forstår, så er dette tungt for oss alle, på alle måter. Håper du kan hjelpe meg. 0 Siter
Gjest afasi--- Skrevet 19. mai 2010 Skrevet 19. mai 2010 Hva med å melde inn i slagrammedes forening, evnt afasi- foreningen, avhenging av hvilke handicap som oppstod. Min far fikk slag i 2005, og tre måneder etterpå døde samboeren hans av kreft. Han var naturligvis deprimert lenge, men han virker ok nå. Mye sosialt er viktig. Og folk som forstår hva han mener selv om han har sterk afasi. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. mai 2010 Skrevet 19. mai 2010 Du kan absolutt kontakte fastlegen hennes for å be om hjelp. Jeg tror hun har en depresjon. Hun vil ha nytte av et aktivitetstilbud, samtaler og sannsynligvis også antidepressiva. 0 Siter
Gjest dottera Skrevet 20. mai 2010 Skrevet 20. mai 2010 Min mor fikk hjerneslag da hun var bare 39 år og er over ti år etter kanskje 80 prosent innvalid. Husker hun var ganske deprimert første 1-3 årene og har siden gått på antidepressiva. Når en blir innvalid går det noen år, så får en nye meninger i hverdagen. Tror moren min har det ganske bra i dag til tross for at hun er lenket til en rullestol og ikke kan uttrykke seg normalt verken muntlig eller skriftlig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.