Gå til innhold

Jeg er en klemmer!

Anbefalte innlegg

Gjest EUPF58
Skrevet

Skal jeg slutte å bli fornærmet over folk som ikke vil ha klem?

Jeg snakker da ikke om familie,men venner.Jeg føler at jeg gir mye av meg selv,men får lite tilbake.Jeg føler at jeg er en varm og hyggelig person som desverre er syk.

Videoannonse
Annonse
Gjest neitilklemming
Skrevet

Ja, du skal slute å bli fornærmet.

Jeg vil ikke ha klemmer av vennene mine. Vi må da kunne ha et godt venneforhold uten å klemme.

Skrevet

''Skal jeg slutte å bli fornærmet over folk som ikke vil ha klem''

Ja...du trenger ikke å bli fornærmet over folk som ikke vil ha klem...

Men du trenger ikke å slutte å gi klemmer for det...

Noen ganger vil folk motta en klem...andre ganger ikke...

Så det er bare å klem i vei =)

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Du må ikke bli fornærmet fordi de ikke liker å bli klemmet. Folk er forskjellige. Jeg hater klemming! Blir helt unaturlig for meg å klemme voksne folk. Jeg kan klemme min mann og mine barn, det holder...

Gjest EUPF58
Skrevet

Ja, du skal slute å bli fornærmet.

Jeg vil ikke ha klemmer av vennene mine. Vi må da kunne ha et godt venneforhold uten å klemme.

Min psykiatriske sykepleier som jeg bruker 1-2 ganger per mnd får klem av meg,og han synes det er helt ok.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Min psykiatriske sykepleier som jeg bruker 1-2 ganger per mnd får klem av meg,og han synes det er helt ok.

Kanskje han også er en klemmer?

marlenexxx27
Skrevet

Nei, det er ikke noe å bli fornærmet for! Du må respektere andre folks grenser.

Klemming er et relativt nytt fenomen i Norge, og for folk som er vokst opp med håndhilsing kan det være ekkelt å få folk opp i trynet.

Sjøl synes jeg det er ok å klemme. Men jeg må faktisk være litt full for å over hodet ikke kjenne noe ubehag.

Det kjipeste som finnes hva kroppskontakt angår, er sånne "omsorgsfulle" damer som på død og liv skal stryke en opp og ned på armen. Jeg synes det er uverdig som voksen person å bli strøket på av en bekjent som om jeg var et barn eller en hund.

Gjest trist jente
Skrevet

Mennesker er forskjellige. For noen er det helt naturlig å gi voksne klemmer, mens det for andre blir helt feil.

Jeg er også en som klemmer, og kan feks stryke på armen, ryggen dersom en venninne har det vanskelig.

Jeg har lært meg å være litt mer tilbakeholden i fht klemmer og "stryking". Se an personen og signalene. Instinktivt gir jeg en klem når jeg treffer venner, men har lært meg å stoppe opp litt og tenke på om dette er en person som vil synes det er ok å få en klem av meg. Veldig ofte spør jeg om jeg får lov å gi en klem. Jeg vet jo ikke om jeg har tolket signalene riktig.

Skrevet

Klemming er et relativt nytt fenomen i Norge, og for folk som er vokst opp med håndhilsing kan det være ekkelt å få folk opp i trynet.

Sjøl synes jeg det er ok å klemme. Men jeg må faktisk være litt full for å over hodet ikke kjenne noe ubehag.

Det kjipeste som finnes hva kroppskontakt angår, er sånne "omsorgsfulle" damer som på død og liv skal stryke en opp og ned på armen. Jeg synes det er uverdig som voksen person å bli strøket på av en bekjent som om jeg var et barn eller en hund.

''

Det kjipeste som finnes hva kroppskontakt angår, er sånne "omsorgsfulle" damer som på død og liv skal stryke en opp og ned på armen. Jeg synes det er uverdig som voksen person å bli strøket på av en bekjent som om jeg var et barn eller en hund.''

Ja, den strykingen synes jeg er så kjip at det står i journalene mine hos lege og på sykehus at jeg ikke vil bli grafset på unødvendig.

Gjest trist jente
Skrevet

''Det kjipeste som finnes hva kroppskontakt angår, er sånne "omsorgsfulle" damer som på død og liv skal stryke en opp og ned på armen. Jeg synes det er uverdig som voksen person å bli strøket på av en bekjent som om jeg var et barn eller en hund.''

Der var vi stikk motsatte. Jeg er ikke den som på død og liv skal stryke, men det føles naturlig dersom en jeg kjenner godt har det vanskelig. Men jeg spør først. Det med uverdighet og sammenligning med hund/barn forstod jeg ikke. Og er det riktig å sammenligne barn med hunder? Hvis personen er komfortabel med det så er det en måte å gi omsorg/støtte på tenker jeg.

Gjest EUPF58
Skrevet

''Det kjipeste som finnes hva kroppskontakt angår, er sånne "omsorgsfulle" damer som på død og liv skal stryke en opp og ned på armen. Jeg synes det er uverdig som voksen person å bli strøket på av en bekjent som om jeg var et barn eller en hund.''

Der var vi stikk motsatte. Jeg er ikke den som på død og liv skal stryke, men det føles naturlig dersom en jeg kjenner godt har det vanskelig. Men jeg spør først. Det med uverdighet og sammenligning med hund/barn forstod jeg ikke. Og er det riktig å sammenligne barn med hunder? Hvis personen er komfortabel med det så er det en måte å gi omsorg/støtte på tenker jeg.

Trist jente: Vi får forsøke å respektere de som ikke føler at kroppskontakt altid er av det gode.Det men hund og barn forstår jeg godt.Ett lite barn kan man kanskje klappe på hodet.Jeg tok en liten gutt på 9 mnd på nesetippen i går,da jeg synes han var så søt og han tydligvis ønsket øyekontakt.Moren sto å så på og reagerte ikke negativt.Man klapper også ofte små hunder så lenge de logrer med halen og ikke bjeffer.Jeg klemmer på alle familiemedlemmer,men merker at mine sønner ikke altid føler det er naturlig.Min x kone får nå bare ett varmt håndtrykk.Vi må respektere at andre ikke nødvendigvis oppfatter kroppskontakt som noe vennlig,men kanskje heller ekkelt om fulle onkler som lukter vondt absolutt må klemme på ynge nieser i brylluper og slikt.Jeg forstår tankegangen absolutt og vil ikke klemme mine venner om de ikke absolutt vil da.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvem sitt behov er det som skal ivaretas?

Gjest erlsa
Skrevet

Hvis du greier å la væreå bli fornærmet så er jo det det beste.

Men vi mennesker er jo ikke skapt med knapper som kan trykkes av og på, derfor er det heller ikke enkelt. Litt av prisen med å være en klemmer, som faktsik vil spre masse gleder for mange andre og en selv, er å bli avvist. å bli avvist er aldri hyggelig. Det er sårt men går det går som regel over. Tiden leger alle sår.

Det er som med sorgen over å miste noen, det er prisen en må betale for å være glad i noen. Vi kan ikke slutte å bli glad i noen for å unngå sorg. Jeg synes heller ikke du skal slutte å være en klemmer for å unngå avvisning.

Gjest Dolores77
Skrevet

Avviser de deg om du prøver å klemme? Eller er det det at de aldri tar initiativet til en klem? JEg liker godt å få en klem jeg, men jeg er redd for å bli avvist - at det skal være upassende, så tør ikke gi klemmer til hvem som helst, kun veldig nære som jeg vet hvor jeg har....

f.eks. nye venner tør jeg ikke før de har gjort det først.

Vet at enkelte har en slik grense ang. nærkontakt...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Slutte å bli fornærmet? Jeg skjønner ikke at du har blitt fornærmet i utgangspunktet. Jeg er selv en klemmer, men jeg er alltid litt varsom når jeg vil klemme personer jeg ikke kjenner veldig godt. Det er lett å merke på kroppsspråket om de ikke har lyst til å klemme, og da lar jeg være. Men det har aldri falt meg inn å bli fornærmet av den grunn. Selv om jeg er en klemmwe, ønsker jeg ikke å klemme hvem som helst. Så jeg vet hvor ubehagelig det oppleves å bli "overfalt" av noen man ikke føler for å klemme på.

Flimmer1365381250
Skrevet

Folk er forskjellige, heldigvis. Jeg skyr kroppskontakt så mye jeg kan, men har ei god venninne som jeg mistenker er en klemmer. Hun får klem på kinnet, men ikke med hele kroppen. Kjærester o.l. får skikkelige klemmer.

Om bekjente eller tilfeldige venner skulle begynt å klemme på meg hadde jeg nok måttet dytte dem vekk. Folk får ikke ta på meg unødig, da sier jeg faktisk ifra. Min kropp er nemlig bare min, det gjelder også hånda eller armen. Så det er ingenting å bli fornærmet over, bare sørg for å respektere andres grenser, så er det mange andre måter man kan vise omsorg og varme på.

"klem" fra Flimmer

Gjest EUPF58
Skrevet

Hvem sitt behov er det som skal ivaretas?

Begges,så får man ingå ett kompromi.Vil den andre absolutt ikke ha klem,får man bare la det vær.

Flimmer1365381250
Skrevet

Begges,så får man ingå ett kompromi.Vil den andre absolutt ikke ha klem,får man bare la det vær.

Sterkt uenig. Ditt behov for kroppskontakt med mennesker må absolutt vike for at andre vil ha kroppen sin i fred. Selv om det gjelder noe så uskyldig som å holde i handa eller gi en klem. Jeg håper de fleste forstår at det er en selvfølge?

Gjest EUPF58
Skrevet

Slutte å bli fornærmet? Jeg skjønner ikke at du har blitt fornærmet i utgangspunktet. Jeg er selv en klemmer, men jeg er alltid litt varsom når jeg vil klemme personer jeg ikke kjenner veldig godt. Det er lett å merke på kroppsspråket om de ikke har lyst til å klemme, og da lar jeg være. Men det har aldri falt meg inn å bli fornærmet av den grunn. Selv om jeg er en klemmwe, ønsker jeg ikke å klemme hvem som helst. Så jeg vet hvor ubehagelig det oppleves å bli "overfalt" av noen man ikke føler for å klemme på.

Jeg klemmer da aldri hvem som helst.Det må nok ett års vennskap før jeg begynner å klemme på mine venner.Jeg klemmer da aldri på ukjente eller korte vennskap.

Jeg avslutter denne tråd da folk tror jeg klemmer på vilt fremmede.

Jeg klemmer KUN på familie og nære venner,så da kan det virke som hele diskusjonen bortfaller?

Flimmer1365381250
Skrevet

Jeg klemmer da aldri hvem som helst.Det må nok ett års vennskap før jeg begynner å klemme på mine venner.Jeg klemmer da aldri på ukjente eller korte vennskap.

Jeg avslutter denne tråd da folk tror jeg klemmer på vilt fremmede.

Jeg klemmer KUN på familie og nære venner,så da kan det virke som hele diskusjonen bortfaller?

Jeg snakker om nære venner, kolleger og familie. Jeg klemmer bare kjærester, og en og annen vennskapelig kinn-mot-kinn hvis jeg absolutt er nødt i vennesammenheng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...