Gå til innhold

Jeg er en klemmer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du greier å la væreå bli fornærmet så er jo det det beste.

Men vi mennesker er jo ikke skapt med knapper som kan trykkes av og på, derfor er det heller ikke enkelt. Litt av prisen med å være en klemmer, som faktsik vil spre masse gleder for mange andre og en selv, er å bli avvist. å bli avvist er aldri hyggelig. Det er sårt men går det går som regel over. Tiden leger alle sår.

Det er som med sorgen over å miste noen, det er prisen en må betale for å være glad i noen. Vi kan ikke slutte å bli glad i noen for å unngå sorg. Jeg synes heller ikke du skal slutte å være en klemmer for å unngå avvisning.

Man velger selv om man skal oppfatte en avslått klem som en avvisning.

Jeg synes det er veldig hyggelig å oppvarte mine gjester med god mat. Men tenk så slitsomt og bakvendt det vil være for gjestene om jeg ble fornærmet og følte meg avvist om de ikke ønsket noe. Det er da ingen ting rettet mot min person. Tvert imot handler det om deres ønske eller behov for mat. Enkelt og greit. Eller skal de sitte å proppe i seg for min skyld?

Selvsagt kan vi ha det hyggelig, og selvsagt kan jeg føle meg verdsatt uten at mine venner må spise maten jeg lager.

Om man krever klem for å ikke føle seg avvist, har man satt en meget trang og klam ramme for relasjonen. Det en person kan definere som å være varm og gi av seg selv kan for en annen oppleves som påtrengende og krevende.

Finn flere strenger enn klemming å spille på for å føle deg verdsatt og akseptert.

Noe av det aller beste man kan gi er respekt for andre menneskers grenser og preferanser.

Og så er det forskjell på en klem og en klem. Det går an og gi en lett klem på kinnet som ikke innbefatter full kropsklemming.

mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg klemmer da aldri hvem som helst.Det må nok ett års vennskap før jeg begynner å klemme på mine venner.Jeg klemmer da aldri på ukjente eller korte vennskap.

Jeg avslutter denne tråd da folk tror jeg klemmer på vilt fremmede.

Jeg klemmer KUN på familie og nære venner,så da kan det virke som hele diskusjonen bortfaller?

Selv om noen har kjent deg i ti år kan det hende at de rett og slett ikke liker klemming. Det er ganske enkelt ikke deres greie og slett ingen ting å bli fornærmet over.

Man har langt større grunn til å bli fornærmet over at ens grenser mhp ulike former for kroppskontakt ikke blir respektert. - Eller å bli stemplet som kald og avvisende bare fordi man ikke liker å ha andre folk tett innpå.

mvh

Skrevet

Folk er forskjellige, heldigvis. Jeg skyr kroppskontakt så mye jeg kan, men har ei god venninne som jeg mistenker er en klemmer. Hun får klem på kinnet, men ikke med hele kroppen. Kjærester o.l. får skikkelige klemmer.

Om bekjente eller tilfeldige venner skulle begynt å klemme på meg hadde jeg nok måttet dytte dem vekk. Folk får ikke ta på meg unødig, da sier jeg faktisk ifra. Min kropp er nemlig bare min, det gjelder også hånda eller armen. Så det er ingenting å bli fornærmet over, bare sørg for å respektere andres grenser, så er det mange andre måter man kan vise omsorg og varme på.

"klem" fra Flimmer

''Min kropp er nemlig bare min, det gjelder også hånda eller armen.''

Av ren nysgjerrighet. Hvordan opplever du håndhilsing, en dult på skulderen eller en annen litt knuffete hilsen når man ikke har sett hverandre på lang tid?

mvh

Flimmer1365381250
Skrevet

''Min kropp er nemlig bare min, det gjelder også hånda eller armen.''

Av ren nysgjerrighet. Hvordan opplever du håndhilsing, en dult på skulderen eller en annen litt knuffete hilsen når man ikke har sett hverandre på lang tid?

mvh

Håndhilsing blir noe annet enn å stryke noen over hånda, eller holde i den, holde i armen eller på en skulder mens man snakker osv... Å dulte borti noen er ingen problem, men har litt vanskeligheter med å sitte borti mennesker på fly eller på kino...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg klemmer da aldri hvem som helst.Det må nok ett års vennskap før jeg begynner å klemme på mine venner.Jeg klemmer da aldri på ukjente eller korte vennskap.

Jeg avslutter denne tråd da folk tror jeg klemmer på vilt fremmede.

Jeg klemmer KUN på familie og nære venner,så da kan det virke som hele diskusjonen bortfaller?

Jeg har ikke gått ut i fra at du klemmer fremmede.

Selv så klemmer jeg ikke på mine foreldre, og sjelden på søsknene mine. Så kanskje diskusjonen likevel kan fortsette? Jeg har også barndomsvenninner jeg ikke klemmer på. På den annen side har jeg klemt mange jeg har blitt kjent med på nett (dol, forum, twitter) første gang jeg møter dem i RL. Så det er ikke hvor lenge jeg har kjent noen som avgjør om det blir klemming. Jeg har til og med klemt Sør. Eller rettere sagt, han klemte meg.

Skrevet

Håndhilsing blir noe annet enn å stryke noen over hånda, eller holde i den, holde i armen eller på en skulder mens man snakker osv... Å dulte borti noen er ingen problem, men har litt vanskeligheter med å sitte borti mennesker på fly eller på kino...

Takk for svar.

mvh

Skrevet

Ja, så klart du skal det. Selv kan jeg ikke fordra folk som stadig skal klemme på meg. Det er slik at det byr meg sterkt i mot, og føles invaderende. Irriterende at andre sitt behov for å "kose med" noen går ut over meg.

Gjest trist jente
Skrevet

Trist jente: Vi får forsøke å respektere de som ikke føler at kroppskontakt altid er av det gode.Det men hund og barn forstår jeg godt.Ett lite barn kan man kanskje klappe på hodet.Jeg tok en liten gutt på 9 mnd på nesetippen i går,da jeg synes han var så søt og han tydligvis ønsket øyekontakt.Moren sto å så på og reagerte ikke negativt.Man klapper også ofte små hunder så lenge de logrer med halen og ikke bjeffer.Jeg klemmer på alle familiemedlemmer,men merker at mine sønner ikke altid føler det er naturlig.Min x kone får nå bare ett varmt håndtrykk.Vi må respektere at andre ikke nødvendigvis oppfatter kroppskontakt som noe vennlig,men kanskje heller ekkelt om fulle onkler som lukter vondt absolutt må klemme på ynge nieser i brylluper og slikt.Jeg forstår tankegangen absolutt og vil ikke klemme mine venner om de ikke absolutt vil da.

''Ett lite barn kan man kanskje klappe på hodet.Jeg tok en liten gutt på 9 mnd på nesetippen i går,da jeg synes han var så søt og han tydligvis ønsket øyekontakt.Moren sto å så på og reagerte ikke negativt.''

Regner med at du kjente gutten og moren? Ellers ville det for meg vært å gå langt over streken.

Gjest tjewt
Skrevet

Er det du som ikke er så nøye med å dusje? I såfall kan jo det være en forklaring på hvorfor noen trekker seg unna.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg gir gjerne klem til venner. Det skjer særlig etter et langvarig besøk med middag etc- eller helgeturer. Eller på nyttårsaften eller bursdager.

Men jeg gir ikke klem absolutt hver gang vi møtes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...