Gå til innhold

"ikke la optimistene ta knekken på deg"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig med deg!

Klart at det kan hjelpe å ha en positiv og løsningsorientert tankegang og innstilling til livet, men for tida har det blitt en form for fanatisme i enkelte miljøer, "Tenk deg frisk / rik / suksessfull" osv. "Tanker du sender til universet kommer tilbake og blir oppfylt", jfr "The Secret", f.eks.

Her er en god motvekt: http://www.nrk.no/nyheter/kultur/litteratur/1.7049699

Helt enig meg deg Angustia !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker ikke om folk som bare syter - like ille de.....

''Snakker ikke om folk som bare syter - like ille de.....''

Ikke sant, det finnes heldigvis en gyllen middelvei!

Skrevet

Haha, uff, dette er jo noe helt annet. Jeg synes ikke positivitet skal sammenblandes med folk som i all seriøsitet tror på "The Secret".

''Haha, uff, dette er jo noe helt annet. Jeg synes ikke positivitet skal sammenblandes med folk som i all seriøsitet tror på "The Secret".''

Dessverre møter jeg slik "ideologi" ganske ofte.Prøver å parere med utsagn som "hva med barn som er født inn i ytterste nød og fattigdom, født HIV-positive eller med en annen dødelig sjukdom, omkommer i ei ulykke" osv. Er det fordi de ikke har tenkt positivt?

For ei tid tilbake mista jeg en kjær pårørende i terminal kreft. H*n døde 3 mnd etter diagnosen, og vi fikk i denne perioden stadig (velmeinte) utsagn om at vi må tenke positivt, tro flytter fjell, man kan tenke seg frisk, det handler om å ikke gi opp, positive affirmasjoner osv. Det føltes som en hån både for h*n og oss pårørende.

Uansett: En positiv og optimistisk tankegang kan nok endre mye, men har definitivt sine begrensninger og kan avle mye dårlig samvittighet som ikke gagner noen.

Skrevet

Haha, uff, dette er jo noe helt annet. Jeg synes ikke positivitet skal sammenblandes med folk som i all seriøsitet tror på "The Secret".

The Secret ? Utdyp er du snill....

Skrevet

Ikke bra hvis de samtidig mangler realisme.

Enig

Skrevet

Husk på hva jeg egentlig skrev her da.....

Gjest berrefjord
Skrevet

Sikke på de er så positive innen for husets 4 vegger ?

Så lenge veggene er forankret med 30-toms galvaniserte stålbolter i fjell er man så positiv og glad så.

Gjest berrefjord
Skrevet

berrefjord - min gode venn fra Norske Byggeklosser - hvorfor er du ikke enig ?

Forskriftene, gamle venn, forskriftene.

Skrevet

Så lenge veggene er forankret med 30-toms galvaniserte stålbolter i fjell er man så positiv og glad så.

berrefjord da - he he - ta deg sammen.... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...