Gå til innhold

Negresse


Gjest folkeskolen

Anbefalte innlegg

Hvordan får du arier til å bety nazi?

Fordi i Europa er det stort sett kun nazister som snakker om den ariske rase.

Er du helt historieløs, eller ønsker du bare å kverulere ved å late som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    52

  • morsan

    11

  • Angustia

    7

  • Dorthe

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest harikkenickfortiden

Jeg vet ikke helt, har aldri hørt noen bruke det ordet. Men hvis noen så farmen i år, så var det en person der som het Tore. han var mørk i huden, og sa selv at han likte å kalle seg neger, kunne ikke skjønne selv hva som var galt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Fordi i Europa er det stort sett kun nazister som snakker om den ariske rase.

Er du helt historieløs, eller ønsker du bare å kverulere ved å late som?

''Fordi i Europa er det stort sett kun nazister som snakker om den ariske rase.''

Og hvordan blir "jeg" til nazi fordi en ANNEN kaller "meg" for arier????

''eller ønsker du bare å kverulere''

LOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Vi har avskaffet "lausunge"-begrepet også, men det er fremdeles ikke OK å referere til folk so "lausunger".

Siden vi ikke har raser lenger, så betyr jo neger sort. Og det er jo ikke noe negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Jøss!

Ordet "Neger" går på rase.

Ordet "Hvit" går på hudfarge, akkurat som "svarte" (som jeg brukte som eksempel).

Hvis du skal snakke om vår rase så blir det vanligvis "arier", slik som Hitler var så glad i å påpeke.

Jeg regner med at siden du er så PK-fri så refererer du fremdeles til barn hvis mødre ikke er gift som "lausunger", og mødrene som "horer"?

Kan ikke sammenlignes. "lausunger" og "horer" har alltid vært negativt ladede ord. "neger" har vært nøytralt helt til pk-nissene besteme at det ikke skulle brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lov, men også i følge ordboka kan det virke støtende på mange. Man får derfor ta stilling til det.

At et begrep kan virke støtende betyr ikke uten videre at man skal la være å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest folkeskolen

Jøss!

Ordet "Neger" går på rase.

Ordet "Hvit" går på hudfarge, akkurat som "svarte" (som jeg brukte som eksempel).

Hvis du skal snakke om vår rase så blir det vanligvis "arier", slik som Hitler var så glad i å påpeke.

Jeg regner med at siden du er så PK-fri så refererer du fremdeles til barn hvis mødre ikke er gift som "lausunger", og mødrene som "horer"?

Hva skal man si om dette da?

Rasistisk humor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi ikke har raser lenger, så betyr jo neger sort. Og det er jo ikke noe negativt.

Nei, det betyr det samme som før. Man refererer til Julenissen, selv om han ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke sammenlignes. "lausunger" og "horer" har alltid vært negativt ladede ord. "neger" har vært nøytralt helt til pk-nissene besteme at det ikke skulle brukes.

Ja, det var et "nøytralt" ord helt til noen tenkte på at det ikke var OK med slavehold. Det begynner å bli noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Ja, det var et "nøytralt" ord helt til noen tenkte på at det ikke var OK med slavehold. Det begynner å bli noen år siden.

Neida. Det var et helt nøytralt ord også for 15-20 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Nei, det betyr det samme som før. Man refererer til Julenissen, selv om han ikke eksisterer.

Neger = en som ser ut som han kommer fra Afrika. Det er bare et nøytralt beskrivende ord. Ikke noe værre enn "europeer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Det var et helt nøytralt ord også for 15-20 år siden.

Faktisk ikke, men det var da flere som ikke visste bedre.

"Lausunge" var også OK for en del år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det jeg lurte på var egentlig hva du mener om å bruke "neger" i språket. ''

Det "lærte" vi på folkeskolen på 40-tallet, og det er vel egentlig ikke noen grunn til at ordet ikke kan brukes i dag. Selv om det ikke er pk.

Du har fremdeles ikke definert hva du mener med "pk". Er det fordi du ikke vet, men bare bruker ordet om andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger = en som ser ut som han kommer fra Afrika. Det er bare et nøytralt beskrivende ord. Ikke noe værre enn "europeer".

Nei, de Klerk (eks-presidenten i Sør Afrika) kom fra Afrika, og han var definitivt ikke "neger".

Og Jesse Jackson kommer fra USA.

Det er kanskje på tide at du melder deg inn på skolen. Det er åpenbart at kunnskap fra 1940-årene er gått ut på dato i ditt tilfelle.

Min bestemor, som gikk på skole i begynnelsen av 1900-tallet forstod dette, så det må være deg som ikke fulgte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Nei, de Klerk (eks-presidenten i Sør Afrika) kom fra Afrika, og han var definitivt ikke "neger".

Og Jesse Jackson kommer fra USA.

Det er kanskje på tide at du melder deg inn på skolen. Det er åpenbart at kunnskap fra 1940-årene er gått ut på dato i ditt tilfelle.

Min bestemor, som gikk på skole i begynnelsen av 1900-tallet forstod dette, så det må være deg som ikke fulgte med.

Jeg skrev "ser ut som". Intet annet enn en beskrivelse av utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Faktisk ikke, men det var da flere som ikke visste bedre.

"Lausunge" var også OK for en del år tilbake.

Lausunge har alltid vært negativt ladet. Jeg har derimot aldri lagt noe negativt i ordet neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Fordi jeg forbinder arier med Hitler og annen verdenskrig.

Men om en annen kaller deg for arier betyr ikke at du er nazi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev "ser ut som". Intet annet enn en beskrivelse av utseende.

Vel, det er jo åpenbart feil, slik som resten av det du skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...