Gå til innhold

Negresse


Gjest folkeskolen

Anbefalte innlegg

Du gjentar dig selv til det kjedsommelige. Denne "jeg vet best"/skolemesterholdningen er ikke kledlig.

Det er da ditt problem hvis du mener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    52

  • morsan

    11

  • Angustia

    7

  • Dorthe

    6

Mest aktive i denne tråden

Har du nogen statistikk som viser dette?

Samme statistikk som at de fleste "lausunger" foretrekker at man ikke bruker ordet "lausunger" om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg nu aldrig sagt.

Jeg skrev ikke at du har sagt det.

Jeg påpekte at de faller inn under den definisjonen av "PK" som du kom med. Ergo er hele bruken av frasen meningsløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest folkeskolen

Jeg skrev ikke at du har sagt det.

Jeg påpekte at de faller inn under den definisjonen av "PK" som du kom med. Ergo er hele bruken av frasen meningsløs.

Det er ingen som nekter deg å mene det. Det betyr ikke at du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest folkeskolen

Samme statistikk som at de fleste "lausunger" foretrekker at man ikke bruker ordet "lausunger" om dem.

Det blir noget helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolberta

Nei, det er ikke åpenbart.

LOL.

Åpenbart for flere av oss ihvertfall. Meningene dine er i beste fall avlegs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som nekter deg å mene det. Det betyr ikke at du har rett.

Det faller helt klart inn under definisjonen du kom med for "PK", så det er jo du som angir det.

Det er også grunnen til at jeg ikke bruker begrepet "PK", fordi det er meningsløst.

Det er også årsaken til at begrepet "PK" omtrent KUN brukes om *andre*, og av mennesker som ikke evner å presentere argumenter. Det er en god beskrivelse av deg, som "PK-bruker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ordvekslinga med 'Sør' får jeg lyst til å støtte deg på følgende:

1) Begrepet "neger" er nøytralt og harmløst for meg og de fleste jeg kjenner, "negresse" litt teatralsk.

''Jfr En undersøkelse i 2007 viste at 60 % av Norges befolkning mener neger er et uproblematisk og nøytralt ord som det er greit å bruke. Språkrådsdirektør Sylfest Lomheim mente undersøkelsen bekreftet det Språkrådet hele tiden har ment: utenfor Oslo «oppfatter folk dette som et helt nøytralt ord som er veldig naturlig for folk å si».[24]

Skuespilleren Arlene Wilkes, opprinnelig fra Trinidad ble sitert i Dagbladet: «Jeg tror ikke det hjelper noe særlig å forandre ord. Om det heter neger, farget eller svart, blir tull. I USA har de forandret begrepene mange ganger opp gjennom historien, uten at det har fått særlig betydning. Det er holdningene, ikke språket, det må gjøres noe med.»[25] Afrikan Youth In Norway har i motsetning til Wilkes uttalt at: «Afrikanere tror ikke at rasisme forsvinner dersom man fjerner et begrep, men anser det som et skritt i riktig retning.» [26]

Dag E. Simonsen mente i en artikkel i Språknytt i 2008 at debatten i dag er globalisert, og ikke særnorsk, og sammenlignet debatten med debattene om ordene lapp og finn[27]''

Heile linken: http://no.wikipedia.org/wiki/Neger#Debatt_i_Norge_om_bruken_av_ordet

Dog velger jeg å ikke bruke ordet neger i og med at noen blir støtt.

2) "Hore" og "lausunge" har etter min oppfatning og erfaring alltid vært negativt lada. Ergo kan det ikke sammenliknes med "neger" (brukt av dem som oppfatter det som et nøytralt begrep.)

3) Rasebegrepet er "oppheva" og det finnes mennesker av alle hudfarger og nasjonaliteter på alle kontineneter. Velger likevel å forstå deg slik at negre opprinnelig stammer fra det sørlige afrikanske kontinentet. Det finnes mennesker med mørk / svart hudfarge som ikke er negre i ordets opprinnelige forstand.

Håper først og fremst at alle kan være stolte av hudfargen sin og opphavet sitt, uten diskriminering og fordommer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ordvekslinga med 'Sør' får jeg lyst til å støtte deg på følgende:

1) Begrepet "neger" er nøytralt og harmløst for meg og de fleste jeg kjenner, "negresse" litt teatralsk.

''Jfr En undersøkelse i 2007 viste at 60 % av Norges befolkning mener neger er et uproblematisk og nøytralt ord som det er greit å bruke. Språkrådsdirektør Sylfest Lomheim mente undersøkelsen bekreftet det Språkrådet hele tiden har ment: utenfor Oslo «oppfatter folk dette som et helt nøytralt ord som er veldig naturlig for folk å si».[24]

Skuespilleren Arlene Wilkes, opprinnelig fra Trinidad ble sitert i Dagbladet: «Jeg tror ikke det hjelper noe særlig å forandre ord. Om det heter neger, farget eller svart, blir tull. I USA har de forandret begrepene mange ganger opp gjennom historien, uten at det har fått særlig betydning. Det er holdningene, ikke språket, det må gjøres noe med.»[25] Afrikan Youth In Norway har i motsetning til Wilkes uttalt at: «Afrikanere tror ikke at rasisme forsvinner dersom man fjerner et begrep, men anser det som et skritt i riktig retning.» [26]

Dag E. Simonsen mente i en artikkel i Språknytt i 2008 at debatten i dag er globalisert, og ikke særnorsk, og sammenlignet debatten med debattene om ordene lapp og finn[27]''

Heile linken: http://no.wikipedia.org/wiki/Neger#Debatt_i_Norge_om_bruken_av_ordet

Dog velger jeg å ikke bruke ordet neger i og med at noen blir støtt.

2) "Hore" og "lausunge" har etter min oppfatning og erfaring alltid vært negativt lada. Ergo kan det ikke sammenliknes med "neger" (brukt av dem som oppfatter det som et nøytralt begrep.)

3) Rasebegrepet er "oppheva" og det finnes mennesker av alle hudfarger og nasjonaliteter på alle kontineneter. Velger likevel å forstå deg slik at negre opprinnelig stammer fra det sørlige afrikanske kontinentet. Det finnes mennesker med mørk / svart hudfarge som ikke er negre i ordets opprinnelige forstand.

Håper først og fremst at alle kan være stolte av hudfargen sin og opphavet sitt, uten diskriminering og fordommer :-)

Hei,

Men det er jo i stor grad hvorden de det brukes om oppfatter det som er interessant, ikke sant? Det blir ikke akkurat bedre av at jeg kaller folk "horer", og så følger opp med "jammen, jeg liker jo horer" eller "det er da ikke noe gale med å være hore".

Og det som egentlig er interessant er hvorfor man har en diskusjon hvor folk insisterer på å bruke et ord, som de vet en stor del av gruppen ordet beskriver, ikke liker ordet. Jeg ser faktisk ikke noen motiv for å insisterer på å bruke et slikt ord, historien tatt i betraktning, med mindre man ønsker å "lage kvalm".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men det er jo i stor grad hvorden de det brukes om oppfatter det som er interessant, ikke sant? Det blir ikke akkurat bedre av at jeg kaller folk "horer", og så følger opp med "jammen, jeg liker jo horer" eller "det er da ikke noe gale med å være hore".

Og det som egentlig er interessant er hvorfor man har en diskusjon hvor folk insisterer på å bruke et ord, som de vet en stor del av gruppen ordet beskriver, ikke liker ordet. Jeg ser faktisk ikke noen motiv for å insisterer på å bruke et slikt ord, historien tatt i betraktning, med mindre man ønsker å "lage kvalm".

Med vennlig hilsen

''Men det er jo i stor grad hvorden de det brukes om oppfatter det som er interessant, ikke sant? Det blir ikke akkurat bedre av at jeg kaller folk "horer", og så følger opp med "jammen, jeg liker jo horer" eller "det er da ikke noe gale med å være hore".''

Jeg forsvarer 'folkeskolens' argumentasjon om at begrepet "neger" ikke er et skjellsord blant svært mange nordmenn, sjøl i 2010. Skreiv også at jeg ikke bruker ordet personlig da det kan støte noen, men forstår retorikken h*ns.

Sammenlikninga med "hore" synes jeg fortsatt er usaklig fordi ordet er meir allmennt negativt lada.

''Og det som egentlig er interessant er hvorfor man har en diskusjon hvor folk insisterer på å bruke et ord, som de vet en stor del av gruppen ordet beskriver, ikke liker ordet. Jeg ser faktisk ikke noen motiv for å insisterer på å bruke et slikt ord, historien tatt i betraktning, med mindre man ønsker å "lage kvalm".''

'folkeskolen' insiterer vel ikke på at alle skal bruke ordet, men forklarer hvorfor h*n insisterer på å gjøre det, uten å ha til hensikt å diskriminere noen. H*n prøver nok også å sette fokus på "språkpolitiet i Norge.

Meiner det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig; jeg skjønner hva trådstarter skriver, og meiner du går litt langt i din argumentasjon. Samtidig forstår jeg at ei stor gruppe føler seg støtt av begrepet, og bruker det derfor ikke sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men det er jo i stor grad hvorden de det brukes om oppfatter det som er interessant, ikke sant? Det blir ikke akkurat bedre av at jeg kaller folk "horer", og så følger opp med "jammen, jeg liker jo horer" eller "det er da ikke noe gale med å være hore".''

Jeg forsvarer 'folkeskolens' argumentasjon om at begrepet "neger" ikke er et skjellsord blant svært mange nordmenn, sjøl i 2010. Skreiv også at jeg ikke bruker ordet personlig da det kan støte noen, men forstår retorikken h*ns.

Sammenlikninga med "hore" synes jeg fortsatt er usaklig fordi ordet er meir allmennt negativt lada.

''Og det som egentlig er interessant er hvorfor man har en diskusjon hvor folk insisterer på å bruke et ord, som de vet en stor del av gruppen ordet beskriver, ikke liker ordet. Jeg ser faktisk ikke noen motiv for å insisterer på å bruke et slikt ord, historien tatt i betraktning, med mindre man ønsker å "lage kvalm".''

'folkeskolen' insiterer vel ikke på at alle skal bruke ordet, men forklarer hvorfor h*n insisterer på å gjøre det, uten å ha til hensikt å diskriminere noen. H*n prøver nok også å sette fokus på "språkpolitiet i Norge.

Meiner det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig; jeg skjønner hva trådstarter skriver, og meiner du går litt langt i din argumentasjon. Samtidig forstår jeg at ei stor gruppe føler seg støtt av begrepet, og bruker det derfor ikke sjøl.

Men hva er da poenget med å argumentere for bruk av et ord, hvis applikasjon i beste fall er helt marginal? Jeg jobbet i Sør Afrika, og det var sjeldent vi måtte bruke hudfarge.

Man kaller jo ikke andre hvite for ariere, så hvorfor skal man begynne å kalle svarte mennesker neger, i det hele tatt?

Caplex er, for øvrig, ganske klar:

''Betegnelsen neger har sitt opphav i slaveri- og kolonitiden og ble brukt om menneskene som ble revet bort fra sine landsbyer på Afrika-kysten og solgt som slaver i Amerika. Dette har i dag en negativ betydning for mange, og det anbefales heller å bruke ordet "svart" eller referere til nasjonalitet eller geografisk opphav, f.eks. "nigerianer" eller "afrikaner".''

http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9324438

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickfritt

Men hva er da poenget med å argumentere for bruk av et ord, hvis applikasjon i beste fall er helt marginal? Jeg jobbet i Sør Afrika, og det var sjeldent vi måtte bruke hudfarge.

Man kaller jo ikke andre hvite for ariere, så hvorfor skal man begynne å kalle svarte mennesker neger, i det hele tatt?

Caplex er, for øvrig, ganske klar:

''Betegnelsen neger har sitt opphav i slaveri- og kolonitiden og ble brukt om menneskene som ble revet bort fra sine landsbyer på Afrika-kysten og solgt som slaver i Amerika. Dette har i dag en negativ betydning for mange, og det anbefales heller å bruke ordet "svart" eller referere til nasjonalitet eller geografisk opphav, f.eks. "nigerianer" eller "afrikaner".''

http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9324438

Med vennlig hilsen

Håper mange leser den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper mange leser den der.

Og fra Store norske Leksikon:

''neger, betegnelse for den meget uensartede befolkningen med svart eller svartbrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara, for etterkommere av afrikanske slaver overført til Amerika, og for folk av afrikansk opprinnelse andre steder i verden. De fleste steder foretrekkes ord som svart, afrikaner eller (i USA) afro-amerikaner (afrikansk-amerikaner) fremfor neger, som svært ofte oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om en annen kaller deg for arier betyr ikke at du er nazi.

Jeg har bare hørt det av ett menneske her i Norge som sa minstemann var en ekte arier og han hadde nynazistiske tendenser. Så det er den eneste gangen noen har overhodet brukt det ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hørt det av ett menneske her i Norge som sa minstemann var en ekte arier og han hadde nynazistiske tendenser. Så det er den eneste gangen noen har overhodet brukt det ordet.

Man får det gjerne slengt etter seg ("du er en foræder til vår ariske rase") på diverse "diskusjons"-fora.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får det gjerne slengt etter seg ("du er en foræder til vår ariske rase") på diverse "diskusjons"-fora.

Med vennlig hilsen

Det var det han sa til meg siden faren til de to eldste var søreuropeer. Og at jeg sikkert ikke følte stolthet da jeg kjørte over Hardangervidda. Og dattera mi var ei hore siden kjæresten hennes var adoptert fra Colombia.

Helt ærlig, jeg dro aldri mer på besøk dit og har ikke snakket med ham siden. Og jeg tenkte at dette var en av Tore Tvedts tilhengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er da poenget med å argumentere for bruk av et ord, hvis applikasjon i beste fall er helt marginal? Jeg jobbet i Sør Afrika, og det var sjeldent vi måtte bruke hudfarge.

Man kaller jo ikke andre hvite for ariere, så hvorfor skal man begynne å kalle svarte mennesker neger, i det hele tatt?

Caplex er, for øvrig, ganske klar:

''Betegnelsen neger har sitt opphav i slaveri- og kolonitiden og ble brukt om menneskene som ble revet bort fra sine landsbyer på Afrika-kysten og solgt som slaver i Amerika. Dette har i dag en negativ betydning for mange, og det anbefales heller å bruke ordet "svart" eller referere til nasjonalitet eller geografisk opphav, f.eks. "nigerianer" eller "afrikaner".''

http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9324438

Med vennlig hilsen

''Men hva er da poenget med å argumentere for bruk av et ord, hvis applikasjon i beste fall er helt marginal? Jeg jobbet i Sør Afrika, og det var sjeldent vi måtte bruke hudfarge.''

Enig i det, men trådstarters forutsetning var at dette IKKE er 'marginalt' i Norge pr i dag. Dessuten er det ikke ofte man må kategoriseres etter hudfarge i Norge heller, heldigvis.

''Man kaller jo ikke andre hvite for ariere, så hvorfor skal man begynne å kalle svarte mennesker neger, i det hele tatt?''

"Den ariske rase" er nært knytta til nazisme i store deler av verden, "neger / negro" er i stor grad en harmløs betegnelse i Norge og andre deler av verden. *Donde esta mi negro bailando?* ;-)

Men som sagt, forstår at en del av afrikansk opphav / svarte mennesker forbinder begrepet med rase, historie og "nigger" - så det er absolutt ingen kampsak for meg, tvert imot. Følte bare for å imøtekomme trådstarter og imøtegå deg litt, hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...