Gå til innhold

NHD og andre: Psykisk tannpine?

Anbefalte innlegg

Gjest Tanngutten
Skrevet

Hei!

Sliter for tiden med ubehag i tennene. Er ikke direkte smerter, men litt ubehag her og der. Flytter seg nå og da, og blir borte når jeg har andre ting å tenke på.

Var hos tannlegen for noen dager siden og jeg hadde bare ett hull han borret, og hadde ikke noen flere. Han var meget fornøyd med tannpussen min.

Så mitt spørsmål er, kan det være noe psykisk? Hva kan jeg gjøre med det?

Diagnosene mine er Schizoid PF og greneralisert angst lidelse. Har slitt med en del "helse angst" der jeg har hatt ubehag diverse steder i kroppen men aldri i tennene før.

Videoannonse
Annonse
Gjest verinoca
Skrevet

Kanskje du presser/gnisser tenner om natta?

Gjest Tanngutten
Skrevet

Kanskje du presser/gnisser tenner om natta?

Har tenkt på det samme, føler meg ganske stiv i kjeven og biter ofte sammen tennene. Men ikke merket noe spesielt om natta. Er værst på kvelden.

Gjest verinoca
Skrevet

Har tenkt på det samme, føler meg ganske stiv i kjeven og biter ofte sammen tennene. Men ikke merket noe spesielt om natta. Er værst på kvelden.

Det er ikke sikkert du merker så mye til det i så fall. Er det ømt når du trykker på utsiden av kjevene/på tyggemusklene?

Tannlegen hadde sikkert sett slitasje på tennene dine dersom du gnisser mye, så det er ikke sikkert det er tilfelle.

Skrevet

Det er ikke sikkert du merker så mye til det i så fall. Er det ømt når du trykker på utsiden av kjevene/på tyggemusklene?

Tannlegen hadde sikkert sett slitasje på tennene dine dersom du gnisser mye, så det er ikke sikkert det er tilfelle.

Nei, er ikke ømt når jeg trykker på men merker at jeg er meget anspent i kjeven.

Gjest Tanngutten
Skrevet

Nei, er ikke ømt når jeg trykker på men merker at jeg er meget anspent i kjeven.

Gjest verinoca
Skrevet

Ok. Hadde det vært skader på tennene ville nok tannlegen sagt noe. Men du bør nok nevne det på neste besøk, så kan han/hun eventuelt lage en bittskinne til deg :-)

Skrevet

Nevner bare at diverse AD og også AP har tanngnissing som bivirkning. Jeg opplever dette.

Gjest nickfritt
Skrevet

Nevner bare at diverse AD og også AP har tanngnissing som bivirkning. Jeg opplever dette.

Interessant. Dette har jeg også opplevd. Hva kan det komme av da?

Skrevet

Vet ikke eksakt hva det kommer av, og et kjapt søk på vår alles felles venn Google bringer meg ikke nærmere en løsning. Men vil tro det har med å gjøre at AD og AP påvirker signalstoffene i hjernen og skaper forskjellige symptomer. Jeg har for eksempel rare og livlige drømmer i tillegg til tanngnissingen.

Blir vel på samme måte som at det mest utpregede symptom ved magnesiummangel er at man roper høyt i søvne. Noe jeg forøvrig sluttet med med en gang jeg begynte å ta tilskudd... ;)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om en sliter med tendenser til helseangst, ubehag og vondter, er det ingen grunn til å tro at tennene skal være unntatt fra steder dette kan opptre.

Det er heller ingen grunn til å gi medisiner skylden for disse plagene.

Skrevet

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/C/Cipralex_Lundbeck_83306/87807.html%26printable%3D0%26frameset%3D1%26thin%3D0%26href%3D0

Under "mindre vanlige bivirkninger" står det svart på hvitt; skjære tenner. Jeg skar ikke tenner før jeg begynte med Cipralex. Har spurt min tannlege gjennom alle år, min mor, tidligere samboer og min far. Min samboer sier imidlertid at jeg nå skjærer tenner om natta. Forklar det den som kan.

Skrevet

Om en sliter med tendenser til helseangst, ubehag og vondter, er det ingen grunn til å tro at tennene skal være unntatt fra steder dette kan opptre.

Tannpine kan også komme av kjevespenninger. Du kan få hjelp til å bli bedre hos en kiropraktor. Ellers kjenner jeg faktisk til en ung sanger som fikk hjelp for sin "tannpine" av en sangpedagog.

Lykke til

Gjest nickfritt
Skrevet

Vet ikke eksakt hva det kommer av, og et kjapt søk på vår alles felles venn Google bringer meg ikke nærmere en løsning. Men vil tro det har med å gjøre at AD og AP påvirker signalstoffene i hjernen og skaper forskjellige symptomer. Jeg har for eksempel rare og livlige drømmer i tillegg til tanngnissingen.

Blir vel på samme måte som at det mest utpregede symptom ved magnesiummangel er at man roper høyt i søvne. Noe jeg forøvrig sluttet med med en gang jeg begynte å ta tilskudd... ;)

Merker at jeg sitter og gnisser tenner på dagtid også jeg. Det synes på fortennene mine også. Men heller uten tenner enn psykisk syk :-)

Gjest nickfritt
Skrevet

Der sa du noe som jeg også tenkte. Hvis man er stressa kan man jo også gnisse tenner.

Gjest fgdsgf
Skrevet

Bruk mykeste tannbørsten og ikke børst for hardt. Bruk tannkrem beregnet for å unngå ising i tennene. Kan hende du har følsomme tannhalser, eller at tannkjøttet har trekt seg litt tilbake, -dette gir ising og ubehag i tennene.

Skrevet

Det kan også være at tennene dine flytter litt på seg, slik at det blir ubehag, som når man har streng og strammer den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...