Gå til innhold

Brystreduksjon dekket av Folketrygden


Gjest dobbelmelonas

Anbefalte innlegg

Gjest dobbelmelonas

Har noen her fått innvilget det?

Jeg sliter en del psykisk pga disse svære "melonene" jeg har.

Ble spesielt nedfor da jeg så bilder av meg selv fra 17. mai. Det så ut som om jeg ikke hadde BH på meg, og at brystene hang ned til navelen...

Vet det er en del overdrevent beskrevet, men det var sånn jeg oppfrattet bildene. Og så tenker jeg veldig på hva andre må ha tenkt og trodd om meg den dagen... *sjokk*

Men jeg har store bryster og er et stort kvinnfolk. :-( Bruker 100E.

Har vært hos legen tidligere med forespørsel om jeg kan ha rett til å få dekket brystreduskjon av folketrygden. Da sa han at det var visse krav. Jeg oppfylte dem alle bortsett fra at jeg ikke var slank nok. I følge ham måtte jeg slanke meg 10-20 kg før han kunne søke.

Det er no snart ti år siden og jeg har ikke klart å gå ned i vekt. Hvorfor i huleste kan det ikke være sånn at en kan få operasjon selv om en er overvektig? Det er jo sånn jeg er. Og brystene plager meg virkelig. jeg er flau over dem og skammer meg. :-(((

Noen som har noen kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan dessverre ikke disse reglene. Men 10 år er en fryktelig lang tid. Så jeg synes du bør oppsøke legen igjen og fortelle dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en slik operasjon dekket av trygden, så må det påvises at brystene dine virkelig er "ovedimensjonerte" i forhold til kroppen din forøvrig, og at dette virkelig gir deg reelle plager.

"Reelle plager" er hovedsakelig smerter og belastninger på nakke/rygg som følge av at du er "fortung" av brystenes vekt. Og at dette kan sies å reduserer funksjons/arbeidsevnen din og f.eks føre til sykmeldinger.

Det holder altså ikke å argumentere med en "kosmetisk" eller "psykisk" begrunnelse for å ville redusere brystene. Da må det isåfall gjøres privat på lik linje med andre typer plastiske inngrep man gjør for å bedre sitt utseende og evt. sin selvtillitt.

Grunnen til at du må slanke deg først, er får å få et riktigere bilde av om brystenes størrelse virkelig skyldes at de er unormalt store, eller om det er overvekten som gjør det. Evt. plager kan også forsvinne hvis man mister noen kilo.

En annen, og ganske viktig årsak, er at det er svært vanskelig, og mye mere risikofyllt, å operere i mye fettvev.

Det er vanskelig å sy i, gror dårligere, og sjansen for infeksjoner er stor. Legene vil derfor helst ha minst mulig "overflødig" fett å håndtere når de skal utføre redukjson/oppstramming av bryster.

Hvis du ikke oppfyller, de forholdsvis strenge, kravene til å få dette gjort offentlig, så kan det nesten være verdt å betale selv ved å gjøre det privat.

Selvom det høres mye ut å betale kanskje 30-40.000 for en opearasjon (eller hva det nå koster) så er det kanskje likevel en rimelig pris for økt selvtillitt og bedre livskvalitet resten av livet.

En bekjent av meg gjorde dette, og har ikke angret en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det løva sier så vil en vektreduksjon krympe brystene OGSÅ, ettersom mye av brystvevet er fett hos de fleste. Om du går ned ti kilo og fortsatt er diger, så vil det si at du har mye brystvev i form av overdimensjonerte melkekjertler, blandt annet. Og du er mer plaget da dette ikke kan slankes eller fjernes på annet vis enn operasjon.

Når jeg går ned i vekt er det puppene som forsvinner først nemlig. Og slik er det hos mange kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fått en godt svar fra Løvinnen.

Vil bare nevne at skal du ha operasjonen dekket av det offentlige er kravet en BMI på under 28.

Noen opererer også med at du må ha et mål på 18-28 cm fra kragebeinet til brystvorten. Sykehusene har forskjellige kriterier, så derfor varierer målet så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

I tillegg til det løva sier så vil en vektreduksjon krympe brystene OGSÅ, ettersom mye av brystvevet er fett hos de fleste. Om du går ned ti kilo og fortsatt er diger, så vil det si at du har mye brystvev i form av overdimensjonerte melkekjertler, blandt annet. Og du er mer plaget da dette ikke kan slankes eller fjernes på annet vis enn operasjon.

Når jeg går ned i vekt er det puppene som forsvinner først nemlig. Og slik er det hos mange kvinner.

Slik er det ikke hos meg dessverre. Da jeg gikk ned 10 kg for et par år siden kunne jeg bruke samme bh. Altså i cup, den ble litt for stor i omkretsen.

Er det fortsatt slik at det lønner seg å vente med operasjon til man har født de barna man vil ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik er det ikke hos meg dessverre. Da jeg gikk ned 10 kg for et par år siden kunne jeg bruke samme bh. Altså i cup, den ble litt for stor i omkretsen.

Er det fortsatt slik at det lønner seg å vente med operasjon til man har født de barna man vil ha?

Da vet du at muggene ikke er for store fordi de har for mye fett. Perfekt til operasjon!

Ja det er best å vente, et svangerskap kan få dem til å vokse mer! Og de kutter over melkegangene når de opererer slik at det blir vanskelig/umulig for barnet å få maten ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Da vet du at muggene ikke er for store fordi de har for mye fett. Perfekt til operasjon!

Ja det er best å vente, et svangerskap kan få dem til å vokse mer! Og de kutter over melkegangene når de opererer slik at det blir vanskelig/umulig for barnet å få maten ut!

Ja, det er det jeg har lest tidligere. Tenkte kanskje det hadde kommet noen nye metoder den siste tida.

Må vente noen år til da. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det ikke hos meg dessverre. Da jeg gikk ned 10 kg for et par år siden kunne jeg bruke samme bh. Altså i cup, den ble litt for stor i omkretsen.

Er det fortsatt slik at det lønner seg å vente med operasjon til man har født de barna man vil ha?

''Er det fortsatt slik at det lønner seg å vente med operasjon til man har født de barna man vil ha?''

Hvis man er sikker på at man vil amme så... Vet om ei som foretok brystreduksjon før hun fikk barn og hun kunne bare glemme å amme, kom bare blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Redusert

Slik er det ikke hos meg dessverre. Da jeg gikk ned 10 kg for et par år siden kunne jeg bruke samme bh. Altså i cup, den ble litt for stor i omkretsen.

Er det fortsatt slik at det lønner seg å vente med operasjon til man har født de barna man vil ha?

Mine bryster ble heller ikke mindre da jeg jeg slanket meg ganske mange kilo før operasjonen. Dessverre la jeg på meg etter operasjonen, så da viser valkene godt i ryggen. Så det er dumt å slanke seg altfor mye like før operasjonen, mener jeg.

Allerede for over 30 år siden da jeg ble operert sa de at de forsøkte å bevare brystkjertlene hos de unge som ønsket seg flere barn. En barnløs jente i 20-årene ble operert samtidig med meg. De andre var godt voksne og hadde fått de barna de ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Redusert

Jeg fikk brystreduksjon dekket av folketrygden for lenge siden. Men jeg stod noen år i kø (i mellomtiden fødte jeg et barn og ble en god del slankere uten av brystene ble mindre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Er det fortsatt slik at det lønner seg å vente med operasjon til man har født de barna man vil ha?''

Hvis man er sikker på at man vil amme så... Vet om ei som foretok brystreduksjon før hun fikk barn og hun kunne bare glemme å amme, kom bare blod.

Æsj.. Lønner seg vel å vente da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

For å få en slik operasjon dekket av trygden, så må det påvises at brystene dine virkelig er "ovedimensjonerte" i forhold til kroppen din forøvrig, og at dette virkelig gir deg reelle plager.

"Reelle plager" er hovedsakelig smerter og belastninger på nakke/rygg som følge av at du er "fortung" av brystenes vekt. Og at dette kan sies å reduserer funksjons/arbeidsevnen din og f.eks føre til sykmeldinger.

Det holder altså ikke å argumentere med en "kosmetisk" eller "psykisk" begrunnelse for å ville redusere brystene. Da må det isåfall gjøres privat på lik linje med andre typer plastiske inngrep man gjør for å bedre sitt utseende og evt. sin selvtillitt.

Grunnen til at du må slanke deg først, er får å få et riktigere bilde av om brystenes størrelse virkelig skyldes at de er unormalt store, eller om det er overvekten som gjør det. Evt. plager kan også forsvinne hvis man mister noen kilo.

En annen, og ganske viktig årsak, er at det er svært vanskelig, og mye mere risikofyllt, å operere i mye fettvev.

Det er vanskelig å sy i, gror dårligere, og sjansen for infeksjoner er stor. Legene vil derfor helst ha minst mulig "overflødig" fett å håndtere når de skal utføre redukjson/oppstramming av bryster.

Hvis du ikke oppfyller, de forholdsvis strenge, kravene til å få dette gjort offentlig, så kan det nesten være verdt å betale selv ved å gjøre det privat.

Selvom det høres mye ut å betale kanskje 30-40.000 for en opearasjon (eller hva det nå koster) så er det kanskje likevel en rimelig pris for økt selvtillitt og bedre livskvalitet resten av livet.

En bekjent av meg gjorde dette, og har ikke angret en dag!

Skikkelige hengepupper som man får eksem av, blir ikke mindre hengepupper og man får ikke mindre eksem av at man går ned til en bmi på 28!

Så hvis man er overvektig og har eksem, så skal man altså bare slite med det som "straff" for at man ikke klarer å gå ned i vekt. Enda hele helsesektoren er fullstendig klar over at overvekt er noe av det som er vanskeligst å behandle.

DEN er ganske drøy, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skikkelige hengepupper som man får eksem av, blir ikke mindre hengepupper og man får ikke mindre eksem av at man går ned til en bmi på 28!

Så hvis man er overvektig og har eksem, så skal man altså bare slite med det som "straff" for at man ikke klarer å gå ned i vekt. Enda hele helsesektoren er fullstendig klar over at overvekt er noe av det som er vanskeligst å behandle.

DEN er ganske drøy, gitt.

Leste du det hun skrev?

''En annen, og ganske viktig årsak, er at det er svært vanskelig, og mye mere risikofyllt, å operere i mye fettvev.

Det er vanskelig å sy i, gror dårligere, og sjansen for infeksjoner er stor. Legene vil derfor helst ha minst mulig "overflødig" fett å håndtere når de skal utføre redukjson/oppstramming av bryster. ''

Det er ikke for å være "slem" - det er for pasientens eget beste. Det er ikke legen som får infeksjoner, men pasienten.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hoppla

Ser du allerede har fått et utfyllende svar fra løvinne71. Etter hva jeg har forstått, er det ikke nok å plages psykisk av brystene. Det må også relativt store fysiske plager til.

Dette er overhodet ikke frekt ment, men bare et spørsmål: Kan du ikke begynne å spare penger selv? Jeg vil tro det er mye enklere og raskere enn å få innvilget operasjonen fra trygdekassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Leste du det hun skrev?

''En annen, og ganske viktig årsak, er at det er svært vanskelig, og mye mere risikofyllt, å operere i mye fettvev.

Det er vanskelig å sy i, gror dårligere, og sjansen for infeksjoner er stor. Legene vil derfor helst ha minst mulig "overflødig" fett å håndtere når de skal utføre redukjson/oppstramming av bryster. ''

Det er ikke for å være "slem" - det er for pasientens eget beste. Det er ikke legen som får infeksjoner, men pasienten.

Med vennlig hilsen

Ekstrarisikoen er svært liten, i følge de jeg kjenner som kan noe om dette, så fremt det ikke er snakk om svært stor overvekt. En bmi på 28 er ingen svært stor overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstrarisikoen er svært liten, i følge de jeg kjenner som kan noe om dette, så fremt det ikke er snakk om svært stor overvekt. En bmi på 28 er ingen svært stor overvekt.

Vel, mener du at dette er en hemmelig konspirasjon blant legene, for å være slem med overvektige?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Vel, mener du at dette er en hemmelig konspirasjon blant legene, for å være slem med overvektige?

Med vennlig hilsen

Jeg mener at overvektige generelt blir avspist med dårlig behandling, få tilbud, og merkelige krav, ja. Det er forresten ikke infeksjonsproblematikken som gjør at overvektige ikke blir operert - det er narkosen. Men i praksis er risikoen minimal, og slår heller ikke inn ved andre ikke-nødvendige prosedyrere, som feks ved sterilisering. Så hva er da grunnen til at man lar være å hjelpe folk i så vanskelige situasjoner?

Det er dessuten også snakk om livskvalitet. Har man puppene på knærne, kan det hende det, for den enkelte, er verdt den minimale økte risikoen ved narkose. Hvorfor skal da helsevesnet bestemme at nei, det får du ikke? Du skal ha det ekstra fælt - i tillegg til at du er overvektig, skal du lide av denne type problemer også.

At det er en "konspirasjon" mot overvektige når det gjelder fordommer i forhold til dem, og det å mene at det er deres egen skyld osv, er det ikke tvil om. Dessverre ikke bedre innenfor helsevesnet enn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Æsj.. Lønner seg vel å vente da ja.

Dessuten vil ofte puppene ese veldig under svangerskapet og ikke minst når melkeproduksjonen setter i gang. Jeg brukte G/H-cup på det verste. Da kan hele operasjonen være bortkastet. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart ett år siden nå

Synes du har fått en godt svar fra Løvinnen.

Vil bare nevne at skal du ha operasjonen dekket av det offentlige er kravet en BMI på under 28.

Noen opererer også med at du må ha et mål på 18-28 cm fra kragebeinet til brystvorten. Sykehusene har forskjellige kriterier, så derfor varierer målet så mye.

''Vil bare nevne at skal du ha operasjonen dekket av det offentlige er kravet en BMI på under 28. ''

Dette er IKKE noe ufravikelig krav. Selv fikk jeg en brystreduksjon i fjor sommer. Fra jeg søkte fastlegen og til jeg lå under kniven gikk det bare 2-3 uker. Jeg benyttet meg av fritt sykehusvalg. Jeg hadde ikke en BMI under 28. Jeg ble forresten ikke på noe tidspunkt veiet - hverken hos fastlegen, eller på sykehuset. Jeg er kraftig bygget - hadde lagt om kostholdet og gått anslagsvis 20 kilo. (var ikke på vekten hverken før eller etter vektnedgangen)

Legen(e) brukte heldigvis godt skjønn og operasjonen var svært vellykket og jeg har gått ned enda noen kilo og har fått en nytt liv rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...