Gå til innhold

Brystreduksjon dekket av Folketrygden


Gjest dobbelmelonas

Anbefalte innlegg

candyqueen_83

Dessuten vil ofte puppene ese veldig under svangerskapet og ikke minst når melkeproduksjonen setter i gang. Jeg brukte G/H-cup på det verste. Da kan hele operasjonen være bortkastet. :-(

Men jeg bruker 65 G nå, hva i all verden skal jeg bruke med melkesprengte pupper?? M? Haha! Omkretsen går vel litt opp også da, så kanskje det ikke blir så galt.

Men jeg gidder ikke ta sjansen på at de blir ødelagte igjen etter evt graviditet. Det er visst ikke så lett å operere to ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest snart ett år siden nå

Jeg synes absolutt at du skal gå til legen igjen.

Jeg gjorde det i fjor sommer, og min eneste "regret" er at jeg ikke gjorde det for ti år siden - så hadde jeg vært spart for mye vondter og ondter i skuldre, nakke og hodepine.

Grunnen til at jeg aldri tok det opp med legen, var bl. annet et jeg hørte om dette superstrenge kravene som skulle til for å få den innvilget, så det var neste i en bisetning at jeg nevnte det for legen.... vi ble enige om at jeg skulle gå hjem og ta bilder av puppene mine... som han la med i søknaden.

Det gikk superkjapt alt. Og jeg har ikke angret en eneste dag.

Snakk med legen du. Og husk at det også når det gjelder slike operasjoner er fritt sykehusvalg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg bruker 65 G nå, hva i all verden skal jeg bruke med melkesprengte pupper?? M? Haha! Omkretsen går vel litt opp også da, så kanskje det ikke blir så galt.

Men jeg gidder ikke ta sjansen på at de blir ødelagte igjen etter evt graviditet. Det er visst ikke så lett å operere to ganger?

''Men jeg bruker 65 G nå, hva i all verden skal jeg bruke med melkesprengte pupper?? M?''

Jeg bruker 75 E til vanlig, men mener at den bh'en jeg kjøpte i det andre svangerskapet var 90G! Himmel og hav... Jeg fikk til og med profesjonell hjelp i butikken til å plukke ut riktig størrelse. Med alle mine 152 cm gikk jeg nok Dolly Parton en høy gang på den tiden! *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Men jeg bruker 65 G nå, hva i all verden skal jeg bruke med melkesprengte pupper?? M?''

Jeg bruker 75 E til vanlig, men mener at den bh'en jeg kjøpte i det andre svangerskapet var 90G! Himmel og hav... Jeg fikk til og med profesjonell hjelp i butikken til å plukke ut riktig størrelse. Med alle mine 152 cm gikk jeg nok Dolly Parton en høy gang på den tiden! *hehe*

Oh my! Så jeg må virkelig forberede meg på 85 M eller noe?? Hahaha! Kan tenke meg 90G på 152 cm :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my! Så jeg må virkelig forberede meg på 85 M eller noe?? Hahaha! Kan tenke meg 90G på 152 cm :o)

Dama i butikken så aldeles svimeferdig ut da jeg fortalte at jeg var bare halvveis i svangerskapet... *hehe* Men de ble ikke så vanvittig mye større såvidt jeg husker.

Nå er jeg vel nede på 70 E - F faktisk... Egentlig ligger jeg mellom 70 og 75 rundt, de aller fleste bh'ene mine er for store rundt nå! Må bare kaste noen av dem, jeg skal da for søren ikke passe inn i 80D igjen! (som om jeg noen ganger har passet inn i den cupen forsåvidt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Mamma gikk ned de fem kiloene hun måtte ned, fikk innvilget operasjonen - og er SUPERfornøyd!

Om du bruker 100E, så vil jeg tro at resten av deg er ganske stor også... En venninne har gått ned 50kg på 53 uker - så det er også mulig å få til. Hun var en sånn som ikke trodde på noe, ingenting ville funke for henne, vi visste ikke hvordan det var å være overvektig osv - men så fant hun et opplegg som funket for henne, og siden har hun jevnt og trutt gått ned i vekt.

BH-størrelsen hennes er redusert med flere størrelser, men hun får likevel innvilget operasjon om hun vil - for å fjerne overflødig hud og stramme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstrarisikoen er svært liten, i følge de jeg kjenner som kan noe om dette, så fremt det ikke er snakk om svært stor overvekt. En bmi på 28 er ingen svært stor overvekt.

Nei, BMI på 28 er ikke en veldig stor overvekt.

Og det er jo hele poenget med at man kan ha krav på at staten betaler for et brystløft/reduksjon: nemlig fordi brystene virkelig ER "overdimensjonerte" i forhold til en ellers "normal" kropp!

Et brystløft/reduksjon skal jo ikke være en behandling av fedme, (eller konsekvensene av fedme) men en behandling av en tilstand som man ikke har mulighet til å påvirke / forbedre selv. (For mye brystvev / deformerte bryster)

Fett kan faktisk slankes bort, (selvom det er vanskelig!) men man kan ikke slanke eller trene bort "overflod" av brystvev!

Så også slanke/normalvektige personer kan ha behov for brystreduksjon.

Dermed er det jo ikke så rart at kriteriene for å få dekket brystreduksjon forutsetter at man har en ellers "normal" kropp. Er man svært overvektig, så blir det jo vanskelig å vurdere behovet fordi man ikke kan skille så tydelig på om plagene virkelig skyldes brystenes størrelse, eller er konsekvenser av overvekten.

Dette gjelder, vel å merke, for å få operasjonen betalt av staten.

Gjør man dette privat, og betaler selv, så stilles det ikke så strenge krav såfremt legen føler at operasjonen kan utføres på en trygg og tilfredsstillende måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Nei, BMI på 28 er ikke en veldig stor overvekt.

Og det er jo hele poenget med at man kan ha krav på at staten betaler for et brystløft/reduksjon: nemlig fordi brystene virkelig ER "overdimensjonerte" i forhold til en ellers "normal" kropp!

Et brystløft/reduksjon skal jo ikke være en behandling av fedme, (eller konsekvensene av fedme) men en behandling av en tilstand som man ikke har mulighet til å påvirke / forbedre selv. (For mye brystvev / deformerte bryster)

Fett kan faktisk slankes bort, (selvom det er vanskelig!) men man kan ikke slanke eller trene bort "overflod" av brystvev!

Så også slanke/normalvektige personer kan ha behov for brystreduksjon.

Dermed er det jo ikke så rart at kriteriene for å få dekket brystreduksjon forutsetter at man har en ellers "normal" kropp. Er man svært overvektig, så blir det jo vanskelig å vurdere behovet fordi man ikke kan skille så tydelig på om plagene virkelig skyldes brystenes størrelse, eller er konsekvenser av overvekten.

Dette gjelder, vel å merke, for å få operasjonen betalt av staten.

Gjør man dette privat, og betaler selv, så stilles det ikke så strenge krav såfremt legen føler at operasjonen kan utføres på en trygg og tilfredsstillende måte.

Poenget mitt er at dersom man er sterkt overvektig, så blir tunge bryst en belastning, uansett hva årsaken til det, er. Og har man nakkeplager pga tunge bryst, så har man det - selv om man, teoretisk, kan slanke noe av det bort.

I praksis er det et tragisk faktum at svært mange ikke klarer å gå ned i vekt i det hele tatt, og at av de som faktisk klarer det, går majoriteten opp igjen etterpå.

Konsekvensen blir jo da at de først må leve med overvekt, og dertil også må leve med tilleggskomplikasjoner pga store bryst. I stedet for at de altså kan få hjelp til en av delene, når de sannsynligvis uansett ikke kommer til å gå ned i vekt.

Jeg synes det er urimelig. Dersom risiko ved operasjon hadde vært enorm, hadde jeg skjønt det. Eller dersom behandling av overvekt ikke hadde vært så komplisert som det faktisk er. Når risikoen er relativt liten, og sjansen for å faktisk gå ned også er relativt liten, så synes jeg det er nærmest hjerterått.

Dessuten - når det gjelder "hengepupper", så skyldes det aldri overvekten. Det blir heller mer heng etterhvert som kiloene forsvinner, for de fleste i alle fall. Skjønner ikke helt argumentet at man må ned i vekt for å få innvilget brystløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...