Gå til innhold

Å beskytte seg mot voldtekt - kan man det da?

Anbefalte innlegg

Syns det blir litt høl i hue med alt snakk om å kle seg eller ikke kle seg. Finnes det noen statistikk som forteller om hvordan offeret er kledd da?

En voldtekt kan jo skje overalt!

På julebord - en kollega - på do- i fylla...anmeldes kanskje,- kansjke ikke.

På vei hjem i tekkelige klær fra kirkekaffe på menighetshuset, av en gærning med kniv som kaster seg over deg, anmeldes sikkert....

Hjemme i ektesengen etter en krangel, hvor mannen "krever sin rett" - anmeldes kanskje, -kanskje ikke...

Av en fremmed hjemme på hybelen, etter en fuktig natt på byen - nachspiel,. hvor han ikke klarer å styre seg og skylder på "luremus"...anmeldes kanskje.....

En jentunge.....orker ikke å skrive.... anmeldes antagelig.

Det går ikke an å beskytte seg helt mot voldtekt, uansett!

Fortsetter under...

Hei Flisa,

Du har rett i det du skriver.

Men man kan endre holdninger, og det skjer også.

Voldtekt handler egentlig om å dominere et annet menneske. Om å påtvinge det sin vilje, eller straffe det med voldtekt.

Straffen er ofte fordi jenten gjør noe annet enn det man forventer. Ens forventninger er feil, men det er jenten som får gjennomgå.

Derfor gjelder det å endre "forventningene" - og det gjøres gjennom likestilling og likeverd. "God gammeldags feminisme" om du vil. :-)

For det som må til er at noen menn må lære at et nei er et nei.

Og noen kvinner bør få mer selvtillit (gjennom likestilling), slik at de anmelder alle de voldtektene som skjer "i mørketallene". (Jeg forstår godt at det er mange som ikke gjør det, og det er ikke kritikk av disse.)

Det skal ikke være menn som "bestemmer" hvordan kvinner skal være kledt.

Ønsker deg en god helg.

Med vennlig hilsen

Hei Flisa,

Du har rett i det du skriver.

Men man kan endre holdninger, og det skjer også.

Voldtekt handler egentlig om å dominere et annet menneske. Om å påtvinge det sin vilje, eller straffe det med voldtekt.

Straffen er ofte fordi jenten gjør noe annet enn det man forventer. Ens forventninger er feil, men det er jenten som får gjennomgå.

Derfor gjelder det å endre "forventningene" - og det gjøres gjennom likestilling og likeverd. "God gammeldags feminisme" om du vil. :-)

For det som må til er at noen menn må lære at et nei er et nei.

Og noen kvinner bør få mer selvtillit (gjennom likestilling), slik at de anmelder alle de voldtektene som skjer "i mørketallene". (Jeg forstår godt at det er mange som ikke gjør det, og det er ikke kritikk av disse.)

Det skal ikke være menn som "bestemmer" hvordan kvinner skal være kledt.

Ønsker deg en god helg.

Med vennlig hilsen

takk i lige måde!:-)

Enig. Den vinklingen som gir offerene noe av skylden er helt feil. Men klart, noen forhåndsregler i gitte situasjoner kan man ta.

Det som irriterer meg er alle de som går rundt og aldri blir anmeldt. Skjønner at det kan være forferdelig tungt og vanskelig, men likevel.

Vet også det er lett å si sånn på utsiden.

....

Men snart nuh, god helg flisa!

Enig. Den vinklingen som gir offerene noe av skylden er helt feil. Men klart, noen forhåndsregler i gitte situasjoner kan man ta.

Det som irriterer meg er alle de som går rundt og aldri blir anmeldt. Skjønner at det kan være forferdelig tungt og vanskelig, men likevel.

Vet også det er lett å si sånn på utsiden.

....

Men snart nuh, god helg flisa!

Hvordan skal man bevise og anmelde en gudfryktig ektemann for voldtekt, når han har inprentet deg at han krever sin rett?

God helg til deg også!

:-)

Hvordan skal man bevise og anmelde en gudfryktig ektemann for voldtekt, når han har inprentet deg at han krever sin rett?

God helg til deg også!

:-)

Ikke lett!

Bevise kan være umulig. Uansett får de en anmeldelse mot seg som en dag kan komme til sin rett!

Annonse

Selvsagt kan man beskytte seg mot det! Man kan slutte å kle seg sexy, man kan slutte og se bra ut, og man kan rett og slett slutte og dusje!

Hvis man i tillegg holder seg innendørs hele tiden, får mat levert på døren osv, og har en hyggelig impotent fyr som i tillegg er kastrert til å passe på deg, da er det håp!

Selvsagt kan man beskytte seg mot det! Man kan slutte å kle seg sexy, man kan slutte og se bra ut, og man kan rett og slett slutte og dusje!

Hvis man i tillegg holder seg innendørs hele tiden, får mat levert på døren osv, og har en hyggelig impotent fyr som i tillegg er kastrert til å passe på deg, da er det håp!

Du finner en løsning på alt...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, det kan en.

Men en slik debatt blir lett sort/hvit.

Selvsagt kan en ikke beskytte seg 100%, men en kan øke eller redusere risikoen for at det skjer.

Det blir på samme måte som i trafikken. En kan aldri redusere risikoen for å bli innblandet i en ulykke til null. Derfor mener jeg også at null-visjonen er bare tull.

Men ved sin adferd og de forholdsregler en tar kan en redusere risikoen i betydelig grad. Ekspempelvis vil det øke risikoen for uhell om en kjører med blankslitte dekk på våte høstveier.

Likeledes er det også med voldtekt. Dersom en inviterer med seg en person fra en fremmed kultur hjem etter en tur på byen, utsetter en seg for en betydelig risiko. I andre kulturer (en trenger ikke gå lenger enn til Frankrike), er dette en stilletiende overenskomst om at en vil ha sex med hverandre.

• 2 uker senere...

Annonse

Ja, det kan en.

Selvsagt kan en ikke beskytte seg 100%, men en kan øke eller redusere risikoen for at det skjer.

Det blir på samme måte som i trafikken. En kan aldri redusere risikoen for å bli innblandet i en ulykke til null. Derfor mener jeg også at null-visjonen er bare tull.

Men ved sin adferd og de forholdsregler en tar kan en redusere risikoen i betydelig grad. Ekspempelvis vil det øke risikoen for uhell om en kjører med blankslitte dekk på våte høstveier.

Likeledes er det også med voldtekt. Dersom en inviterer med seg en person fra en fremmed kultur hjem etter en tur på byen, utsetter en seg for en betydelig risiko. I andre kulturer (en trenger ikke gå lenger enn til Frankrike), er dette en stilletiende overenskomst om at en vil ha sex med hverandre.

Jeg er selvsagt helt enig med deg. Men du stiller deg jammen lagelig til for hogg nå om dagen..!

Nei beskytte seg helt mot voldtekt er helt umulig! Jeg var 12 år, jeg skulle bare låne 2,50 av en bekjennt av en venninne av meg til bussen hjem, han sa at pengene hadde han hjemme, og naive meg trodde på dette, han var sammens med en kompis, jeg ble med han hjem for å låne pengene, kompisen hans holdt meg fast mens han voldtok meg, jeg orker ikke å komme inn på detaljer, men det var grusomt!

Siden han hadde vitne (kompisen) så ble han dømmt for å ha hatt sex med en under 16 år, men aldri for voldtekt, for jeg ble ikke trodd!

Jeg hadde helt normale klær på meg, bukse og genser.

Men om folk vil kle seg i miniskjørt, sminke seg etc. skulle de få lov til det uten at noen sier att det var deres skyld! Ett nei er ett -NEI- uansett!

Da jeg jobbet på krisesenteret fikk vi inn en dame på 84 år som var blitt voldtatt av to unggutter i sitt eget hjem, så beskytte seg helt blir nok vanskelig!

Men *hot pepperspraypennen* min blir nok liggende i vesken min sånn bare i tilfelle!

Ja, det kan en.

Skulle ikke fremmedkulturelle heller integrere seg til vår kultur og ikke omvendt?

Ja, det kan en.

Vel, da får vi oppdra disse mennene, da!

Fortelle at sex ikke er voldtekt.

Det kan ikke være din påstand at

andre kulturer synes voldtekt er en grei erstatning for sex?!

At noen menn ser det sånn, javel. Men andre kulturer?

At man kan redusere risikoen ved å ikke bli med fremmede hjem, kanskje..

Vet du at ca 5% av alle voldtekter skjer av fremmede?

Ca 75% står ektemenn, samboere og kjærester ansvarlig for.

Og ca 20% av voldtektene utføres av venner, naboer eller slekt.

(disse tallene er ikke fra i år)

Det er da ganske tydelig at man ikke reduserer risikoen

nevneverdig ved å unngå fremmede.

Dessuten synes jeg ditt svar er med på å

ansvarliggjøre kvinnen for overgrepet.

Ingen kan pålegges ansvar for hva en

annen person forventer, tror eller mener.

Satt på spissen:

Dersom vi sammeligner voldtekt med bilulykker, som du var inne på,

ser man fort at det er større sjans for at en

trailer kjører inn i stua di enn at du kræsjer i Oslo.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vel, da får vi oppdra disse mennene, da!

Fortelle at sex ikke er voldtekt.

Det kan ikke være din påstand at

andre kulturer synes voldtekt er en grei erstatning for sex?!

At noen menn ser det sånn, javel. Men andre kulturer?

At man kan redusere risikoen ved å ikke bli med fremmede hjem, kanskje..

Vet du at ca 5% av alle voldtekter skjer av fremmede?

Ca 75% står ektemenn, samboere og kjærester ansvarlig for.

Og ca 20% av voldtektene utføres av venner, naboer eller slekt.

(disse tallene er ikke fra i år)

Det er da ganske tydelig at man ikke reduserer risikoen

nevneverdig ved å unngå fremmede.

Dessuten synes jeg ditt svar er med på å

ansvarliggjøre kvinnen for overgrepet.

Ingen kan pålegges ansvar for hva en

annen person forventer, tror eller mener.

Satt på spissen:

Dersom vi sammeligner voldtekt med bilulykker, som du var inne på,

ser man fort at det er større sjans for at en

trailer kjører inn i stua di enn at du kræsjer i Oslo.

Som lege setter jeg stadig inn tiltak som reduserer sykdom og lidelse.

Ingen av disse tiltakene kan hjelpe alle, men jeg mener det er bedre at noen kan hjelpes enn ingen.

Jeg mener selvsagt at det er utopisk at kvinner med endret adferd kan forhondre alle eller de fleste voldtekter. Men om vi kun får redusert antallet med 5%, synes jeg at dette også er verdt å ta med seg.

Hver dag mår jeg kjører motorsykkel på jobben, reduserer jeg farten betydelig på et bestemt veikryss på motorveien. Dette fordi min erfaring tilsier at biler her lett trosser vikeplikten og kjører inn på motorveien. Flere motorsyklister har blitt skadet slik nettopp i dette lyskrysset.

Jeg mener selvsagt ikke at dette er motorsyklistenes feil. Selvsagt mener jeg at dette er bilistenes ansvar. Likevel holder jeg ikke på min rett, men senker farten. Dette gjør jeg fordi et lovbrudd fra bilistens side for han/henne i verste fall betyr 6 mnd. fegsel. For meg betyr det døden eller varig invaliditet.

Jeg synes dette er en paralell til det vi her snakker om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...