Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke den samme suppegjengen som truer med det nå igjen? Lærere, førskolelærere og politiet? De går igjen fra år til år, og har vel hatt ca 50% økning de siste 10 årene. Politiet har i tillegg truet til seg økninger utenfor forhandlingsperiodene.

Resten av Europa kuttet kraftig, her på berget skal systemet melkes maksimalt. Vi kommer til å gå på en smell om ikke så veldig lenge, det er jeg overbevist om.

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

10

• mariaflyfly

2

• Mrs. Wallace

2

• ekte nick

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest ansatt-tatt-tatt
Skrevet

...og hvilken lønn har du? De gruppene som streiker har generelt dårlig betalt i forhold til hvilket arbeid de utfører.

Gjest hvor mye da?
Skrevet

...og hvilken lønn har du? De gruppene som streiker har generelt dårlig betalt i forhold til hvilket arbeid de utfører.

Hva tjener de da? Hører bare at de tjener så dårlig, men aldri hva.

Har en venninne som jobber som lærer, og hun sier det er bare tull at de tjener så dårlig. Hun syns hun tjener bra. Og hun har jobbet som lærer i 20 år.

Gjest fra bergen
Skrevet

Gjennomsnittlig lærer lønn ligger på over 400.000. Det burde man være fornøyd med. Ellers er det ingen som hindrer en å finne et annet arbeid med høyere lønn hvis man ikke er fornøyd.

Gjest tenkkkkkkkkkkkkkkkk
Skrevet

Ja, vi kan ikke bare forlange og forlange.

Hvor skal arbeidsgiver få pengene fra?

Det er grenser for hvor mye ekstra de kan gi fra år til år.

Siden jeg begynte på min jobb har jeg steget i lønn hvert år etter lønnsforhandlinger.

Lønnstigningen skal jo følge økt rentenivå og prisnivå,

sier seg selv at vi ikke kan klare oss på det lønnsnivået som var for 10 år siden i forhold til prisnivået nå liksom,

men det er grenser....

Alle vil jo tjene bra og like bra som naboen.

Og klart man skal tjene på å ha utdanning og erfaring.

Men en må tenke på samfunnsmessige konsekvenser og.

Dessuten syns jeg det er urettferdig at allerede høytlønnede forlanger enda mer. Mye vil ha mer sier de.

Leger f.eks. Tjener ikke de bra nok? Neida, de vil helst ha en mill til de....

Hvorfor ble de leger da? For å tjene bra og ha høy status, eller for å hjelpe folk?

Sier litt om dem når de bare forlanger og forlanger.

Joda, selvsagt skal de ha lønn for den viktige jobben de gjør og den lange utdannelsen de har tatt, men det er grenser.

Ikke rart sykehusene går med underskudd.

Gjest fra bergen
Skrevet

Ja, vi kan ikke bare forlange og forlange.

Hvor skal arbeidsgiver få pengene fra?

Det er grenser for hvor mye ekstra de kan gi fra år til år.

Siden jeg begynte på min jobb har jeg steget i lønn hvert år etter lønnsforhandlinger.

Lønnstigningen skal jo følge økt rentenivå og prisnivå,

sier seg selv at vi ikke kan klare oss på det lønnsnivået som var for 10 år siden i forhold til prisnivået nå liksom,

men det er grenser....

Alle vil jo tjene bra og like bra som naboen.

Og klart man skal tjene på å ha utdanning og erfaring.

Men en må tenke på samfunnsmessige konsekvenser og.

Dessuten syns jeg det er urettferdig at allerede høytlønnede forlanger enda mer. Mye vil ha mer sier de.

Leger f.eks. Tjener ikke de bra nok? Neida, de vil helst ha en mill til de....

Hvorfor ble de leger da? For å tjene bra og ha høy status, eller for å hjelpe folk?

Sier litt om dem når de bare forlanger og forlanger.

Joda, selvsagt skal de ha lønn for den viktige jobben de gjør og den lange utdannelsen de har tatt, men det er grenser.

Ikke rart sykehusene går med underskudd.

Nei, i disse tider skal folk være glad for at de faktisk har arbeid. Makan!

Skrevet

Jeg er tatt ut i streik, men er ikke det spøtt interessert i å streike jeg!

Gjest makantilfrekkhet
Skrevet

Hva tjener de da? Hører bare at de tjener så dårlig, men aldri hva.

Har en venninne som jobber som lærer, og hun sier det er bare tull at de tjener så dårlig. Hun syns hun tjener bra. Og hun har jobbet som lærer i 20 år.

Jeg syns folk klager...

sykepleierne klager alltid over at de har så dårlig lønn, men de tjener faktisk ganske bra de.

Og lærerne tjener også ganske bra.

Mye vil ha mer.

De kan ikke forvente seg sjefslønner og lønn sammenlignet med universitetsutdannede.

Skrevet

Jeg syns folk klager...

sykepleierne klager alltid over at de har så dårlig lønn, men de tjener faktisk ganske bra de.

Og lærerne tjener også ganske bra.

Mye vil ha mer.

De kan ikke forvente seg sjefslønner og lønn sammenlignet med universitetsutdannede.

Hva er begrunnelsen for at folk i kommunal sektor skal tjene så mye mindre enn folk i privat sektor?

Tror du at man tiltrekker seg de beste ved å ha lave lønninger?

Med vennlig hilsen

Gjest fra bergen
Skrevet

Hva er begrunnelsen for at folk i kommunal sektor skal tjene så mye mindre enn folk i privat sektor?

Med vennlig hilsen

Det der er en myte.

De offentlig ansatte tjener mer enn de i privat sektor, hvis du regner med pensjonen. Man har også "sikrere" jobb og kortere arbeidstid etc. Og det er uansett ingen som tvinges til å jobbe i offentlig sektor. Det er et valg man selv tar.

http://e24.no/kommentar/e24-kommentar/orjasaeter/article3664091.ece#VG

Skrevet

Det der er en myte.

De offentlig ansatte tjener mer enn de i privat sektor, hvis du regner med pensjonen. Man har også "sikrere" jobb og kortere arbeidstid etc. Og det er uansett ingen som tvinges til å jobbe i offentlig sektor. Det er et valg man selv tar.

http://e24.no/kommentar/e24-kommentar/orjasaeter/article3664091.ece#VG

Nei, selvsagt. Man kan underbetale dem i forhold til privat sektor, og når mange av de flinkeste velger privat sektor, så rauter man over hvor lite effektiv offentlig sektor er, og at den bør privatiseres.

Velkjent politikk.

Gjest Been there, done that
Skrevet

Med vennlig hilsen

Det er mange sosiale goder ved å jobbe i offentlig sektor som de i privat sektor bare kan se langt etter. Større oppsigelsesvern, gode permisjonsmuligheter, flere muligheter for fridager f.eks. ved flytting osv. Slike ting kan ikke det private matche, men hvis offentlig sektor gjerne vil til privat nivå så vær så god.

Skrevet

Det er mange sosiale goder ved å jobbe i offentlig sektor som de i privat sektor bare kan se langt etter. Større oppsigelsesvern, gode permisjonsmuligheter, flere muligheter for fridager f.eks. ved flytting osv. Slike ting kan ikke det private matche, men hvis offentlig sektor gjerne vil til privat nivå så vær så god.

Selv om det varierer veldig innen privat sektor, så er mye av dette også vanlig der (eller varianter).

Men poenget er fremdeles at det er vanskelig å få rekruttet til kommunal sektor fordi lønningene er så lave. Jeg tror jeg tjener kanskje 2-300000 mer enn det jeg kunne gjort i kommunal sektor.

Med vennlig hilsen

Gjest makantilfrekkhet
Skrevet

Med vennlig hilsen

Kanskje pga det er mer penger i privat sektor?

Staten bør sprøyte inn mer fra oljepengene, så kanskje det blir mer til lønninger...

Gjest fra bergen
Skrevet

Selv om det varierer veldig innen privat sektor, så er mye av dette også vanlig der (eller varianter).

Men poenget er fremdeles at det er vanskelig å få rekruttet til kommunal sektor fordi lønningene er så lave. Jeg tror jeg tjener kanskje 2-300000 mer enn det jeg kunne gjort i kommunal sektor.

Med vennlig hilsen

Da er det du som tjener for mye.

Gjest fra bergen
Skrevet

Kanskje pga det er mer penger i privat sektor?

Staten bør sprøyte inn mer fra oljepengene, så kanskje det blir mer til lønninger...

Ja, genialt forslag!

Skrevet

Da er det du som tjener for mye.

Vel, poenget er at siden betingelsene for privat sektor i Norge er så gode, så kan privat sektor betale, og derfor er det mange av de flinke som ikke vil jobbe for kommunene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...