Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil tro MGP blir avlyst ja.

Jeg sa ikke avlyst. Jeg snakker om hvorvidt det vil bli berørt på diverse praktisk måter.

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

10

• mariaflyfly

2

• Mrs. Wallace

2

• ekte nick

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest fra bergen
Skrevet

Ja - man tilbyr en lønn som er såpass mye dårligere enn det det private næringsliv har betingelser til å tilby, at en god del av de som kan går til det private næringsliv. Dvs. det offentlige mister uforholdsvis mange "gode hjerner".

Så (step 2) klager man over at det offentlige ikke har "gode hjerner" (alle som jobber der er jo så late, osv), og så foreslår man at ytterligere funksjoner bør privatiseres.

Det bør være såpass gode betingelser i det offentlige at det er konkurranse for å få jobb der.

''man tilbyr en lønn som er såpass mye dårligere enn''

Det stemmer ikke. Lønn, inklusive pensjonsrettigheter, er ikke "mye" dårligere.

''Det bør være såpass gode betingelser i det offentlige at det er konkurranse for å få jobb der.''

Siden det offentlige finansieres over skatteseddelen, og ikke på et fritt og åpnet marked, vil det offentlige aldri kunne konkurere på lønn. Det finnes derimot andre fordeler med jobb i det offentlige, som jeg har nevnt i et annet innlegg.

Gjest fra bergen
Skrevet

Det er dokumentert at disse gruppene har hatt en mindrelønnsutvikling de siste tiårene. 50% øke??? Da må de vel ha tjent 100 000 før da.

Anbefaler er kurs i prosentregning.

mariaflyfly
Skrevet

Vil tro MGP blir avlyst ja.

Var det enda så vel.

Gjest fra bergen
Skrevet

Vet ikke hva du har skrevet. Jeg svarte på innlegget til Segunda.

Nuvel, du svare nå på ett av mine innlegg også.

Skrevet

''man tilbyr en lønn som er såpass mye dårligere enn''

Det stemmer ikke. Lønn, inklusive pensjonsrettigheter, er ikke "mye" dårligere.

''Det bør være såpass gode betingelser i det offentlige at det er konkurranse for å få jobb der.''

Siden det offentlige finansieres over skatteseddelen, og ikke på et fritt og åpnet marked, vil det offentlige aldri kunne konkurere på lønn. Det finnes derimot andre fordeler med jobb i det offentlige, som jeg har nevnt i et annet innlegg.

Det offentlige har store problemer med å få tak i kvalifisert personell (særlig ingeniører), nettopp fordi betingelsene er så mye dårligere.

At det finansieres over skatteseddelen er ikke et argument for noe som helst.

Skrevet

Vil Eurovisiong song contest bli berørt hvis det blir streik i Bærum kommune? Hva med kollektivtrafikk, parkeringsvakter, etc? Helsepersonell skal streike, hva med folk som blir skadet i folkemengden? Politiet også, streiker ikke de?

Lurte et øyeblikk på om det var Hilde "GP" du var bekymret for! ;-)

Tviler på at MGP blir rammet. De har jo allerede fått dispensasjon fra transportarbeiderstreiken.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg er tatt ut i streik, men er ikke det spøtt interessert i å streike jeg!

Da får du melde deg ut, da vet du - og stå uten fagorganisering.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg har alltid jobbet i privat sektor, gubben i det offentlig/halvoffentlige. Det er stoooore forskjeller, det er f.eks. mye større krav i det private enn det offentlige.

Vår konklusjon er i alle fall at penger er ikke alt, og det merkes særlig om man f.eks. får syke barn, syk partner e.l.

(Selvfølgelig er det forskjeller også innen privat sektor, men det er jo ikke detaljnivå man kan diskutere på i en slik sak.)

'' Det er stoooore forskjeller, det er f.eks. mye større krav i det private enn det offentlige. ''

Tja, selv har jeg gått fra en svært konkurransepreget jobb i privat sektor til en relativt hektisk jobb i offentlig sektor. For meg er det helt tydelig langt større krav i den nye jobben - fordi mitt fravær går ut over andre. I den "private" jobben min, gikk evt fravær eller slurv kun utover meg selv - i den forstand at jeg måtte jobbe det inn igjen. Det kan selvsagt oppleves som press, men i den "offentlige" jobben er det sånn at mange utenforstående rammes av mitt eventuelle frævær eller slurv. Det fører til at jeg har en langt større ansvarsfølelse i jobben i offentlig sektor, og en (tildels) latterlig høy terskel for en sykedag, for eksempel.

I tillegg har jeg gått mye ned i lønn ved å bytte sektor.

Så kan man selvsagt spørre hvorfor i all verden jeg gjorde det? Fordi hverdagen min oppleves utrolig mye mer meningsfylt nå, og fordi jeg trives utrolig godt med den nye jobben min. Jeg har funnet ny glede i hverdagen, rett og slett. Men det er altså verken høye lønninger eller en deilig, kravfri arbeidshverdag som har fått meg over i offentlig sektor.

Det kreves et kall, nærmest. Og det er jo litt dumt at folk flest synes man skal basere seg på oss som gjør dette for en slikk og ingenting, samt litt varme i hjerterota, samtidig som det klages over en lav sko over det elendige tilbudet i skolenorge og helsenorge.

Hmmm - det er muligens en slags sammenheng der?

Skrevet

Ja, men en lege har tross alt ansvar for liv og død!

Og overleger har spesialisert seg og gått flere enn Bare de seks årene pluss eksamen filisofikum.

12 års universitetsutdannelse er ingen sjeldenhet. Dessuten driver de ofte med forskning og får betalt for det og.

Og vaktordningene, de må jo jobbe vakt og, plutselig bli tilkalt til sykehuset rett ved julemiddagen.

Det slipper lærerne. Tenk på den du!

Eksamen filisofikum?

Ja, da forstår jeg hvorfor de fortjener så høy lønn.

mariaflyfly
Skrevet

Eksamen filisofikum?

*Knegg*

Mary Poppins
Skrevet

Eksamen filisofikum?

*hehe*

Gjest fra bergen
Skrevet

Det offentlige har store problemer med å få tak i kvalifisert personell (særlig ingeniører), nettopp fordi betingelsene er så mye dårligere.

At det finansieres over skatteseddelen er ikke et argument for noe som helst.

''Det offentlige har store problemer med å få tak i kvalifisert personell (særlig ingeniører)''

Det er ikke akkurat mangel på lærere og sykepleiere.

''At det finansieres over skatteseddelen er ikke et argument for noe som helst.''

Det er et meget godt argument.

Gjest fra bergen
Skrevet

Vel, vanskeligere problemer har blitt løst før.

Offentlig sektor anklages ofte for å være lite effektive, og her kommer du jo selv med grunnen - du (og andre) vil ikke betale det samme for ledere som de får i privat sektor. Da er det klart at mange ledere drar dit

Uken etter kommer man og sier at man må privatisere, siden lederne i offentlig sektor er så dårlige.

Ja, privatiser, effektiviser (Norge har nok byråkrater til å administrere et land med 4-5 ganger som mange innbyggere), samt, ikke minst, slutt med likelønn basert på ansiennitet og baser lønn på personlig innsats og dyktighet.

Skrevet

Ja, privatiser, effektiviser (Norge har nok byråkrater til å administrere et land med 4-5 ganger som mange innbyggere), samt, ikke minst, slutt med likelønn basert på ansiennitet og baser lønn på personlig innsats og dyktighet.

Det er ingen som helst årsak til at privatisering skal bli mer effektivt. Tvertimot, ofte, ettersom (hvis det er oppgaver som er satt ut av det offentlige uansett) må de da betale både for det originale, samt for profitten.

Du tror vel ikke at bedriftseierne leker butikk, og gjør dette for veldedighet?

Skrevet

''Det offentlige har store problemer med å få tak i kvalifisert personell (særlig ingeniører)''

Det er ikke akkurat mangel på lærere og sykepleiere.

''At det finansieres over skatteseddelen er ikke et argument for noe som helst.''

Det er et meget godt argument.

Det har vært både lærermangel og sykepleiermangel. Akkurat hvordan det er nå (i 2010) har jeg ikke sjekket.

Folk får ikke mindre banklån, eller må betale mindre for ferier eller mat, bare fordi de jobber for det offentlige. Ergo bør selvsagt lønnen der være konkurransedyktig med mindre man vil at folk skal gå til det private.

Gjest verinoca
Skrevet

Nuvel, du svare nå på ett av mine innlegg også.

Jeg svarte segunda først, så svarte du meg, og jeg svarte deg på det. Og du sier at du ikke skriver noe om millionlønn - neivel,m men det gjør segunda. Og det er henne jeg opprinnelig svarer. capiche? ;-)

Gjest langt
Skrevet

Eksamen filisofikum?

Hehe. Ja, hvis det er det som skal til så burde vel rimelig mange av oss være rimelig mye bedre lønnet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...