Gå til innhold

Boligmarkedet

Anbefalte innlegg

Gjest ny jobb!!
Skrevet

Jeg har fått ny jobb i Oslo og spekulerer på å gå inn på boligmarkedet. Jeg er enslig, ung, og trenger ikke noe særlig større enn ca 50m2. Er det lurt å gå inn på boligmarkedet nå? Tenker på børsfallet i det siste, og om det har noen påvirkning på økonomien ellers? Renten?

Gjest Dolores77
Skrevet

For å si det sånt er det veldig dyrt å bo i Oslo, og 50 kvadrat er "stort" med tanke på prisene der nede, for en enslig person ville nok 40 kvadrat være mer håndterlig, i alle fall om du skal ha en viss standard. Spørs selvsagt hvilken bydel og andre fasiliteter.

Jeg tror ikke renten kommer til å stige særlig, men heller ikke gå ned.

Du kan høre med banken hvor mye du får i lån, hva har du i inntekt, har du noen midler oppspart osv... og ta tak for om du har råd til å betale på lånet om renten skulle stige veldig.

Lurt å ha kort nedbetaling i starten f.eks 10 eller 15 år,

da betaler du mest mulig på lånet, og skulle renten stige slik at det ble vanskelig for deg, kunne du øke nedbetalingstiden og dermed mindre avdrag i måneden.

Gjest ny jobb!!
Skrevet

For å si det sånt er det veldig dyrt å bo i Oslo, og 50 kvadrat er "stort" med tanke på prisene der nede, for en enslig person ville nok 40 kvadrat være mer håndterlig, i alle fall om du skal ha en viss standard. Spørs selvsagt hvilken bydel og andre fasiliteter.

Jeg tror ikke renten kommer til å stige særlig, men heller ikke gå ned.

Du kan høre med banken hvor mye du får i lån, hva har du i inntekt, har du noen midler oppspart osv... og ta tak for om du har råd til å betale på lånet om renten skulle stige veldig.

Lurt å ha kort nedbetaling i starten f.eks 10 eller 15 år,

da betaler du mest mulig på lånet, og skulle renten stige slik at det ble vanskelig for deg, kunne du øke nedbetalingstiden og dermed mindre avdrag i måneden.

Takk for tips! Jeg skal i møte med banken om noen dager og jeg er spent på hvor mye lån jeg kan få. Jeg får kikke litt på finn.no og sjekke markedet.

Mary Poppins
Skrevet

Det spørs litt på hvor du kunne tenke deg å bo i Oslo, men dersom du ønsker å bo sentralt er 50kvm ganske dyrt. En venninne av meg kjøpte leilighet på Majorstuen nå nylig - 37kvm, 2 millioner. Nå kan det jo hende at du har en del egenkapital da, og da blir jo saken noe annet i forhold til lån osv.

Når det gjelder boligmarkedet, så tror jeg ikke du vil tape noe på å kjøpe leilighet i Oslo nå, Spesielt ikke på små leiligheter i de attraktive områdene. Disse vil nok ikke falle noe i verdi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...