Gå til innhold

Det er deilig å komme hjem til....

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace
Skrevet

''Definer ung. Jeg er rundt 40 og kjenner mange på min alder som har vaskehjelp''

Ung i denne samheng: under 70. Jeg kjenner ingen som har betalt vaskehjelp, men vet om flere rundt min egen alder som vasker hos sine voksne barn. På et stadium håper jeg de bytter roller. Litt komisk om de fortsetter med dette når de selv er 80 og barna er 50.

Så hva kan det komme av at du vet om mange og jeg ingen? Forskjell mellom by og land, ulikt miljø kanskje? Jeg bor på landet.

''Jeg kjenner ingen som har betalt vaskehjelp, men vet om flere rundt min egen alder som vasker hos sine voksne barn.''

Er det sant? Jeg hadde følt det som dypt ubehagelig, på så mange plan, dersom mora mi skulle kommet hjem til meg jevnlig for å vaske.

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

32

• Babette

15

• Mary Poppins

6

• Elis31

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Jeg er enig i at folk ikke alltid viser sitt sanne jeg før det har gått en stund, men likestilling dreier seg om et helhetlig menneskesyn, og det er naturig å diskutere slike ting i starten av forholdet, synes jeg''

Men det vel det jeg har kommet frem til at det faktisk _er_ likestilling hjemme hos oss. Vi gjør like mye, selv om vi er litt gameldagse og tradisjonnele i henhold til hva vi gjør.

Tror du f.eks jeg gjør noe som helst med båten, bilen, organisering av utleie. Jeg kunne nevnt i fleng ting han gjør som jeg ikke legger meg borti. Det er derfor jeg finner meg i dette.

Det du sier blir litt selvmotsigende. Hvis dere fordeler oppgaver ut fra gammeldags kjønnsrollemønster er dere vel ikke likestilte?

Mary Poppins
Skrevet

''Jeg kjenner ingen som har betalt vaskehjelp, men vet om flere rundt min egen alder som vasker hos sine voksne barn.''

Er det sant? Jeg hadde følt det som dypt ubehagelig, på så mange plan, dersom mora mi skulle kommet hjem til meg jevnlig for å vaske.

''Jeg hadde følt det som dypt ubehagelig, på så mange plan, dersom mora mi skulle kommet hjem til meg jevnlig for å vaske.''

Veldig enig. Å ha mamma komme her å vaske hos meg hadde aldri vært aktuelt.

Skrevet

Ja helt enig, men disse "barna" er nok en del yngre enn deg. I slutten av 20-årene.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det du sier blir litt selvmotsigende. Hvis dere fordeler oppgaver ut fra gammeldags kjønnsrollemønster er dere vel ikke likestilte?

Jo, likestilling er at man gjør like mye. Ikke hva man gjør.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Jeg tror nok om det skulle skje noe vanskelig i livet mitt så vil det være like vanskelig uavhengig om jeg har gjort denne dybdevaskingen to ganger i måneden selv eller ikke ;-)

Avslutter nå, ha en fortsatt fin kveld :)

''Jeg tror nok om det skulle skje noe vanskelig i livet mitt så vil det være like vanskelig uavhengig om jeg har gjort denne dybdevaskingen to ganger i måneden selv eller ikke ;-)

''

LOL! Dagens!

Skrevet

Jo, likestilling er at man gjør like mye. Ikke hva man gjør.

Nei nå tar du feil. Du kan ikke kalle det likestilling hvis mannen bare gjør utearbeid og kona bare gjør innearbeid. Likestillling i hjemmet betyr at man fordeler ansvar og oppgaver på tvers av kjønn og tradisjonelle/gammeldagse kjønnsroller.

Med din definisjon ville det være likestilling i det gamle bondesamfunnet der kona tok seg av fjøs og husarbeid og mannen jobbet ute på jordene og i skogen. Begge jobbet hele dagen og mere til.

Likestillingsbegrepet dukket opp rundt 1970 i forbindelse med kvinnefrigjøringen.

Mrs. Wallace
Skrevet

Ja helt enig, men disse "barna" er nok en del yngre enn deg. I slutten av 20-årene.

Heh, jeg garanterer at jeg hadde følt det på samme måte for ti år siden, også. Enten har man flyttet ut fra mor, eller så har man det ikke. :)

Skrevet

Heh, jeg garanterer at jeg hadde følt det på samme måte for ti år siden, også. Enten har man flyttet ut fra mor, eller så har man det ikke. :)

Enig. Moren min er definitivt den siste i verden som skal ta det jeg nedprioriterer hjemme.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke at noen vil ha det sånn, men jeg registrerer at det ikke er uvanlig. De unge har visst ikke tid selv.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nei nå tar du feil. Du kan ikke kalle det likestilling hvis mannen bare gjør utearbeid og kona bare gjør innearbeid. Likestillling i hjemmet betyr at man fordeler ansvar og oppgaver på tvers av kjønn og tradisjonelle/gammeldagse kjønnsroller.

Med din definisjon ville det være likestilling i det gamle bondesamfunnet der kona tok seg av fjøs og husarbeid og mannen jobbet ute på jordene og i skogen. Begge jobbet hele dagen og mere til.

Likestillingsbegrepet dukket opp rundt 1970 i forbindelse med kvinnefrigjøringen.

''Nei nå tar du feil. Du kan ikke kalle det likestilling hvis mannen bare gjør utearbeid og kona bare gjør innearbeid''

Det er du som tar feil. Jeg står fast på at likestilling er at arbeidsoppgavene er LIKT FORDELT. Hvorfor skal jeg måtte skifte dekk på bilen, fylle på olje og gjøre andre ting jeg ikke kan fordra, når han er flinkere og liker det bedre enn meg?

Hvorfor skal han måtte stulle og stelle med blomstene i hagen når det er jeg som liker slike ting?

''Likestillling i hjemmet betyr at man fordeler ansvar og oppgaver på tvers av kjønn og tradisjonelle/gammeldagse kjønnsroller''

Nei, likestilling er at kvinner og menn har LIKE RETTIGHETER og muligheter. Likestilling er ikke å presse noen til å gjøre ting de ikke liker. Hvis et par vil fordele ansvar på tvers av kjønn, så skal de kunne gjøre det, men det er ikke nødt.

Dette kan jeg alt om:-)

''Med din definisjon ville det være likestilling i det gamle bondesamfunnet der kona tok seg av fjøs og husarbeid og mannen jobbet ute på jordene og i skogen. Begge jobbet hele dagen og mere til''

Som sagt. Likestilling er at kvinner og menn har like rettigheter og muligheter. Hvis kona vil være ute i skogen, skal hun få mulighet til det og hvis mannen heller vil ta seg av husarbeid, skal han mulighet til det.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke at noen vil ha det sånn, men jeg registrerer at det ikke er uvanlig. De unge har visst ikke tid selv.

Moren min har faktisk tilbudt seg det, men jeg sa nei.

Skrevet

Hvorfor er man ikke likestilte hvis man tar like mye ansvar i et hjem- uavhengig av hvilke områder man arbeider innefor? Det vesentlige er vel ikke hvem som gjør hva, men at ting bli gjort ut i fra en rettferdig fordeling?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Nei nå tar du feil. Du kan ikke kalle det likestilling hvis mannen bare gjør utearbeid og kona bare gjør innearbeid''

Det er du som tar feil. Jeg står fast på at likestilling er at arbeidsoppgavene er LIKT FORDELT. Hvorfor skal jeg måtte skifte dekk på bilen, fylle på olje og gjøre andre ting jeg ikke kan fordra, når han er flinkere og liker det bedre enn meg?

Hvorfor skal han måtte stulle og stelle med blomstene i hagen når det er jeg som liker slike ting?

''Likestillling i hjemmet betyr at man fordeler ansvar og oppgaver på tvers av kjønn og tradisjonelle/gammeldagse kjønnsroller''

Nei, likestilling er at kvinner og menn har LIKE RETTIGHETER og muligheter. Likestilling er ikke å presse noen til å gjøre ting de ikke liker. Hvis et par vil fordele ansvar på tvers av kjønn, så skal de kunne gjøre det, men det er ikke nødt.

''Med din definisjon ville det være likestilling i det gamle bondesamfunnet der kona tok seg av fjøs og husarbeid og mannen jobbet ute på jordene og i skogen. Begge jobbet hele dagen og mere til''

Som sagt. Likestilling er at kvinner og menn har like rettigheter og muligheter. Hvis kona vil være ute i skogen, skal hun få mulighet til det og hvis mannen heller vil ta seg av husarbeid, skal han mulighet til det.

http://no.wikipedia.org/wiki/Likestilling

Skrevet

Godt svar, signeres :-)

Skrevet

''Som sagt. Likestilling er at kvinner og menn har like rettigheter og muligheter. Hvis kona vil være ute i skogen, skal hun få mulighet til det og hvis mannen heller vil ta seg av husarbeid, skal han mulighet til det''

Tror du noen spurte moren min om hun hadde lyst til å stå ved grytene hele dagen? Hun kunne tenke seg å ta utdanning og jobbe utenfor hjemmet, hun, tror du veien lå åpen for det?

Og selv i dagens samfunn tas det som regel for gitt at mannen skal være familiens hovedforsørger. Hvis han skal ha en reell valgmulighet må kvinner også være villig til å delta i arbedislivet på lik linje med menn.

For meg er det umulig å diskutere likestilling i hjemmet uten å diksutere likestilling i arbeidslivet. Det henger sammen. Og uten å bryte ned det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret er det umulig å få rellle valgmuligheter for alle.

Da mener jeg ikke at folk skal presses til å gjøre noe de ikke har lyst til, og det er ikke noe poeng at alle kvinner skal skifte dekk på bilene sine eller at alle menn skal tørke støv. Men hvis mannen føler at han hjelper kvinnen når han tar oppvasken, er de neppe likestilt. Da lever de i et fasttømret og foreldet rollemønster.

Skrevet

Hvorfor er man ikke likestilte hvis man tar like mye ansvar i et hjem- uavhengig av hvilke områder man arbeider innefor? Det vesentlige er vel ikke hvem som gjør hva, men at ting bli gjort ut i fra en rettferdig fordeling?

Jo hvis begge tar like mye ansvar for alt som har med hjemmet å gjøre, og begge føler at de blir respektert, at fordelingen er rettferdig og de har like stor innflytelse på avgjørelser av ymse slag, er de sannsynligvis likestilt.

Skrevet

Jo hvis begge tar like mye ansvar for alt som har med hjemmet å gjøre, og begge føler at de blir respektert, at fordelingen er rettferdig og de har like stor innflytelse på avgjørelser av ymse slag, er de sannsynligvis likestilt.

Dream on..sier jeg da:-) Det er jo sjelden at ting er ideelle i det virkelige liv.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Som sagt. Likestilling er at kvinner og menn har like rettigheter og muligheter. Hvis kona vil være ute i skogen, skal hun få mulighet til det og hvis mannen heller vil ta seg av husarbeid, skal han mulighet til det''

Tror du noen spurte moren min om hun hadde lyst til å stå ved grytene hele dagen? Hun kunne tenke seg å ta utdanning og jobbe utenfor hjemmet, hun, tror du veien lå åpen for det?

Og selv i dagens samfunn tas det som regel for gitt at mannen skal være familiens hovedforsørger. Hvis han skal ha en reell valgmulighet må kvinner også være villig til å delta i arbedislivet på lik linje med menn.

For meg er det umulig å diskutere likestilling i hjemmet uten å diksutere likestilling i arbeidslivet. Det henger sammen. Og uten å bryte ned det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret er det umulig å få rellle valgmuligheter for alle.

Da mener jeg ikke at folk skal presses til å gjøre noe de ikke har lyst til, og det er ikke noe poeng at alle kvinner skal skifte dekk på bilene sine eller at alle menn skal tørke støv. Men hvis mannen føler at han hjelper kvinnen når han tar oppvasken, er de neppe likestilt. Da lever de i et fasttømret og foreldet rollemønster.

''Tror du noen spurte moren min om hun hadde lyst til å stå ved grytene hele dagen? Hun kunne tenke seg å ta utdanning og jobbe utenfor hjemmet, hun, tror du veien lå åpen for det?''

Jeg har ikke sagt at det var likestilling den gang. Verden går fremover, men det er forsatt ikke likestilling på alle plan. Likestilling er nå likevel at kvinner og menn skal ha like muligheter. Veien skal stå åpen for at kvinner kan ta utdannelse og velge være ute i jobb på lik linje med mannen. Altså like rettigheter og muligheter.

Men et par skal likevel ha mulighet til å kunne velge hva som er best for dem. Hvis de sammen finner ut at de har best ved at kona eller mannen skal gå hjemme, så skal de også ha rett til det.

''Og selv i dagens samfunn tas det som regel for gitt at mannen skal være familiens hovedforsørger. Hvis han skal ha en reell valgmulighet må kvinner også være villig til å delta i arbedislivet på lik linje med menn''

Det er jeg helt enig med deg i. Nå blir det jo bedre og bedre på dette området, men det er langt igjen. Det er f.eks et problem at så mange kvinner jobber ufrivillig deltid. Mange kvinner ønsker å jobbe heltid, men får det ikke. F.esk i omsorgssektoren.

Det heter seg "deltid en mulighet, heltid et krav" Slik fungerer det ikke ennå, men det er det som er målet.

''For meg er det umulig å diskutere likestilling i hjemmet uten å diksutere likestilling i arbeidslivet. Det henger sammen. Og uten å bryte ned det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret er det umulig å få rellle valgmuligheter for alle''

Man kan oppfordre kvinner og menn til å velge utradisjonelt men ikke tvinge. Det skal være like rettigheter og muligheter også her. Og lik lønn for likt arbeid selvfølgelig.

''Da mener jeg ikke at folk skal presses til å gjøre noe de ikke har lyst til, og det er ikke noe poeng at alle kvinner skal skifte dekk på bilene sine eller at alle menn skal tørke støv. Men hvis mannen føler at han hjelper kvinnen når han tar oppvasken, er de neppe likestilt. Da lever de i et fasttømret og foreldet rollemønster''

Det er jeg ikke uenig i.

Mrs. Wallace
Skrevet

'' Jeg står fast på at likestilling er at arbeidsoppgavene er LIKT FORDELT. Hvorfor skal jeg måtte skifte dekk på bilen, fylle på olje og gjøre andre ting jeg ikke kan fordra, når han er flinkere og liker det bedre enn meg?''

Det er forsåvidt greit nok. Men de jeg kjenner som argumenter med at de fordeler likt ved å fordele ansvarsområder hjemme på den (tradisjonelle) måten, har langt fra jevn arbeidsfordeling.

Enkelt og greit fordi oppvasken tas hver dag, mens bildekk skiftes to ganger i året. Klær må vaskes og sorterteres langt oftere enn oljen må sjekkes. Husvask foretas oftere enn plenklipp.

Og sakte, men sikkert får mor ansvar for alt som har med barna å gjøre, i tillegg til alt som har med huset innvendig å gjøre, mens far tar sjarmøretappene som synes, som feks å male huset hvert femte år. ...og sånn kunne jeg fortsatt, men jeg har vel klart å få fram poenget mitt.

Jeg vet selvfølgelig ikke på langt nær nok om hvordan dere har det hos dere - så denne beskrivelsen er ikke noe angrep på din hjemmesituasjon. Bare en observasjon jeg har gjort meg flere ganger i familier med såkalt "tradisjonelle" fordelingsmønstre (mine egne foreldre inkludert).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...