Gå til innhold

Det er deilig å komme hjem til....

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

'' Jeg står fast på at likestilling er at arbeidsoppgavene er LIKT FORDELT. Hvorfor skal jeg måtte skifte dekk på bilen, fylle på olje og gjøre andre ting jeg ikke kan fordra, når han er flinkere og liker det bedre enn meg?''

Det er forsåvidt greit nok. Men de jeg kjenner som argumenter med at de fordeler likt ved å fordele ansvarsområder hjemme på den (tradisjonelle) måten, har langt fra jevn arbeidsfordeling.

Enkelt og greit fordi oppvasken tas hver dag, mens bildekk skiftes to ganger i året. Klær må vaskes og sorterteres langt oftere enn oljen må sjekkes. Husvask foretas oftere enn plenklipp.

Og sakte, men sikkert får mor ansvar for alt som har med barna å gjøre, i tillegg til alt som har med huset innvendig å gjøre, mens far tar sjarmøretappene som synes, som feks å male huset hvert femte år. ...og sånn kunne jeg fortsatt, men jeg har vel klart å få fram poenget mitt.

Jeg vet selvfølgelig ikke på langt nær nok om hvordan dere har det hos dere - så denne beskrivelsen er ikke noe angrep på din hjemmesituasjon. Bare en observasjon jeg har gjort meg flere ganger i familier med såkalt "tradisjonelle" fordelingsmønstre (mine egne foreldre inkludert).

''Jeg vet selvfølgelig ikke på langt nær nok om hvordan dere har det hos dere - så denne beskrivelsen er ikke noe angrep på din hjemmesituasjon. Bare en observasjon jeg har gjort meg flere ganger i familier med såkalt "tradisjonelle" fordelingsmønstre (mine egne foreldre inkludert)''

Nei, det er det du ikke vet:-) Jeg påstår ikke at alle hjem har likestilling. Det tror jeg så langt i fra. Jeg ønsker ikke å legge ut for mye her om hva han driver med, men jeg har kommet til at hos oss er det faktisk likestilling.

Han gjør langt mer enn de tingene du nevner.

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

32

• Babette

15

• Mary Poppins

6

• Elis31

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Jeg vet selvfølgelig ikke på langt nær nok om hvordan dere har det hos dere - så denne beskrivelsen er ikke noe angrep på din hjemmesituasjon. Bare en observasjon jeg har gjort meg flere ganger i familier med såkalt "tradisjonelle" fordelingsmønstre (mine egne foreldre inkludert)''

Nei, det er det du ikke vet:-) Jeg påstår ikke at alle hjem har likestilling. Det tror jeg så langt i fra. Jeg ønsker ikke å legge ut for mye her om hva han driver med, men jeg har kommet til at hos oss er det faktisk likestilling.

Han gjør langt mer enn de tingene du nevner.

Det er forressten jeg som klipper plen og maler hjemme hos oss som oftest:-)

Vi vasker like mye klær begge to.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jo hvis begge tar like mye ansvar for alt som har med hjemmet å gjøre, og begge føler at de blir respektert, at fordelingen er rettferdig og de har like stor innflytelse på avgjørelser av ymse slag, er de sannsynligvis likestilt.

Jeg føler meg absolutt likestilt i forholdet til min mann.

Men vi har veldig tradisjonell fordeling av jobb i hjemmet.... Dette er fordi vi selv har valgt det. Jeg har gått med verktøy og skulle fikset på ting- noe jeg hater- og han har ordnet blomster. I løpet av mange års samliv så er det nå motsatt. Vi valgte bytte- og gjøre det vi begge følte oss mest konfortabel med.

Dersom likestilling= del på all type arbeid likt så vil jeg ikke ha likestilling. Jeg vil heller at paret skal ha mulighet å velge selv hvordan de vil fordele oppgavene.

Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er alene om det:-) Jeg er veldig glad i hjemmet mitt, og for meg er det høyst personlig, og et område som jeg helst vil stelle med selv. Det er jo jeg som kjenner hver krik og krok her hos meg, og vet hvilke områder som trenger litt "stell":-)

Men jeg ser virkelig frem til den dagen jeg får bare ett hjem å holde i orden for jeg rekker ikke over to hjem på en tilfredsstillende måte. Og da mener jeg at det virkelig ikke er tilfredsstillende egentlig...

Gjest segunda
Skrevet

Det er da unødvendig å vaske hele tiden. Og tenk på den deilige følelsen og den gode samvittigheten du får når du er ferdig og det er rent og trivelig. Fysisk arbeid gir en egen tilfredsstillelse.

Det er helt herlig å se at jeg har satt i sving slike diskusjoner. Har ikke engang tid til å lese igjennom tråden.

Jeg bor stort sett alene nå. Har voksne barn som studerer og bor hos meg i perioder når de har ferier, eller er i en overgangsperiode fra det ene til det andre. De har sitt hjem her, men jeg forlanger ikke at de tar gulvvask, handling og klesvask på lik linje med meg når de er innom en uke eller to. Det gjorde jeg da de var ungdommer og bodde fast hjemme.

Jeg jobber mye, er mye borte pga. reising og diverse møtevirksomhet, studier osv.

Jeg har det rimelig greit økonomisk og jeg har hele mitt liv syntes at vaske leilighet var noe av det kjedeligste jeg gjør. Jeg har gjort det i flere årtiere.

Jeg ser ingenting fysisk tilfredsstillelse av å vaske leilighet og jeg har mye høyerere timelønn selv enn jeg betaler vaskehjelpen.

Dette betyr ikke at jeg ikke forstår at andre velger annerledes. Jeg er bare på et stadium i livet hvor jeg har stort sett bare meg selv å tenke på og trenger ikke å spare hver eneste krone, selvom jeg er vant til å leve sparsommelig og gjør det på mange områder pga. en gammel vane.

Gjest segunda
Skrevet

Ingen tar skade av å presse seg til å gjøre kjedelige ting, tror jeg. Tvert i mot, man utvikler tålmodighet. Og det er en god ting å ha med seg her i livet:-) For det aller mest krever tålmodighet og er kjedelig når det kommer til stykket.

Nei takk jeg skal ikke presse meg til å gjøre kjedelige ting den siste halvdelen av mitt liv. Dvs. de kjedelige tingene som jeg kan slippe. Det er en del jeg ikke slipper unna slik som alle andre.

Gjest segunda
Skrevet

Men det er vel ingen unge friske mennesker som har vaskehjelp? Jeg synes det høres merkelig ut. Hvis man ikke klarer p.g.a. sykdom å vaske selv eller har hus med 20 rom kan jeg skjønne det, men jeg vet i alle fall ikke om noen som har vaskehjelp.

Jeg er i hvert fall frisk. Jeg har ikke vaskehjelp pga. sykdom.

Gjest segunda
Skrevet

''Definer ung. Jeg er rundt 40 og kjenner mange på min alder som har vaskehjelp''

Ung i denne samheng: under 70. Jeg kjenner ingen som har betalt vaskehjelp, men vet om flere rundt min egen alder som vasker hos sine voksne barn. På et stadium håper jeg de bytter roller. Litt komisk om de fortsetter med dette når de selv er 80 og barna er 50.

Så hva kan det komme av at du vet om mange og jeg ingen? Forskjell mellom by og land, ulikt miljø kanskje? Jeg bor på landet.

Jeg er langt fra 70. Har en mor i begynnelsen av 70-årene og det har aldri noensinne vært aktuelt at hun vasket hos meg.

Det er definitivt ikke aktuelt at jeg drar og vasker hos mine barn. Det er mange av mine venninner som har vaskehjelp så jeg forstår ikke holdningene dine. At du velger noe annet selv, men slike gammeldags holdninger at det er bare gamle og syke som har vaskehjelp er gått ut på dato for lenge siden.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg er enig i at vasking er kjedelig, men jeg tror ikke vi har godt av å bare gjøre lystbetonte ting. Da blir vi late.

Men for all del: Folk må jo få gjøre som de vil, jeg trodde bare det var uvanlig med vaskehjelp med mindre man er syk, gammel, eller har kjempestort hus.

Jeg er ikke syk, ikke gammel og jeg bor i treroms leilighet.

Gjest segunda
Skrevet

''Men for all del: Folk må jo få gjøre som de vil, jeg trodde bare det var uvanlig med vaskehjelp med mindre man er syk, gammel, eller har kjempestort hus.''

Enig. Hva skal man da ty til den dagen man virkelig trenger hjelp...

Hvor er sammenhengen her? Det er vel ikke lettere å få hjelp hvis man alltid har gjort alt selv? Tror du at det blir vanskelig for meg å få noen til å lage mat for meg siden jeg har fått vasket leiligheten min?

Gjest priviligert
Skrevet

Jeg er i hvert fall frisk. Jeg har ikke vaskehjelp pga. sykdom.

og du snakker om overklassefruer????nei vet du hva!!!

Gjest priviligert
Skrevet

Hvor er sammenhengen her? Det er vel ikke lettere å få hjelp hvis man alltid har gjort alt selv? Tror du at det blir vanskelig for meg å få noen til å lage mat for meg siden jeg har fått vasket leiligheten min?

få noen til å lage maten din da!??

Gjest segunda
Skrevet

og du snakker om overklassefruer????nei vet du hva!!!

Jeg har da aldri påstått at jeg ikke er overklasse, men jeg er ikke fruen til noen.

Gjest segunda
Skrevet

få noen til å lage maten din da!??

Jeg spiser ofte på restauranter og betaler da for å lage mat. Jeg kommer ikke til å betale noen for å mate meg for jeg har tenkt å spise uten hjelp så lenge jeg klarer det, og når jeg blir så syk at jeg ikke klarer det så vil jeg på sykehjem.

Jeg vil ikke ha og trenger ikke husholderske, men jeg kunne tenke meg en kone til alt annet enn sengehygge siden jeg ikke er lesbisk. Da hadde hun vært overklassefrue. Jeg vil ikke ha mann.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg spiser ofte på restauranter og betaler da for å lage mat. Jeg kommer ikke til å betale noen for å mate meg for jeg har tenkt å spise uten hjelp så lenge jeg klarer det, og når jeg blir så syk at jeg ikke klarer det så vil jeg på sykehjem.

Jeg vil ikke ha og trenger ikke husholderske, men jeg kunne tenke meg en kone til alt annet enn sengehygge siden jeg ikke er lesbisk. Da hadde hun vært overklassefrue. Jeg vil ikke ha mann.

'' men jeg kunne tenke meg en kone til alt annet enn sengehygge siden jeg ikke er lesbisk. Da hadde hun vært overklassefrue''

Okey, så dette er din definisjon på overklassefrue? En kone som gjør alt, bortsett fra å ha sex med mannen sin? ;o)

Skrevet

Det er da unødvendig å vaske hele tiden. Og tenk på den deilige følelsen og den gode samvittigheten du får når du er ferdig og det er rent og trivelig. Fysisk arbeid gir en egen tilfredsstillelse.

unødvendig?

jeg orker ikke å subbe rundt i støv og møkk. Det er det verste jeg vet.

Her blir det støvete bare etter en dag...

Skrevet

Jeg er langt fra 70. Har en mor i begynnelsen av 70-årene og det har aldri noensinne vært aktuelt at hun vasket hos meg.

Det er definitivt ikke aktuelt at jeg drar og vasker hos mine barn. Det er mange av mine venninner som har vaskehjelp så jeg forstår ikke holdningene dine. At du velger noe annet selv, men slike gammeldags holdninger at det er bare gamle og syke som har vaskehjelp er gått ut på dato for lenge siden.

Gammeldags og gammeldags.

Ja, kanskje i den forstand at jeg oppfatter det å ha vaskehjelp som et overklassefenomen. Det skjønner jeg nå at det nødvendigvis ikke er i dag.

I barndommen kan jeg huske flere familier som hadde vaskehjelp, f. eks. legefruer som ikke jobbet.

Kan også huske min første hybelvertinne (på Ullernåsen) da jeg var student. Hun hadde vaskehjelp. Ikke spesielt stort hus, begge barna på skolen, hjemmeværende og satt i telefonen det meste av formiddagen og pludret med venninnene sine - som alle het Tulle og Baby og Nussemor og Tuss og den slags.

(Jeg dro ofte ned til Blindern først ut på dagen, satt og leste på det knøttlille pikeværelset og telefonen var på gangen, så jeg ble ufrivillig ørevitne).

Husker jeg så et oppslag om valg i øvre Ullern husmorlag, og jeg holdt på å knekke sammen av latter av alle dullenavnene.

Hit klarte blodrøde Babette å forville seg, men jeg holdt ut kun i et halvt år.

Gjest segunda
Skrevet

Gammeldags og gammeldags.

Ja, kanskje i den forstand at jeg oppfatter det å ha vaskehjelp som et overklassefenomen. Det skjønner jeg nå at det nødvendigvis ikke er i dag.

I barndommen kan jeg huske flere familier som hadde vaskehjelp, f. eks. legefruer som ikke jobbet.

Kan også huske min første hybelvertinne (på Ullernåsen) da jeg var student. Hun hadde vaskehjelp. Ikke spesielt stort hus, begge barna på skolen, hjemmeværende og satt i telefonen det meste av formiddagen og pludret med venninnene sine - som alle het Tulle og Baby og Nussemor og Tuss og den slags.

(Jeg dro ofte ned til Blindern først ut på dagen, satt og leste på det knøttlille pikeværelset og telefonen var på gangen, så jeg ble ufrivillig ørevitne).

Husker jeg så et oppslag om valg i øvre Ullern husmorlag, og jeg holdt på å knekke sammen av latter av alle dullenavnene.

Hit klarte blodrøde Babette å forville seg, men jeg holdt ut kun i et halvt år.

Det var et overklassefenomen før i tiden, men ikke lenger. Det var også overklassen som spiste på restauranter og i 60-årene ble det åpnet en kinesisk restaurant på Solli plass. Det ble stor diskusjon om det var behov for dette siden det var en fra før;-)

Tidene har forandret seg, og i mitt tilfelle så betaler jeg godt til polakkene siden jeg er fornøyd. Vi har en avtale at de kommer når jeg ber om det siden jeg reiser mye og trenger ikke vasking når jeg er borte. Jeg betaler dem litt ekstra pga. det.

Gjest segunda
Skrevet

'' men jeg kunne tenke meg en kone til alt annet enn sengehygge siden jeg ikke er lesbisk. Da hadde hun vært overklassefrue''

Okey, så dette er din definisjon på overklassefrue? En kone som gjør alt, bortsett fra å ha sex med mannen sin? ;o)

Nei, jeg har egentlig antatt at overklassefruer har sex med mannen sin;-) Men jeg vil ikke ha mann, mye heller en kone. I et annet svar til priviligert definerte jeg meg som overklasse uten å være fruen til noen.

Jeg vil gjerne ha en kone som vasker for meg, stryker klærne mine, henter tøflene mine når jeg kommer hjem (tar dem gjerne på meg også), henter avisen til meg osv. Jeg vil bare ikke ha sex med henne siden jeg er heterofil. Jeg antar at hvis jeg er overklasse så ville hun blitt overklassefrue.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...