Gå til innhold

Barnebidrag når far ikke har inntekt

Anbefalte innlegg

Gjest Dette kan umulig stemme

Jeg skriver på vegne av en slektning. Hun har en datter på 16 år, og faren har inntil nå betalt bidrag for datteren. Nå venter faren på å få innvilget uføretrygd, men fordi dette tar sin tid, har han fått beskjed fra TK om at hvis han skal fortsette å få utbetalt rehab-penger fra dem, må han trekke søknaden om uføretrygd. Dette kan han selvfølgelig ikke gjøre, derfor står han uten inntekt fra TK inntil søknaden evt er innvilget.

Han har en pensjonsavtale gjennom jobben, som tidligere var avkortet med det beløpet han fikk i rehab-penger. Nå får han fullt utbetalt fra dette stedet, ca kr 15 000 pr mnd.

Så til saken: Min slektning har ikke mottatt bidrag denne mnd, fordi faren ikke har inntekt fra TK lenger. Ved henvendelse til TK har min slektning fått opplyst at hun ikke vil motta noe i bidrag hvis ikke faren betaler inn noe. Dette kan da ikke være riktig, jeg ville tro at hun har rett på bidrag ut fra farens pensjon fra jobben, i hvertfall minstbidrag. Forskutterer ikke staten dette, og faren evt blir skyldig?

Selv fikk jeg bidragsforskudd i flere år da mitt barns far satt i fengsel, og han hadde da hverken inntekt eller betalte inn noe som helst.

Håper du kan hjelpe oss her. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34792-barnebidrag-n%C3%A5r-far-ikke-har-inntekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart barnet har rett på bidrag, uansett så skal staten forskuttere (i hvert fall minstebidrag) såfremt foreldrene ikkje har inngått en privat bidragsavtale.

Dvs. Att ikkje Trygdekontoret/Statens Innkrevingssentral har stått for innkreving tidligere, det kan i tilfelle mor be trygdekontoret om å gjøre heretter.

Hun kan helt klart søke om minstebidrag, hvilket kan gis når fastsatt bidrag er lavere enn minstebidrag - Staten betaler differansen.

Det er dessuten helt "på trynet" at trygdekontoret sier de ikke kan betale rehab.penger når han søker om uførepensjon. De skal enten avslå rehab.pengene fordi det ikke er usikt til bedring, men da må det være fordi de mener det faktisk er slik at han VIL få innvilget uførepensjon. Det kan de først mene når TK har oversendt uføresaken til FTK med positiv innstilling, og da skal de istedet for rehab.penger innvilge foreløpig uførestønad. Stønaden er rett nok en kan-bestemmelse (det KAN innvilges), men i praksis skal det skje med mindre søkeren har massevis av oppspart kapital å leve for i mellomtiden - eventuelt henvise ham til attføring hvis de mener DET er riktigere.

(jeg ser flere TK har lagt seg på linjen du beskriver, og det er rett og slett FEIL!!!)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...