Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! jeg er en mann på 30 år som i mange år har slitt i skolelivet, dårlige karakterer og ubeståtte eksamner. Dette har resultert i at jeg nå jobber på laveste nivå med en timelønn på 130kr. I den senere tid har jeg også fått diverse plager. Jeg var hos en hudlege i fjor da jeg var 29 år for å sjekke en del klumper jeg hadde fått på kroppen, hudlegen vidresendte meg til en nevrolog som konkluderte med at jeg har noe som kalles Nevrofibromatose 1. Dette er jo en sykdom som kan ha sammenheng med at jeg har vært dårlig på skolen og ikke lykkes i arbeidslivet. Nå begynner jeg å merke store ryggsmerter og tåketet syn, noe som også kommer fra denne sykdommen. Mitt spørsmål i denne saken, hvorfor har ikke legene funnet ut dette før? jeg har mange cafe a le flekker på kroppen, mange store som jeg har hatt hele livet samt mange falske ledd som legene har sett på uten å komme med noen konklusjon. jeg lurer på derfor, har jeg krav på ung ufør? siden dette er en kronisk medfødt sykdom jeg kunne jo ha fått hjelp tidligere i livet med skole og valg om denne sykdommen hadde blitt oppdaget før jeg ble så gammel som nå? for om jeg blir ufør nå vil jeg jo havne på en svært dårlig trygd med lav lønn som jeg har nå og nesten ingen arbeidserfaring? takker for svar.

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Slik jeg forstår deg, er du pr i dag i jobb. Du vil derfor ikke være noen kandidat for uførepensjon med ung ufør fordelsberegning. Hvis du pr i dag er sykemeldt og går inn i et løp mot en uførepensjon, vil du ikek få ung ufør fordelsberegning fordi sykdommen ikke er klart dokumentert FØR fyllte 26 år.

Thomas Myran

Advokat

• 1 måned senere...
Gjest Ane Liane
Skrevet

Hei!

Slik jeg forstår deg, er du pr i dag i jobb. Du vil derfor ikke være noen kandidat for uførepensjon med ung ufør fordelsberegning. Hvis du pr i dag er sykemeldt og går inn i et løp mot en uførepensjon, vil du ikek få ung ufør fordelsberegning fordi sykdommen ikke er klart dokumentert FØR fyllte 26 år.

Thomas Myran

Advokat

Det er ikke noe krav om at diagnose må være stilt før fylte 26 år! Men det må kunne dokumenteres eller sannsynliggjøres at sykdommen oppsto før dette tidspunktet. Selv har jeg fått uføretrygd med ung ufør-beregning etter at diagnose (på en medfødt sykdom) ble stilt da jeg var 38 år. Dermed er heller ikke grensen på 36 år for i det hele tatt å søke om ung ufør, reell. Jeg har også vært i jobb, i perioder i 100%, men har hatt vanskeligheter med å få jobb, nok jobb, bra nok betalt jobb, bytte jobb, og overskudd til andre ting enn jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...