Gå til innhold

Alle fiser

Anbefalte innlegg

Gjest noen fordeler må en jo ha
Skrevet

Hehe :)) Husk på at svært mange døve har CI ;) Jeg hører prompelyder utrolig godt nå ;-P

Hvordan er det å ha CI når en er oppvokst som døv? Er det sosial akseptabelt eller blir en sette på som en slags "foræder" og kan bli fryst ut hvis man gjør det?

Gjest togli
Skrevet

bare sånn for å være nysgjerrig: Kommer du noen gang evt til å finne deg en mann som ikke er døv?

Sikkert et rart spørsmål, og du må ikke svare :)

Jeg hadde sikkert lurt på det samme selv ;)

Mange av mine døve venner er kjæreste/samboer/gift med hørende, så det er ikke så uvanlig. For min del er jeg tospråklig i den forstand at jeg også prater talespråk flytende, så sånn sett fungerer jeg godt sammen med hørende også (selv om jeg får problemer når det blir mange hørende på en gang ;-))

Jeg ble nettopp singel og kjenner at det ikke akkurat frister meg med en døv nordmann (jeg kjenner jo alle i passende alder ;-))

Om han hører eller er døv spiller ikke så stor rolle, men jeg hadde nok satt pris på at en døv mann prata såpass godt talespråk at han kunne kommunisere greit med min familie og mine hørende venner....Uten at det hadde vært utslagsgivende for om jeg hadde beholdt ham eller ikke ;)

Tipper allikevel at min neste kjæreste blir hørende siden jeg ikke greier å se for meg at jeg skal falle for en jeg allerede vet hvem er osv ;)

Gjest noen fordeler må man ha
Skrevet

Men luktesansen er vel i behold, og det er vel der man avsløres raskest:o)

rart at det ikke er funnet opp noen medisinske greier som gjør at fisen ikke lukter vondt. Det kunne være noe som man puttet opp i tarmen og som nøytraliserte lukten. Er det så vanskelig å finne opp noe sånt? Veldig kjekt å ha om man er på lang flytur med luft i magen.

Gjest togli
Skrevet

Hvordan er det å ha CI når en er oppvokst som døv? Er det sosial akseptabelt eller blir en sette på som en slags "foræder" og kan bli fryst ut hvis man gjør det?

For rundt 10 år siden ble man nok nærmest sett på som en outsider eller forræder om man fikk CI ;)

Tegnspråklige døve kjempa imot det de så på som en slags "etnisk rensing" av en menneskegruppe. Høres helt sikkert rart ut for hørende, men jeg har full forståelse for det..

CI kan gi døve flere muligheter, men vi har også tapt enormt mye etter at CI ble aktuelt. Det tegnspråklige miljøet blir aldri det samme som det en gang var og det er ganske trist... Og vi får flere ensomme døve rundt omkring i Norge, paradoksalt nok pga at de har fått CI og ikke hører godt nok til å fungere godt sosialt sammen med hørende. Samtidig hører de så "godt" at de ikke får den hjelpen de trenger.

Idag er CI svært vanlig blant oss døvfødte også, så det er fullt ut akseptabelt å bruke dette apparatet. Kampen nå går mer på å få hørende foreldre til å forstå at deres døve CI-barn bør gies begge språk for at de skal få optimale muligheter i livet.

Skrevet

Slutte med analsex?

takk for den du:0) jeg får prøve det!

Skrevet

Mange av mine døve venner er kjæreste/samboer/gift med hørende, så det er ikke så uvanlig. For min del er jeg tospråklig i den forstand at jeg også prater talespråk flytende, så sånn sett fungerer jeg godt sammen med hørende også (selv om jeg får problemer når det blir mange hørende på en gang ;-))

Jeg ble nettopp singel og kjenner at det ikke akkurat frister meg med en døv nordmann (jeg kjenner jo alle i passende alder ;-))

Om han hører eller er døv spiller ikke så stor rolle, men jeg hadde nok satt pris på at en døv mann prata såpass godt talespråk at han kunne kommunisere greit med min familie og mine hørende venner....Uten at det hadde vært utslagsgivende for om jeg hadde beholdt ham eller ikke ;)

Tipper allikevel at min neste kjæreste blir hørende siden jeg ikke greier å se for meg at jeg skal falle for en jeg allerede vet hvem er osv ;)

hehe ok:)

Den skjønner jeg =)

Skrevet

Jeg jobber selv med døve og nyter det privilegiumet å kunne prompe høyt uten at noen reagerer. men er litt bekymret for å bli så vant til det at jeg gjør det samme med folk som faktisk hører ;)

*knegg*

Skrevet

Og jeg sitter nå med inntrykk av at hørende mannfolk jaggu er en sjelden rase.. *tørker støv av gubben*

;0P

Gjest togli
Skrevet

Og jeg sitter nå med inntrykk av at hørende mannfolk jaggu er en sjelden rase.. *tørker støv av gubben*

;0P

Hehe ;)))

Skrevet

;0P

Må skratte litt her :-D

I går kveld lurte gubben på om jeg kunne gå inn til guttungen i senga, var visst noe han ville meg.

Ok sa jeg, men da må du passe på denne stekepanna som står på ovnen og ha i kjøttdeigen........

Jeg kommer tilbake etter noen minutter, og panna står der på ovnen tørr og varm.......

hahhaa, godt jeg ikke var lenge borte. For gubben hadde satt seg fast foran tv :-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...