Gå til innhold

Frekke familiemedlemmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Men jeg har ikke lyst til å ymte frempå overfor søsknene, siden alle 5 har flere barn hver. Hvis jeg begynner å si noe, blir jeg nok fort den "sort får" blant alle søskenbarna til mannen min.''

Ser den, altså, men jeg hadde nok ikke vært snillere enn at jeg i den riktige anledningen hadde nevnt for en av de andre eierne hvor trist det var for barna å miste uka på hytta. Og spurt rett ut om de ikke har vurdert å dele opp bruken i uker, slik at alle kan få nytte den.

Innsalget er selvfølgelig veldig viktig, da.

Lykke til!

''Ser den, altså, men jeg hadde nok ikke vært snillere enn at jeg i den riktige anledningen hadde nevnt for en av de andre eierne hvor trist det var for barna å miste uka på hytta. Og spurt rett ut om de ikke har vurdert å dele opp bruken i uker, slik at alle kan få nytte den.

'

Såvidt jeg har forstått, så er det bestefar og hans søsken som eier sommerstedet. Da har vel ikke barn eller svigerbarn noe med å blande seg inn i fordelingen dem i mellom? Din mann kan selvfølgelig velge å ta det opp med sin far om det kunne vært en ide med en fast fordeling og spørre om han kan ta det opp med sine søsken, men etter min oppfatning går også grensen der for hva som er en anstendig oppførsel fra neste generasjon sin side.

Gjest Elextra
Skrevet

Skjønner at du blir skuffet og frustrert, men hvordan kan du vite at bestefar først hadde gitt klar beskjed til de andre om at han skulle bruke huset den uken?

Min erfaring er at de fleste konflikter av denne typen har utspring i at partene er best på den planleggingen som skjer inne i eget hode og noe mindre gode på verbal kommunikasjon med de andre partene...

My point exactly! :P

Skrevet

''Men jeg har ikke lyst til å ymte frempå overfor søsknene, siden alle 5 har flere barn hver. Hvis jeg begynner å si noe, blir jeg nok fort den "sort får" blant alle søskenbarna til mannen min.''

Ser den, altså, men jeg hadde nok ikke vært snillere enn at jeg i den riktige anledningen hadde nevnt for en av de andre eierne hvor trist det var for barna å miste uka på hytta. Og spurt rett ut om de ikke har vurdert å dele opp bruken i uker, slik at alle kan få nytte den.

Innsalget er selvfølgelig veldig viktig, da.

Lykke til!

Det ble litt feil i kommentaren min, da det jo heller ikke er _din_ mann som vel er den rette til å ta opp dette...*s*

Gjest Elextra
Skrevet

Du vil ikke ta en telefon til bestefars bror du da, og si det som det er, at bestefar hadde avsatt denne uken først, og avtalt med dere, og at du syns det da må være bestefars tur å ha den uken?

''at bestefar hadde avsatt denne uken først''

Er man egentlig så sikker på det, da?

Skrevet

''Ser den, altså, men jeg hadde nok ikke vært snillere enn at jeg i den riktige anledningen hadde nevnt for en av de andre eierne hvor trist det var for barna å miste uka på hytta. Og spurt rett ut om de ikke har vurdert å dele opp bruken i uker, slik at alle kan få nytte den.

'

Såvidt jeg har forstått, så er det bestefar og hans søsken som eier sommerstedet. Da har vel ikke barn eller svigerbarn noe med å blande seg inn i fordelingen dem i mellom? Din mann kan selvfølgelig velge å ta det opp med sin far om det kunne vært en ide med en fast fordeling og spørre om han kan ta det opp med sine søsken, men etter min oppfatning går også grensen der for hva som er en anstendig oppførsel fra neste generasjon sin side.

''Såvidt jeg har forstått, så er det bestefar og hans søsken som eier sommerstedet. Da har vel ikke barn eller svigerbarn noe med å blande seg inn i fordelingen dem i mellom? Din mann kan selvfølgelig velge å ta det opp med sin far om det kunne vært en ide med en fast fordeling og spørre om han kan ta det opp med sine søsken, men etter min oppfatning går også grensen der for hva som er en anstendig oppførsel fra neste generasjon sin side.''

Selvfølgelig er det besteforeldregenerasjonen som disponerer sommerstedet, og neste generasjon skal ikke legge seg opp i hvordan de gjør det. Men ut fra hovedinnlegget virker det som at en bror av bestefar brøt seg på, og forpurret planer som var flagget.

Nå vet ikke jeg hvor gamle disse i den eldste generasjonen er, men man kan jo se for seg at de faktisk ikke har tenkt i de systematiske baner selv. Kanskje denne broren ikke engang skjønte at han brøt seg på/ødela noe, og hvis bestefaren er en overforsiktig type/broren er en brautende figur, kan det hende at et signal utenfra kan være en vekker.

Det er ikke alltid at det er gull å tie, men man skal jo selvfølgelig veie sine ord.

Skrevet

Det ble litt feil i kommentaren min, da det jo heller ikke er _din_ mann som vel er den rette til å ta opp dette...*s*

He-he, det har du rett i, selv om min mann sikkert hadde vært klar og tydelig på en diplomatisk måte. :-)

Skrevet

''Du vil ikke ta en telefon til bestefars bror du da, og si det som det er, at bestefar hadde avsatt denne uken først, og avtalt med dere, og at du syns det da må være bestefars tur å ha den uken?''

Det mener jeg ville være både frekt og uklokt. Bestefar må da få lov til å kommunisere med sine søsken på den måten han selv ønsker.

Det er uaktuelt å "ta saken i egne hender".

Bestefar bestemmer hvordan han ønsker å kommunisere til sine søsken.

Står på sidelinjen, og synes det er greit, men selvsagt litt dumt at det ble slik.

Skrevet

Skjønner at du blir skuffet og frustrert, men hvordan kan du vite at bestefar først hadde gitt klar beskjed til de andre om at han skulle bruke huset den uken?

Min erfaring er at de fleste konflikter av denne typen har utspring i at partene er best på den planleggingen som skjer inne i eget hode og noe mindre gode på verbal kommunikasjon med de andre partene...

''Skjønner at du blir skuffet og frustrert, men hvordan kan du vite at bestefar først hadde gitt klar beskjed til de andre om at han skulle bruke huset den uken?''

Fordi de ringte oss og bekreftet turen.

At huset var ledig og ingen skulle reise dit. De hadde snakket med de andre om det og alt var ok.

I den familien blir nyhetene raskt formidlet. Om noen er gravide eller et familiemedlem har hatt selskap, vet resten av slekta det, nesten før nyheten har skjedd :-)

Så jeg stoler fullt og helt på at han har klart å kommunisere det ut til de andre, ja.

Skrevet

Ikke uten grunn vi i vår familie har kommet til at det utelukket å sameie feriesteder... Har etterhvert sett for mange eksempler på at det fører til gnisninger, selv i familier der de sier at i deres familie er de så enige at dette skal gå bra.

Skjønner det er vanskelig med annen løsning om feriestedet er så mye verd at det er utelukket å kjøpe hverandre ut. Men tror temmelig sikkert jeg i så fall ville valgt å selge og kjøpt et rimeligere sted.

''Ikke uten grunn vi i vår familie har kommet til at det utelukket å sameie feriesteder... ''

Helt enig. Vi kommer heller aldri til å gå inn for en slik løsning.

Skrevet

''Skjønner at du blir skuffet og frustrert, men hvordan kan du vite at bestefar først hadde gitt klar beskjed til de andre om at han skulle bruke huset den uken?''

Fordi de ringte oss og bekreftet turen.

At huset var ledig og ingen skulle reise dit. De hadde snakket med de andre om det og alt var ok.

I den familien blir nyhetene raskt formidlet. Om noen er gravide eller et familiemedlem har hatt selskap, vet resten av slekta det, nesten før nyheten har skjedd :-)

Så jeg stoler fullt og helt på at han har klart å kommunisere det ut til de andre, ja.

Kjipt at ikke bestefar fikk til å gjennomføre planen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...