Gå til innhold

Kreftkø

Anbefalte innlegg

Gjest kreftkø
Skrevet

Leser i avisene at mange må vente lenge i kreftkø på diagnostikk og behandling. Men sykehusene må vel prioritere slik at de som allerede har fått en diagnose med f.eks. spredning får behandling umiddelbart? Og hva med de som man mistenker mulig tilbakefall på? Jeg spør på vegne av min far som skal inn igjen på sykehuset i slutten av juni etter 7 ukers ventetid. Han har ikke vært der på 2 år, men prøvene hans gjorde at legen ville sende han til en sjekk på sykehuset i tilfelle. Når han så kommer inn og legen f.eks vil ta en MR for å sjekke om det har spredd seg videre, betyr det da at han må vente 6-7 uker til på det da? Eller prioriterer sykehusene de som man mistenker spredning på? Ellers er det jo helt hinsides...

Skrevet

Visste du ikke at det var ventetid på kreftavdelingen også? Men det er det faktisk og jeg er enig med deg at det er ille.

Gjest det er like ille for alle å stå i køen
Skrevet

Vel - i den køen er det mange som står. Selv er jeg småbarnsmor, førstegangs-kreftsyk, og vil bli lage stor ståhei om det viser seg at en som tidligere har vært syk, og som bare kanskje har tilbakefall, skal prioriteres framfor meg. Særlig hvis det er et eldre menneske med usunn livsstil, storrøyker eller lignende.

Men jeg innser at de fra den gruppen som står foran meg i køen kronologisk må få gå først. Ikke svarten om jeg går med på at andre skal få smette inn foran meg bare fordi de har vært syke en gang i tida. De får pent vente, som oss andre. Med all den angst og smerte for både de som står i køen og de pårørende som det medfører.

Skrevet

Vel - i den køen er det mange som står. Selv er jeg småbarnsmor, førstegangs-kreftsyk, og vil bli lage stor ståhei om det viser seg at en som tidligere har vært syk, og som bare kanskje har tilbakefall, skal prioriteres framfor meg. Særlig hvis det er et eldre menneske med usunn livsstil, storrøyker eller lignende.

Men jeg innser at de fra den gruppen som står foran meg i køen kronologisk må få gå først. Ikke svarten om jeg går med på at andre skal få smette inn foran meg bare fordi de har vært syke en gang i tida. De får pent vente, som oss andre. Med all den angst og smerte for både de som står i køen og de pårørende som det medfører.

Jeg tror du misforstår.

Poenget er at det er langt mer alvorlig for noen å vente hvis det er større fare for metastase enn ikke.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg tror du misforstår.

Poenget er at det er langt mer alvorlig for noen å vente hvis det er større fare for metastase enn ikke.

Med vennlig hilsen

Det kan godt hende. Jeg er førstereis, og får adrenalinstigning bare ved tanken på at noen skal snike inn i køen foran meg. Egentlig er det vel naturlig at de som har vært behandlet tidligere er inne i oppfølgingssystemet allerede, og vil ha kortere linjer til undersøkelse og behandling. Selv om alt i meg vrenges ved tanken på at en overvektig storrøyker av den grunn skal gjøre min venting enda lenger.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det kan godt hende. Jeg er førstereis, og får adrenalinstigning bare ved tanken på at noen skal snike inn i køen foran meg. Egentlig er det vel naturlig at de som har vært behandlet tidligere er inne i oppfølgingssystemet allerede, og vil ha kortere linjer til undersøkelse og behandling. Selv om alt i meg vrenges ved tanken på at en overvektig storrøyker av den grunn skal gjøre min venting enda lenger.

''Selv om alt i meg vrenges ved tanken på at en overvektig storrøyker av den grunn skal gjøre min venting enda lenger.''

Menneskeverd skal da vel ikke sees ut fra hva vi gjør? Du høres veldig kynisk ut...

Men håper selvfølgelig at du får den behandlingen du trenger.

Skrevet

''Selv om alt i meg vrenges ved tanken på at en overvektig storrøyker av den grunn skal gjøre min venting enda lenger.''

Menneskeverd skal da vel ikke sees ut fra hva vi gjør? Du høres veldig kynisk ut...

Men håper selvfølgelig at du får den behandlingen du trenger.

Jepp. Kjempekynisk.Ganske sint også. Bare prøv selv, så skal du se at du følger kanskje i samme spor.

Gjest kreftkø
Skrevet

Det spørs hva du mener med sniking i køen det?? Jeg snakker ikke om at man skal betale seg foran her. Jeg lurer på om sykehuset prioriterer i køene i det hele tatt. Det kan jo ikke være slik at alle, uansett diagnose må stå like lenge i kø? De må jo prioritere de det er verst med? Det er jo logisk i mine øyne, og ikke sniking. Håper bare at det er slik.

Gjest togli
Skrevet

Jepp. Kjempekynisk.Ganske sint også. Bare prøv selv, så skal du se at du følger kanskje i samme spor.

Jeg skjønner godt du er forbanna! Når man får kreft vil man jo bare få bort kreften med det samme. Må være grusomt å vente i kø :-((

Ønsker deg alt godt!

hidi, the scorpion
Skrevet

''Jepp. Kjempekynisk.Ganske sint også. Bare prøv selv, så skal du se at du følger kanskje i samme spor.''

Neppe, for jeg er slank, men storrøyker, dessverre:(

Ingen mennesker er mer verdifulle å redde enn andre.

Skrevet

Det spørs hva du mener med sniking i køen det?? Jeg snakker ikke om at man skal betale seg foran her. Jeg lurer på om sykehuset prioriterer i køene i det hele tatt. Det kan jo ikke være slik at alle, uansett diagnose må stå like lenge i kø? De må jo prioritere de det er verst med? Det er jo logisk i mine øyne, og ikke sniking. Håper bare at det er slik.

Jeg har forstått det slik at de prioriterer barn og unge. Og dessuten er det jo forskjellige avdelinger og de har sikkert ikke samme ventetida alle avdelingene.

Skrevet

''Jepp. Kjempekynisk.Ganske sint også. Bare prøv selv, så skal du se at du følger kanskje i samme spor.''

Neppe, for jeg er slank, men storrøyker, dessverre:(

Ingen mennesker er mer verdifulle å redde enn andre.

Det er jeg elt enig med deg i, men hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg tenkt nøyaktig det samme som trådstarter. Det kan ikke forventes at man skal få en svært alvorlig diagnose og se på behandlingssystemet på en objektiv måte.

Gjest fysjameg...
Skrevet

Regner med at du har levd utrolig sunt og aldri gjort noe galt mht kroppen din, siden du kan si det du gjør.

Du virker helt uten medfølelse for andre, og har ikke peiling på hvordan systemet virkelig fungere. Men det ser ut til at det retter seg nå da.

Ønsker deg likevel lykke til, da jeg har førstehånds bekjendtskap til dette...

tzatziki1365380058
Skrevet

Ærlig talt! Det er synd at du er syk, men litt respekt for andre - også overvektige og/eller storrøykere - kan du jammen ha, likevel.

Fysj for en holdning!

Sykdom skyldes uansett MEST uflaks - selv om noen har levd mindre sunt enn andre. Det kan være grunner til de valgene dessuten, som du ikke har peil på. Og så komplisert som "sunnhetsblidet" er, er det jammen vanskelig å være "trygg". Nå har de jo funnet ut at røykere og kaffedrikkere har mindre risiko for Parkinson, så de som ikke drikker kaffe og røyker bør, i følge din logikk, komme lenger bak i køen.

I første rekke skal naturligvis adgang til behandling gis i forhold til risiko. En person med stor risiko for spredning, skal naturligvis behandles raskere enn en person med liten risiko.

Gjest Gir meg ende over!
Skrevet

Får håpe du sier det samme om det gjaldt deg!!!

beklager men det der var rett og slett forkastelig sagt!

JEG har større leverett enn andre?

Gjest Kreftsyk, men ikke overvektig eller røyker, men fikk POKKER lungekreft fordi!
Skrevet

Du er like forkastelig som de du kaller overvektige røykere!!!

Ditt liv er ikke MERE verdt enn andre sitt liv! Enkelt og greit!

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er jeg elt enig med deg i, men hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg tenkt nøyaktig det samme som trådstarter. Det kan ikke forventes at man skal få en svært alvorlig diagnose og se på behandlingssystemet på en objektiv måte.

Respekt for mennesker er noe man har eller ikke har. De som har det, klarer man å bevare det, også i tunge situasjoner.

Det er ganske kynisk, slemt, og usympatisk å velge å ta ut frustrasjon over ventetider på andre som har det minst like ille. Det er ganske kynisk, slemt og usympatisk å mene at andre er mindre verdt enn en selv er, fordi de har gjort noen dumme valg. OG det er ganske usympatisk med personer som virkelig tror at folk har samme sjanser i livet, og at ANDRE has skyld i sin egen skjebne, mens DE er perfekte, rasjonelle vesner som aldri har gjort noe feil.

Grunnleggende verdier består vanligvis selv under store prøvelser, så lenge vi snakker innenfor rammen av vårt "siviliserte" samfunn.

Gjest Kreftsyk, men ikke overvektig eller røyker, men fikk POKKER lungekreft fordi!
Skrevet

Nå er det ikke lenge jeg har igjen, såpass mye har jeg også skjønt.

Men jeg har ikke i mine levedager sett et mere kynisk menneske enn det du er!

DU ser på deg selv som bedre enn andre mennesker, uansett hvordan de har levd livet sitt! Beklager men du vinner ikke kreftkampen din med den giftige holdningen du har til andre mennesker, for den kommer til å spise deg opp fortere enn kreften tar deg!

Å skrive at du ønsker andre mennesker LIKE SYK som degselv, når du VET hva dette gjør mot deg og din familie... De fleste bruker å si "jeg unner ikke mine verste fiender det jeg har gått igjenom" så håper jeg desverre at noen faktisk stjeler plassen din i køen, et litt mere ydmykt menneske som ser på ALLE mennesker med samme VERDI som dem ! HUSK Å LÆR DETTE VIDERE TIL DINE BARN!

Hilsen også en kreftsyk, men ikke bitter person som ønsker alle rundt seg like syk som seg selv!!!

Skrevet

Du er like forkastelig som de du kaller overvektige røykere!!!

Ditt liv er ikke MERE verdt enn andre sitt liv! Enkelt og greit!

Hallo!!!

Det er jo nettopp det jeg sier! Jeg finner meg gjerne i å stå i en rettferdig kø hvor alle er like mye verd. Men at noen skal få gå inn foran har jeg for øyeblikket store problemer med å forholde meg til. For få måneder siden ville jeg nok hatt et helt annet syn på det, men nå er jeg bare redd for at tiden jobber mot meg.

MItt liv er ikke mer verdt enn noen annens, men da vil jeg heller ikke at noen andre skal surfe inn i køen foran meg.

Skrevet

Jeg veier godt over 90 kilo. Jeg røkte inntil nylig 20 sigaretter daglig.

Betyr det at det er mindre ille for mine unger enn for dine at mammaen blir syk?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...