Gå til innhold

Å spise med bestikk

Anbefalte innlegg

Gjest frauru
Skrevet

Bruker du både kniv og gaffel gjennom hele måltidet?

Skraper/slår du bestikket mot tallerkenen slik at det lager skarpe, høye lyder?

Spiser du annerledes hjemme med dine nærmeste enn du gjør ellers?

Jeg synes ofte det er vanskelig å følge med på samtalen rundt bordet fordi enkelte hamrer bestikket mot tallerkenen slik at det skjærer i ørene. Det er strengt tatt ikke nødvendig å berøre tallerkenen med bestikket i det hele tatt?

Det er heller ikke særlig appetittvekkende å se på at folk spiser kun ved hjelp av gaffelen. Da gjerne med venstre albue/arm på bordet slik at det ser ut som vedkommende "vokter" maten sin.

Er du bevisst på disse tingene når det gjelder deg selv, dine barn eller andre?

Fortsetter under...

Gjest spiser med fingrene
Skrevet

Jeg spiser i grunnen lite med kniv og gaffel. Har stort sett alltid pita/nan/lefse til maten og bruker den til å samle maten med. Så jeg spiser mest med fingrene. Uten å få mat på fingrene forøvrig.

Ellers er jeg klar over etikette ute blant folk og vet hva dannelse er.

Lite opptatt av hva andre gjør da, med mindre det er helt ekstremt.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg har alltid vært opptatt av å "spise pent".

Det er en av (de få) tingene jeg har vært ufravikelig på når det gjelder oppdragelse.

Jeg spiser med det bestikket som er pådekket. Alltid.

Lager ikke skrapelyder med bestikket.

Bruker serviett.

Ved frokost legges alltid bestikk ved pålegget slik at vi ikke bruker fingrene inni f.eks skinkepakken.

Har et vennepar med barn som slikker fingrene ved matbordet og deretter kan forsyne seg med pålegg uten bestikk.

Jeg snakket med denne pappan om dette, både han og barna gjorde det.

Han mente det var nanlig å slikke fingrene. Men kunne strekke seg til at etter fingerslikking tørket man seg med serviett på fingrene og forsynte seg så av pålegg. Uten bestikk.

Jeg lurer på om det er meg som er på tuppa?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Dette ble jeg vekdig opptatt ev.

Hva mener du om cheeze doodle spising (jeg kjøper det ikke lenger). Man blir grisete på fingrene av å spise det. Men man kan vel ikke slikke fingrene for så å forsyne seg av bollen igjen???

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg spiser i grunnen lite med kniv og gaffel. Har stort sett alltid pita/nan/lefse til maten og bruker den til å samle maten med. Så jeg spiser mest med fingrene. Uten å få mat på fingrene forøvrig.

Ellers er jeg klar over etikette ute blant folk og vet hva dannelse er.

Lite opptatt av hva andre gjør da, med mindre det er helt ekstremt.

Kan du lese mine svar til trådstarter? :-)

Er jeg ekstrem?

Gjest frauru
Skrevet

Jeg har alltid vært opptatt av å "spise pent".

Det er en av (de få) tingene jeg har vært ufravikelig på når det gjelder oppdragelse.

Jeg spiser med det bestikket som er pådekket. Alltid.

Lager ikke skrapelyder med bestikket.

Bruker serviett.

Ved frokost legges alltid bestikk ved pålegget slik at vi ikke bruker fingrene inni f.eks skinkepakken.

Har et vennepar med barn som slikker fingrene ved matbordet og deretter kan forsyne seg med pålegg uten bestikk.

Jeg snakket med denne pappan om dette, både han og barna gjorde det.

Han mente det var nanlig å slikke fingrene. Men kunne strekke seg til at etter fingerslikking tørket man seg med serviett på fingrene og forsynte seg så av pålegg. Uten bestikk.

Jeg lurer på om det er meg som er på tuppa?

Huff. Aner ikke om du er på tuppa. Jeg er som deg.

Selv lærte jeg skikkelig bordskikk i barnehagen, ikke hjemme. Husker jeg som barn minnet mine foreldre på at man ikke skulle snakke med mat i munnen og ikke slikke seg på fingrene. Familiemiddagene har mildt sagt vært en utfordring og jeg har fått et ganske anstrengt forhold til mat- og middagssituasjoner.

(Heldigvis er de ikke av den bråkete sorten.)

Synes det er underlig at det ikke er større fokus på dette i Norge. Har flere ganger opplevd at noen av gjestene har fortsatt å spise under taler i bryllup og lignende. Da blir hamring med bestikk spesielt påfallende. *grøss*

Annonse

Gjest frauru
Skrevet

Dette ble jeg vekdig opptatt ev.

Hva mener du om cheeze doodle spising (jeg kjøper det ikke lenger). Man blir grisete på fingrene av å spise det. Men man kan vel ikke slikke fingrene for så å forsyne seg av bollen igjen???

Cheeze doodles er notorisk usosial og "uhøflig" mat. Dersom man insisterer på å servere det burde det være sammen med en stor bunke servietter!

Jeg har observert at noen bruker en slags sugeteknikk for å minimere cheeze doodles-rester på fingrene uten at man strengt tatt slikker. Det er vel noe lignende jeg gjør selv den sjeldne gangen jeg er dum nok til å spise det.

Uting!

Gjest spiser med fingrene
Skrevet

Kan du lese mine svar til trådstarter? :-)

Er jeg ekstrem?

Spør du meg? Om så er, så vil jeg ikke si du er ekstrem. Kanskje litt overdrevet hvis det setter deg helt ut om du ikke kan omgås mennsker som ikke er like nøye.

Jeg har forståelse for at man f.eks reagerer på at man slikker på fingrene og deretter tar i maten, spesielt om det dreier seg om ikke-familiemedlemmer.

Dobbel-dipping er jeg dog ikke fan av.

I vår familie har vi nokså god hygiene i den forstand at vi vasker oss både før og etter maten.Vi slikker heller ikke fingre, men jeg er i grunnen ikke så veldig kresen.

Kan godt låne skjeen til en annen og røre sukker i teen min, eller drkke av samme kopp som en kollega som jeg kjenner godt. Jupp, jeg er lite kresen, men jeg har forståelse for at andre har høyere terskel og oppfører meg deretter i sosiale settinger hvor det er påkrevet.

Jeg har god opplæring i skikk og bruk fra min mormor og dette har jeg alltid i bakhodet ute blant folk. Hjemme hos mine foreldre kan vi godt rape og slikke fingre, men lærdommen er der, og vi glemmer oss ikke ut blant andre.

Skrevet

Jeg har blitt opplært til å spise pent med både kniv og gaffel, og til ikke å bråke unødig ved matbordet.

I tillegg har ikke albuene noe å gjøre på bordet når man spiser.

Husker særlig far var streng på dette. Det hadde nok sine grunner, og jeg er glad for det nå.

Gjest Dolores77
Skrevet

Jålete du er da :)

Jeg spiser ofte med kniv og gaffel,

og uten albuene på bordet,

men mest når jeg er ute og spiser.

Hjemme kan jeg godt spise med bare gaffel og med albuene på bordet jeg...

Men jeg skraper ikke tallerkenen.

Den uvanen jeg har er at jeg "aldri" spiser opp all maten på tallerkenen...

Gjest segunda
Skrevet

Hva gjør du når du er i andre land, eller sammen med mennesker fra andre kulturer?

Irriterer du deg over at en amerikaner spiser med gaffelen i høyre hånd og at en iraner spiser ris med en skje?

Skrevet

Ja, jeg har faktisk alltid satt litt krav/pris på oppførsel ved bordet

Folka får jo legge albuen på bordet uten at jeg får angsanfall men ikke henge på armen/se daff ut

Mat skal smakes på før vi får lov å si, ikke æsj, men at "dette likte jeg ikke"

Jeg synes dessuten det er kjempekoselig å dekke bordet. Vi spiser som regel middagen i spisestua med kandelaberen på og med servietter og pent dekket bord. Det er det eneste måltidet vi er omtrent garantert å være samlet på i løpet av dagen så det måltidet verdsetter jeg.

Det er krav at vi alle er sammen under middagen, det er ingen som får sette seg foran tv og sånn

Jeg bruker som regel kniv og gaffel under måltidet, noen ganger bruker jeg jo bare gaffelen.(like som de andre i familien her) Pinnemat spises med pinner :D (eneste i familien som gjør det da) Jeg slår ikke i talerkenen tror jeg nei, skikkelig skraping som du sier, og litt mer lyd under måltidet, er det nok heller gubben som står for enn ungene og jeg.

På jobben spiser vi brødskivene med kniv og gaffel omtrent hele gjengen. Med mye godt klinepålegg på så er det innmari praktisk :D

Gjest segunda
Skrevet

Ja, jeg har faktisk alltid satt litt krav/pris på oppførsel ved bordet

Folka får jo legge albuen på bordet uten at jeg får angsanfall men ikke henge på armen/se daff ut

Mat skal smakes på før vi får lov å si, ikke æsj, men at "dette likte jeg ikke"

Jeg synes dessuten det er kjempekoselig å dekke bordet. Vi spiser som regel middagen i spisestua med kandelaberen på og med servietter og pent dekket bord. Det er det eneste måltidet vi er omtrent garantert å være samlet på i løpet av dagen så det måltidet verdsetter jeg.

Det er krav at vi alle er sammen under middagen, det er ingen som får sette seg foran tv og sånn

Jeg bruker som regel kniv og gaffel under måltidet, noen ganger bruker jeg jo bare gaffelen.(like som de andre i familien her) Pinnemat spises med pinner :D (eneste i familien som gjør det da) Jeg slår ikke i talerkenen tror jeg nei, skikkelig skraping som du sier, og litt mer lyd under måltidet, er det nok heller gubben som står for enn ungene og jeg.

På jobben spiser vi brødskivene med kniv og gaffel omtrent hele gjengen. Med mye godt klinepålegg på så er det innmari praktisk :D

Tenk så flinke dere er på jobben som spiser brødskiver med brunost og salami med kniv og gaffel. Det er et skikkelig griseri å røre ved maten med hendene. Jeg håper at dere også bruker gaffel når dere smør matpakken hjemme.

Kandelaber er viktig ved hvert måltid. Bruker dere stoffservietter daglig også?

Annonse

Skrevet

Tenk så flinke dere er på jobben som spiser brødskiver med brunost og salami med kniv og gaffel. Det er et skikkelig griseri å røre ved maten med hendene. Jeg håper at dere også bruker gaffel når dere smør matpakken hjemme.

Kandelaber er viktig ved hvert måltid. Bruker dere stoffservietter daglig også?

Å klø deg i rævva *ler*

Hvis du har såpass evner at du klarer å lese rimelig greit så ser du at det står "klinete" pålegg. Sist jeg sjekket så var ikke brunosten særlig klinet :)

Og nei, vi bruker papirservietter hjemme :)

Synes du det er rart altså å gjøre måltidet om til et litt ekstra koselig samvær for familien? Eller er du sjalu for at andre har noe du har for brautete trynmur for å få?

Gjest segunda
Skrevet

Å klø deg i rævva *ler*

Hvis du har såpass evner at du klarer å lese rimelig greit så ser du at det står "klinete" pålegg. Sist jeg sjekket så var ikke brunosten særlig klinet :)

Og nei, vi bruker papirservietter hjemme :)

Synes du det er rart altså å gjøre måltidet om til et litt ekstra koselig samvær for familien? Eller er du sjalu for at andre har noe du har for brautete trynmur for å få?

Var du seriøs altså? Jeg trodde du brukte ironi.

Egentlig er det så stor selvfølge for meg at hvis det er vanskelig å spise brødmat med hendene så bruker man bestikk, at jeg trenger ikke å kommentere det. Det har ingenting med brautete trynmur å gjøre som du tillegger meg å ha uten at jeg forstår hvorfor. Du kan umulig vite noe om mine spisevaner og tillegge meg å være sjalu på dine.

Jeg må likevel få lov å smile litt av kandelaberen. Holder det at jeg pleier å tenne et lys når det er mørkt når jeg spiser;-)

Skrevet

Var du seriøs altså? Jeg trodde du brukte ironi.

Egentlig er det så stor selvfølge for meg at hvis det er vanskelig å spise brødmat med hendene så bruker man bestikk, at jeg trenger ikke å kommentere det. Det har ingenting med brautete trynmur å gjøre som du tillegger meg å ha uten at jeg forstår hvorfor. Du kan umulig vite noe om mine spisevaner og tillegge meg å være sjalu på dine.

Jeg må likevel få lov å smile litt av kandelaberen. Holder det at jeg pleier å tenne et lys når det er mørkt når jeg spiser;-)

Klart jeg var seriøs, det skjønte du da ;)

"Nødvendig å nevne", dette er nå en tråd som omhandler spisevaner da kjære du *ler*

Og kandelaberen, vi sitter ikke på et femten meter langt bord med glasspersler og stæsj se, det er et vanlig bord med en ille fin kandelaber kjøpt på bruktbutikk, og jo, det er ille, ille koselig med levende lys på matbordet :)

Og om du gjør sånn eller sånn skal du få gjøre akkurat som du vil med uten at jeg har noe behov for å kritisere eller berømme det kjære segunda. At jeg kalte deg brautete var for den aggressive fremtoningen din på et innlegg som ikke hugget til noen i noen retninger, bare fortalte om våre koselige vaner bla :)

Gjest frauru
Skrevet

Hva gjør du når du er i andre land, eller sammen med mennesker fra andre kulturer?

Irriterer du deg over at en amerikaner spiser med gaffelen i høyre hånd og at en iraner spiser ris med en skje?

Bare hvis de bråker. ;-)

Forøvrig reiser jeg mest i Europa og spiser som regel med de jeg reiser sammen med/til. .

Gjest segunda
Skrevet

Klart jeg var seriøs, det skjønte du da ;)

"Nødvendig å nevne", dette er nå en tråd som omhandler spisevaner da kjære du *ler*

Og kandelaberen, vi sitter ikke på et femten meter langt bord med glasspersler og stæsj se, det er et vanlig bord med en ille fin kandelaber kjøpt på bruktbutikk, og jo, det er ille, ille koselig med levende lys på matbordet :)

Og om du gjør sånn eller sånn skal du få gjøre akkurat som du vil med uten at jeg har noe behov for å kritisere eller berømme det kjære segunda. At jeg kalte deg brautete var for den aggressive fremtoningen din på et innlegg som ikke hugget til noen i noen retninger, bare fortalte om våre koselige vaner bla :)

Jeg svarte deg ironisk siden jeg trodde du brukte ironi. Det er ikke aggressiv fremtoning. For all del prøv å se hvor morsomt det er når du snakker om kandelaber fremfor levende lys. Kandelabre er et fornemt ord over mangearmete lysestaker og de ble kun brukt i finere kretser før.

Jeg synes ikke tråden er helt nøytral siden den kritiserer andre menneskers spisevaner. Klart vi har alle en grense for hva vi tillater og liker, men jeg har reagert på at man mener at amerikanere ikke har gode spisevaner fordi de spiser med gaffelen i høyre hånd. Det handler om kulturforskjeller.

Derimot synes jeg du blir aggressiv mot meg selv om jeg prøver å forklare deg at jeg misforsto intensjonene i begynnelsen.

Gjest segunda
Skrevet

Bare hvis de bråker. ;-)

Forøvrig reiser jeg mest i Europa og spiser som regel med de jeg reiser sammen med/til. .

Jeg spiser mye sammen med amerikanere og iranere, og de bråker ikke;-)

Jeg har hørt at noen steder skal man lage slurpelyder for å vise at maten er god, og andre steder er det vane å rape kraftig etter maten. Begge deler ville irritert meg.

Gjest frauru
Skrevet

Jeg svarte deg ironisk siden jeg trodde du brukte ironi. Det er ikke aggressiv fremtoning. For all del prøv å se hvor morsomt det er når du snakker om kandelaber fremfor levende lys. Kandelabre er et fornemt ord over mangearmete lysestaker og de ble kun brukt i finere kretser før.

Jeg synes ikke tråden er helt nøytral siden den kritiserer andre menneskers spisevaner. Klart vi har alle en grense for hva vi tillater og liker, men jeg har reagert på at man mener at amerikanere ikke har gode spisevaner fordi de spiser med gaffelen i høyre hånd. Det handler om kulturforskjeller.

Derimot synes jeg du blir aggressiv mot meg selv om jeg prøver å forklare deg at jeg misforsto intensjonene i begynnelsen.

''Klart vi har alle en grense for hva vi tillater og liker, men jeg har reagert på at man mener at amerikanere ikke har gode spisevaner fordi de spiser med gaffelen i høyre hånd. Det handler om kulturforskjeller.''

Andre lands spisevaner var ikke i mine tanker da jeg skrev hovedinnlegget. Det jeg vil til livs er lite hensiktmessig/hensynsløs bruk av bestikk.

Såvidt meg bekjent er den "korrekte" amerikanske måten å skjære opp maten før man legger fra seg kniven og tar gaffelen i høyre hånd for å spise. Det jeg sikter til er tilfeller der gaffelen ligger igjen ubrukt og ren etter måltidet ...

Det er en slags misforstått latskap å kun benytte gaffel og "spa" i seg mat som hadde vært mye enklere å spise ved hjelp av en kniv i tillegg. Dessuten ser det ikke appetittelig ut.

Det samme gjelder hamring med bestikket. Er finmotorikken til folk virkelig så dårlig at de ikke klarer å beregne hastighet og avstand til tallerkenen? Det er tross alt maten man skal treffe og ikke porselenet.

Det handler ikke om jåleri eller kulturforskjeller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...