Gå til innhold

Ufør og tannbehandling.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min første tanke er: Bør ikke du som "godt voksen" og minstepensjonist ha opparbeidet deg såpass med sparepenger at du har råd til å g til tannlegen og betale det det koster? Uten å spekulere i systemet?

Mange minstepensjonister er minstepensjonister nettopp fordi de stort sett hele sitt voksne liv har hatt ganske dårlig råd. Når man da tar i betraktning av tannlegeregninger kan komme opp i svært store beløp, så synes jeg ikke det er rart om folk lurer på om det finnes offentlige støtteordninger knyttet til tannbehandling.

Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor vi fortsatt har et system som gjør at vi knapt nok betaler noe for å gå til legen mens de fleste stort sett må betale alt selv når de trenger tannlege. Vet om folk som har hatt tannlegeregninger på mellom 50 og 100 tusen på ett år.

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

30

• morsan

9

• frosken

6

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Nei, jeg har selvfølgelig aldri vært fattig. Jeg har vært styrtrik så lenge jeg kan huske.Jeg har alltid satt min ære i å klare meg selv. Ellers får det være.

Jeg kan ikke fordra å snylte på systemet - gjerne i kombinasjon med klaging på skattenivået. Beklager.

Hvis du mener det er å snylte på systemet, at en får det en har rett på, så lurer jeg på hva du synes om å betale skatt? At vi betaler så mye i skatt som vi gjør, er jo fordi vi har gode velferdsordninger. Skjønner du ikke det? Vi betaler skatt, bl.a. fordi vi da kan legges inn på sykehus gratis, når vi er syke.

hvis du må på sykehus, vil du nekte, da? Eller vil du gi dem/donere penger etterpå, fordi du for all del ikke skal kreve gratis behandling?

Når du må til legen, går du da til en privat lege og betaler full pris, fordi du ikke vil snylte på systemet og bare betale egenandel?

Du har lov å si hva du mener, og det har jeg også.

Skrevet

Men som minstepensjonist hadde en slik regning vært umulig å kunne betale, med mindre en tok opp lån. Og ikke sikkert en ville fått lån heller.

og da er det lov å bruke velferdsordninger, dersom en har krav på det, mener jeg!

Hallo...man blir ikke minstepensjonist over natten. Da har man levd et liv på 62 år -minst.

Skrevet

Nei, jeg har selvfølgelig aldri vært fattig. Jeg har vært styrtrik så lenge jeg kan huske.Jeg har alltid satt min ære i å klare meg selv. Ellers får det være.

Jeg kan ikke fordra å snylte på systemet - gjerne i kombinasjon med klaging på skattenivået. Beklager.

''

Jeg kan ikke fordra å snylte på systemet - gjerne i kombinasjon med klaging på skattenivået''

Det er da ikke å snylte på systemet å undersøke hvordan velferdsstatens regelverk er utformet.

Skrevet

Mange minstepensjonister er minstepensjonister nettopp fordi de stort sett hele sitt voksne liv har hatt ganske dårlig råd. Når man da tar i betraktning av tannlegeregninger kan komme opp i svært store beløp, så synes jeg ikke det er rart om folk lurer på om det finnes offentlige støtteordninger knyttet til tannbehandling.

Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor vi fortsatt har et system som gjør at vi knapt nok betaler noe for å gå til legen mens de fleste stort sett må betale alt selv når de trenger tannlege. Vet om folk som har hatt tannlegeregninger på mellom 50 og 100 tusen på ett år.

''Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor vi fortsatt har et system som gjør at vi knapt nok betaler noe for å gå til legen mens de fleste stort sett må betale alt selv når de trenger tannlege. Vet om folk som har hatt tannlegeregninger på mellom 50 og 100 tusen på ett år''

Dette er jeg enig i. Samtidig som er jeg er så trøtt av kravmentalitet i kombinasjon med klagementalitet.

Skrevet

Hallo...man blir ikke minstepensjonist over natten. Da har man levd et liv på 62 år -minst.

''Hallo...man blir ikke minstepensjonist over natten. Da har man levd et liv på 62 år -minst.''

Det er fullt mulig å bli minstepensjonist også som ufør.

Skrevet

Personer som blir uføre, uten å ha jobbet og opparbeidet pensjonspoeng, blir minstepensjonist. og det er mange av dem. og det kan skje om du er 30 eller 58. og hvis du hele livet jobber i halv stilling, eller deltidstilling, så ender du også som minstepensjonist.

Skrevet

''Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor vi fortsatt har et system som gjør at vi knapt nok betaler noe for å gå til legen mens de fleste stort sett må betale alt selv når de trenger tannlege. Vet om folk som har hatt tannlegeregninger på mellom 50 og 100 tusen på ett år''

Dette er jeg enig i. Samtidig som er jeg er så trøtt av kravmentalitet i kombinasjon med klagementalitet.

''Samtidig som er jeg er så trøtt av kravmentalitet i kombinasjon med klagementalitet.''

Jeg synes dog ikke innlegget til trådstarter ga grunnlag for å beskylde henne for krav- og klagementalitet.

Skrevet

Hvis du mener det er å snylte på systemet, at en får det en har rett på, så lurer jeg på hva du synes om å betale skatt? At vi betaler så mye i skatt som vi gjør, er jo fordi vi har gode velferdsordninger. Skjønner du ikke det? Vi betaler skatt, bl.a. fordi vi da kan legges inn på sykehus gratis, når vi er syke.

hvis du må på sykehus, vil du nekte, da? Eller vil du gi dem/donere penger etterpå, fordi du for all del ikke skal kreve gratis behandling?

Når du må til legen, går du da til en privat lege og betaler full pris, fordi du ikke vil snylte på systemet og bare betale egenandel?

Du har lov å si hva du mener, og det har jeg også.

Jeg snakker ikke om "snylting," men om det "å kreve".

Gjest Lemur
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1276292890' post='4377559]

Hva er grunnen til så høy regning? Har du mye arbeid pga medisiner e.l?

Det går an å søke om å få dekket behandlingen. Det er vanskelig å få det dekket, så det må gode erklæringer til, gjerne fra spesialist dersom du går til det?

Det må dokumenteres medisinbruk eller fysiske årsaker til tannskade. Det må dokumenteres hvorfor du evnt ikke har gått jevnlig til tannlegen. Det er her mange får avslag, hvorfor de ikke har gått jevnlig, så det er ett svært viktig moment å få med. Hos meg var det sykdommen som isolerte meg hjemme, og det skrev legen i erklæringen.

Så må tannlegen søke, det kan hn forklare for deg, sette opp hvilke behandling, kostnad osv. Jeg mener at det var tannlegen som søkte, jeg gav erklæringene til tannlegen.

Det er egenandel, 1600 kr, så får du dekket 90% av resten. (det var i allefall 90%, det kan jo ha endret seg)

Om det er muligheter å få dekket pga lav inntekt vet jeg ikke, men dersom du skal søke slik jeg har skissert, få gjerne med i erklæringen at du er ufør og lavt inntekt.

Jeg har gått jevnlig i mange år, så det er ikke noe problem.

Har hatt mye tannproblemer og har nok betalt mer enn folk flest.

Men hadde da en mann som hjalp til, nå er jeg alene og minstepensjonist. Blir litt vanskeliger da.

Får ta en snakke med tannlegen og ta det litt over tid, så jeg rekker å spare til det mest nødvendige. Må velge mellom smerte eller utseende. Må ha en stift på en fortann. Ser ikke frem i mot å ha et hull mitt i munnen. Har en vondt jeksel som må rotfylles, men får prøve å vente med den. ordner seg nok.

Gjest solfryd
Skrevet

Lurer egentlig på om du er misunnelig eller bitter på noe når det gjelder trygderettigheter her i landet?

Kan jo nesten virke sånn...

Skrevet

"Jeg kan ikke fordra å snylte på systemet - gjerne i kombinasjon med klaging på skattenivået. Beklager."

Det skrev du iallefall.

Gjest Lemur
Skrevet

Jeg har jo ikke krevd noen ting, jeg bare spurte.

Skrevet

''Samtidig som er jeg er så trøtt av kravmentalitet i kombinasjon med klagementalitet.''

Jeg synes dog ikke innlegget til trådstarter ga grunnlag for å beskylde henne for krav- og klagementalitet.

OK:-) Men i neste runde så klages det over skattenivået her i landet. Jeg er generelt irritert over folk som forlanger/krever, og klager og klager...tilgi meg. Helsevesenet her i landet er kritisert sønder og sammen av brukerene. Og er det fordi alt ikke er gratis?

Skrevet

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kontakta nav, sosialkontor, og spurt om lån/ hjelp. Enten det, så hadde jeg spurt tannlegen om jeg kunne få avbetalingsplan.

Skrevet

OK:-) Men i neste runde så klages det over skattenivået her i landet. Jeg er generelt irritert over folk som forlanger/krever, og klager og klager...tilgi meg. Helsevesenet her i landet er kritisert sønder og sammen av brukerene. Og er det fordi alt ikke er gratis?

Noen kritiserer, noen er svært fornøyde og noen midt i mellom. Noen klager med god grunn, mens andre er kroniske klagere.

Men akkurat i kveld så tror jeg du er i usedvanlig dårlig humør :-)

Skrevet

Enten må du jobbe innen nav, eller ligningskontoret. For du har den holdningen som mange møter på et nav-kontor

Gjest Lemur
Skrevet

Jeg er ufør og minstepensjonist. Jeg er langt fra pensjonistalder og en god stund til fylte 62.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg har gått jevnlig i mange år, så det er ikke noe problem.

Har hatt mye tannproblemer og har nok betalt mer enn folk flest.

Men hadde da en mann som hjalp til, nå er jeg alene og minstepensjonist. Blir litt vanskeliger da.

Får ta en snakke med tannlegen og ta det litt over tid, så jeg rekker å spare til det mest nødvendige. Må velge mellom smerte eller utseende. Må ha en stift på en fortann. Ser ikke frem i mot å ha et hull mitt i munnen. Har en vondt jeksel som må rotfylles, men får prøve å vente med den. ordner seg nok.

Da går ikke det an å søke pga det grunnlaget nei.

Jeg ville ha sjekket med sosialkontoret også jeg, du kan jo dokumentere lav inntekt, og du kan dokumentere hva tannlegen mener må gjøres.

Eller så er det avtale med tannlegen en ordning som er grei, fordele det utover.

Har du en saksbehandler hos NAV ville jeg spurt den også jeg, just in case.

Jeg skal til tannlegen på mandag, og det hadde gjort stort innhogg hadde det ikke vært for at samboeren min bidrar godt i økonomien. Jeg må gå minst 2 ganger i året for å holde tennene i sjakk. Så jeg skjønner deg godt jeg. Lykke til, håper du finner en løsning du kan leve meg.

Skrevet

Lurer egentlig på om du er misunnelig eller bitter på noe når det gjelder trygderettigheter her i landet?

Kan jo nesten virke sånn...

Ja, du kan jo lure. Men aldri i livet om jeg misunner noen som går på trygd eller har andre rettigheter i den sammenhengen. Jeg kunne ikke tenke meg noe annet enn å jobbe:-) Jeg driver eget firma, og kommer til å jobbe så lenge jeg kan:-)

Og du trenger ikke å være frekk fordi om jeg irriterer meg over kravmentaliteten i dette landet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...