Gå til innhold

Flere filosoferinger... ;-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal du nedlegge alle private tannlegekontorer, og opprette offentlige klinikker i steden?

Nei, man kan ha det samme systemet som man har for fastleger, bare for tannleger.

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

25

• frosken

10

• morsan

4

• Sofline

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest fra bergen
Skrevet

Nei, man kan ha det samme systemet som man har for fastleger, bare for tannleger.

Er du sikker på at tannlegene vil være med på det? Trolig bare de minst dyktige som er positive.

Og personlig foretrekker å selv bestemme hvilken tannlege jeg vil gå til, når og hvor ofte jeg vil gå, hvilken behandling som skal velges, osv. osv. Det vil jeg ikke at offentlige byråkrater skal bestemme.

Og heldigvis, dette systemet er det ikke flertall for. Og med innstrammingene varslet av finansministeren, er det heller ingen som kommer til å seriøst snakke om dette med det første. Takk og pris.

Skrevet

Er du sikker på at tannlegene vil være med på det? Trolig bare de minst dyktige som er positive.

Og personlig foretrekker å selv bestemme hvilken tannlege jeg vil gå til, når og hvor ofte jeg vil gå, hvilken behandling som skal velges, osv. osv. Det vil jeg ikke at offentlige byråkrater skal bestemme.

Og heldigvis, dette systemet er det ikke flertall for. Og med innstrammingene varslet av finansministeren, er det heller ingen som kommer til å seriøst snakke om dette med det første. Takk og pris.

Det er ikke det offentlige som bestemmer hvilken fastlege du velger.

Gjest fra bergen
Skrevet

Og det kan skje deg og alle andre også.

Javel. Og da har man forhåpentlig vært så smart at man har lagt litt penger til side, og ikke sløst alt bort på tullball. Litt personlig ansvar er ikke å forakte.

Gjest fra bergen
Skrevet

Det er ikke det offentlige som bestemmer hvilken fastlege du velger.

Man fikk "tildelt" en fastlege i utgangspunktet, og man kan ikke bytte så ofte en vil. Uansett bruker jeg et privat legesenter (ikke det at jeg er der spesielt ofte).

Skrevet

Javel. Og da har man forhåpentlig vært så smart at man har lagt litt penger til side, og ikke sløst alt bort på tullball. Litt personlig ansvar er ikke å forakte.

Vel, det er ikke alle som har hatt den muligheten.

Skrevet

Man fikk "tildelt" en fastlege i utgangspunktet, og man kan ikke bytte så ofte en vil. Uansett bruker jeg et privat legesenter (ikke det at jeg er der spesielt ofte).

Man kan bytte 2 ganger i året.

Det er ingen som helst grunn til at det samme systemet som fungerer for ører, neser, hjertet og lunger ikke også skal fungere for tennene dine.

Gjest fra bergen
Skrevet

Vel, det er ikke alle som har hatt den muligheten.

Da kan man ha støtteordninger for de som har inntekt under en viss grense. Det store flertallet klarer disse utgiftene fint, hvis man prioriterer.

Gjest fra bergen
Skrevet

Man kan bytte 2 ganger i året.

Det er ingen som helst grunn til at det samme systemet som fungerer for ører, neser, hjertet og lunger ikke også skal fungere for tennene dine.

Fordi dagens system fungerer bedre. Og du får ikke middelklassen med på en skatteøkning på 15-20.000 for å finansiere dette.

Skrevet

Da kan man ha støtteordninger for de som har inntekt under en viss grense. Det store flertallet klarer disse utgiftene fint, hvis man prioriterer.

Som sagt, det er ingen grunn til at tenner skal behandles på en annen måte enn ører eller tær.

Skrevet

Fordi dagens system fungerer bedre. Og du får ikke middelklassen med på en skatteøkning på 15-20.000 for å finansiere dette.

Nei, dagens system fungerer ikke bedre for store deler av befolkningen, og etter det jeg så var det svært mange som ønsket at tannleger skulle komme under samme ordning.

Gjest fra bergen
Skrevet

Joda, men det forutsetter at de har penger, og at de ikke er for syke til å tenke på slik.

Du har et grusomt naivt og "enkelt" synspunkt.

De fleste her i landet har faktisk penger. Utover det finnes det gode støtteordninger.

Gjest fra bergen
Skrevet

Nei, dagens system fungerer ikke bedre for store deler av befolkningen, og etter det jeg så var det svært mange som ønsket at tannleger skulle komme under samme ordning.

Da er de ikke klar over hva slags skatteøkninger som er nødvendig for å innføre "gratis" tannlege.

Gjest fra bergen
Skrevet

Ikke hva da?

Skjønte du ikke sammenhengen mellom skattenivå og lønn eller mente du at folk flest skjønner sammenhengen? Vet ikke helt hvor du vil...

Ser ikke helt hva du egentlig mener.

Gjest fra bergen
Skrevet

Det er forskjell mellom et åpent sinn, og å skjære av seg hodet.

Hvis systemet du forfekter er så fantastisk så er det ingen grunn til at det ikke skal kunne innføres for bl.a. bilverksteder, frisører, matbutikker og reisebyråer.

Skrevet

Hvis systemet du forfekter er så fantastisk så er det ingen grunn til at det ikke skal kunne innføres for bl.a. bilverksteder, frisører, matbutikker og reisebyråer.

Null-argument.

Skrevet

De fleste her i landet har faktisk penger. Utover det finnes det gode støtteordninger.

Årsaken til de fleste har penger er jo nettopp at man har et sosialdemokrati.

Skrevet

Da er de ikke klar over hva slags skatteøkninger som er nødvendig for å innføre "gratis" tannlege.

Det samme som folk bruker på tannlege nå, i gjennomsnitt. Pluss litt for nødvendig tannbehandling som ikke blir utført nå på grunn av fattigdom (som er forbigående).

Gjest togli
Skrevet

Ser ikke helt hva du egentlig mener.

Jeg skrev: ''Det rare er at så mange ikke skjønner at uten skattene så hadde vi heller ikke hatt så høye lønninger''

Du svarte: ''Ikke?''

Jeg skjønte ikke helt hva du svarte "ikke?" til ;)

Enten mente du:

A) Er det virkelig mange som ikke skjønner sammenhengen mellom høye skatter og høye lønninger?

eller:

B) Hadde vi ikke hatt så høye lønninger hvis det ikke var for skattenivået her til lands?

Skrevet

Hva mener du med at danskere ikke har rett til lønn i barselspermisjon?

Det jeg skriver... at man i Danmark ikke har krav på lønn under barselspermisjon. Svært mange har via overenskomsten sin rett til lønn i f.eks. 24 uker, men deretter er det over på dagpenger resten av permisjonen, og det gir for manges vedkommende en en halvering av inntekten eller mer. En del får bare dagpenger hele permisjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...