Gå til innhold

Kontantstøtten er det mest kvinnefiendtlige som

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor tror du alle barn er best tjent med den offentlige barnehagen før fylte 3 år? Pedagoger og foreldre er ikke enige. Hvordan begrunner du ditt svar?

Fordi undersøkelser (som ble publisert rundt tiden da man diskuterte dette) viste at barn som gikk i barnehager ble mer sosiale enn unger som ikke gjorde det.

Med vennlig hilsen

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

20

• mil1365380270

5

• løvinne71

2

• Maximia

1

Skrevet

Fordi undersøkelser (som ble publisert rundt tiden da man diskuterte dette) viste at barn som gikk i barnehager ble mer sosiale enn unger som ikke gjorde det.

Med vennlig hilsen

Og ikke minst så blir de mer bråkete/høyrøstede og mister evnen til å leke selvstendig.

Det er min erfaring.

mil1365380270
Skrevet

Med vennlig hilsen

Kontantstøtte er til 3 år.

Samfunnet nå krever sosial kompetanse før skolestart og barnehage er nesten et must. For barns språkutvikling (der far og mor ikke snakker norsk helt bra) er en god barnehage av største viktighet.

Men for de aller minste (opp til 2-3 år) vil jeg påstå barnehage fra 8-16 ikke er av det mest optimale. Jeg syns det er vanskelig å snakke om det, fordi det for mange ikke er noe valg. Men måten de som ofrer lønn og karriere for ungene sine blir fremstilt, som dumme og ressurssvake, finner jeg høyst urettferdig. Og frekt. Kanskje litt kunnskapsløst også.

Skrevet

Jeg har heller ikke valgfrihet til å leve resten av livet uten å jobbe.

"Jeg har heller ikke valgfrihet til å leve resten av livet uten å jobbe."

Det har ikke de som mottar kontantstøtte heller. Såvidt jeg vet gjelder støtteordningen bare til barnet er 3 år, sånn var det ihvertfall i min småbarnstid. Så det kan neppe kalles å bli forsørget av staten "resten av livet"

brilleslangen
Skrevet

jeg synes det største problemet med kontantstøtten faktisk er at det går utover ungene...

Noen eksempler:

noen utnyttet ordningen og brukte barnehagen mindre og hadde privat barnepasser istedet. mer å forholde seg til for barna... Ikke alltid til det beste, selv om mange unger takler det...

familier med omsorgsproblemer av ymse slag der barna absolutt vburde komme seg ut og inn i feks barnehage.. disse barna kom ikke i barnehage før kontantstøtteperioden var over pga at pengene teller mer enn barnas beste... problemer kanakje ikke oppdaget i tide nettopp pga dette..

innvandrerbarn holdes hjemme og norskopplæringen forsinkes...

Skrevet

"Jeg har heller ikke valgfrihet til å leve resten av livet uten å jobbe."

Det har ikke de som mottar kontantstøtte heller. Såvidt jeg vet gjelder støtteordningen bare til barnet er 3 år, sånn var det ihvertfall i min småbarnstid. Så det kan neppe kalles å bli forsørget av staten "resten av livet"

Neida, men de betaler meg ikke for det i 3 år heller.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Med vennlig hilsen

''men de betaler meg ikke for det i 3 år heller''

Psss: For ordens skyld nevner jeg at kontantstøtten gjelder i kun to år, ettersom man ikke får det i barnets første leveår.

Skrevet

Jeg har heller ikke valgfrihet til å leve resten av livet uten å jobbe.

Resten av livet = drøy påstand.

Kontantstøtte er noe man kan benytte seg av i 23 måneder, fra barnet er fylt 1 år, fram til det fyller 3 år. Det er snakk om en ussel sum, men den var til god hjelp for oss, som ikke har to forsørgere med hver sin 8-16-jobb.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Hva er det for et argument?

Jeg finner ingen logikk i den uttalelsen din.

Mener du at siden småbarnsforeldre får kontantstøtte i 2 år (det første året er jo permisjonspenger basert på morens inntekt)

så burde "alle" få det?

Enten de er kvinner eller menn, og enten de har barn eller ikke??

Prøver du å si at småbarnforeldre får "urettmessige" fordeler i forhold til de som ikke har barn?

Gjest segunda
Skrevet

Jeg er norsk opprinnelse. Har brukt kontantstøtte til alle mine barn. Det er grunnen for at jeg kunne være mer hjemme enn ellers. Og jeg liker å være hjemmeværende!!¨

Andre kulturer er også hjemmekjære. De er oppvokst med å ta vare på sine barn selv lengst mulig. Du er lite intelligent om du tror at ikke innvandrere kan tenke selv og ta sine egne valg. Integrering skjer over alt. Også i butikken, i parken osv. Har blitt kjent med mange innvandrere på den måten.Trenger ikke være i arbeidslivet for å bli en venn.

Den første setningen din "jeg er norsk opprinnelse" gir ikke godt inntrykk. Innvandrere har mange barn og de holder barna hjemme istedenfor å sende dem i barnehage fordi da mister de kontantstøtten. Dette gjør de selvfølgelig fordi de greier å tenke. Kontantstøtten er det mest kvinnefiendtlige i senere tid og holder kvinner lenket til kjøkkenbenken og vaskemaskinen.

Romantikk stemmer dårlig med virkeligheten. Fantasiverden hvor mødrene møtes i parken og diskuterer mens ungene tumler i verden eksisterer ikke. Det vet alle som tenker selv.

Gjest observatør
Skrevet

Den første setningen din "jeg er norsk opprinnelse" gir ikke godt inntrykk. Innvandrere har mange barn og de holder barna hjemme istedenfor å sende dem i barnehage fordi da mister de kontantstøtten. Dette gjør de selvfølgelig fordi de greier å tenke. Kontantstøtten er det mest kvinnefiendtlige i senere tid og holder kvinner lenket til kjøkkenbenken og vaskemaskinen.

Romantikk stemmer dårlig med virkeligheten. Fantasiverden hvor mødrene møtes i parken og diskuterer mens ungene tumler i verden eksisterer ikke. Det vet alle som tenker selv.

''Fantasiverden hvor mødrene møtes i parken og diskuterer mens ungene tumler i verden eksisterer ikke. Det vet alle som tenker selv.''

Og jeg som har inntrykk av at det er sånn alle mødre tilbringer fødselspermisjonstiden? I parken og på kaffebar!

Gjest segunda
Skrevet

''Fantasiverden hvor mødrene møtes i parken og diskuterer mens ungene tumler i verden eksisterer ikke. Det vet alle som tenker selv.''

Og jeg som har inntrykk av at det er sånn alle mødre tilbringer fødselspermisjonstiden? I parken og på kaffebar!

Den gruppen som gjør det er homogen og kaffe latte drikkinga bidrar lite til integrering. Det som er viktig det er at ungene blir oppdratt opp sammen og kontantstøtten umuliggjør det.

Gjest fra bergen
Skrevet

Slettes ikke.

Hvis man ser bort fra at noen (som er fattige) ikke får utført tannarbeide de virkelig burde, så koster det i gjennomsnitt ikke noe i det hele tatt.

Man betaler mer i skatt, men man slipper å betale tannlegeregninger for nødvendig arbeid.

Sludder. For de fleste med mer enn 300.000 i inntekt ville måtte betale mer hvis dette skulle betales over skatteseddelen. Og hva ville skjedd hvis regningen hos tannlegen bare skulle sendes til "staten"? Kostnadene ville gått rett igjennom taket. Og jeg vil ikke gå til en tredjeklasses offentlig tannlege. Jeg betaler heller ekstra for en dyktig privatpraktiserende som er avhengig av fornøyde pasienter for å tjene penger. Dette kommunistsludderet ditt får du dra lenger ut på landet med.

Skrevet

Sludder. For de fleste med mer enn 300.000 i inntekt ville måtte betale mer hvis dette skulle betales over skatteseddelen. Og hva ville skjedd hvis regningen hos tannlegen bare skulle sendes til "staten"? Kostnadene ville gått rett igjennom taket. Og jeg vil ikke gå til en tredjeklasses offentlig tannlege. Jeg betaler heller ekstra for en dyktig privatpraktiserende som er avhengig av fornøyde pasienter for å tjene penger. Dette kommunistsludderet ditt får du dra lenger ut på landet med.

Det er da ikke noe forskjellig fra systemet man har for leger.

Gjest fra bergen
Skrevet

Det er da ikke noe forskjellig fra systemet man har for leger.

Som kan gjøres mye billigere og mer effektivt.

Skrevet

Som kan gjøres mye billigere og mer effektivt.

Nei.

Skrevet

''Og jeg som har inntrykk av at det er sånn alle mødre tilbringer fødselspermisjonstiden? I parken og på kaffebar!''

Det er sikkert mange som gjør det, men barna lærer vel ikke å omgås barn fra andre kulturer?

Gjelder "begge veier" altså..

Gjest fra bergen
Skrevet

Nei.

De totalt utgiftene til tannbehandling hadde uten tvil gått opp om det skulle være "gratis". Og folk flest har så mye penger her i landet at det har de fint råd til å betale selv. Så får man heller forsake en sydentur, eller en ny salong.

Skrevet

De totalt utgiftene til tannbehandling hadde uten tvil gått opp om det skulle være "gratis". Og folk flest har så mye penger her i landet at det har de fint råd til å betale selv. Så får man heller forsake en sydentur, eller en ny salong.

Er du like uvitende på andre områder som du er om folks finansielle situasjon?

Gjest fra bergen
Skrevet

Er du like uvitende på andre områder som du er om folks finansielle situasjon?

Sluppet opp for argumenter?

Nuvel. Det er bare å se på folks private forbruk. Disponibel inntekt for husholdningene har økt ganske meget (så vidt jeg husker, ca 40% justert for prisstigning) siden 1990. Og faktum er: Folk flest har IKKE problemer med å betale tannlegeregningene. Særlig ikke hvis man kutter litt på luksusforbruket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...